diumenge, 4 de desembre del 2022

Volta al Turó del Castell (875 m) - La Foradada (922 m)

Dissabte 3 de desembre de 2022

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 2 h 30 m (8,4 km) +1 h (2,3 km)

Desnivell: 220 m + 140 m

Dificultat (1): Fàcil - Normal.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada. Anirem en direcció a Vic, aturant-nos abans a les 4 carreteres de Tona a fer el tallat. Després seguirem fins a Tavertet.

Itinerari: Turó del Castell.

Sortirem de Tavertet pel carrer del Mig, en direcció SO, travessarem el poble passant pel davant de l’església romànica de Sant Cristòfol i girarem per un carrer a la dreta en direcció al carrer que voreja la cinglera.

Continuarem per la pista principal i en el punt que la cinglera s'enlaira, seguirem per la pista, ara amb més pedres i roques al terra, tot fent la volta al Turó del Castell.

Seguirem la pista fins a la masia del Castell. Incomprensiblement l’accés al turó del Castell no està permès per estar dins d’una finca privada, suposadament propietat de la masia on ara fan estades de meditació (no fos cas que els hi estronquessin els pensaments...)

Tornarem a Tavertet pel mateix camí (2 h 30 m en total)

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tavertet-volta-al-turo-del-castell-120531906

Desprès, anirem amb els cotxes fins a Cantonigròs.

A Cantonigròs, seguirem les indicacions cap a la zona esportiva i aparcarem el cotxe a les rodalies del camp de futbol de Cantonigròs a l’entrada del poble.

La Foradada.

Començarem la ruta al mateix poble de Cantonigròs, concretament al costat del camp de futbol.

Des de darrere del camp de futbol surt un camí ample i pedregós que davalla suaument. Seguirem els senyals del GR-151 fins que aquest gira a l'esquerra i nosaltres seguirem davallant fent drecera. Una mica més avall retrobarem el GR i el seguirem a la dreta.

Arribarem a una cruïlla i deixarem el GR que continua cap a l'Esquirol i baixarem a la dreta per un sender estret i pedregós que baixa cap a la cascada de la Foradada. És en aquest darrer tram on cal anar en compte, ja que el camí és estret, humit i fa baixada. De tota manera, en els trams més perillosos hi ha baranes on agafar-se. Finalment, amagat entre la frondosa vegetació, descobrim un escenari digne d’una pel·lícula de fantasia. L’aigua, que cau (en època de pluges) en un gorg des d’una altura de 15 metres, està rodejada de grans parets de pedra.

Després de deixar-nos encisar per aquest bonic indret desfarem el camí però caldrà agafar forces ja que ve la pujada. En total caminarem 1 hora.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/cantonigros-gorg-la-foradada-cantonigros-14755937

Observacions: Excursió dividida en dues parts.

A Tavertet, situat sobre els espectaculars cingles del mateix nom, hi ha l’església romànica de Sant Cristòfol, edifici del segle XI amb reformes posteriors. Al costat de l’església hi ha un mirador situat arran de cinglera, des d’on gaudirem d’espectaculars vistes aèries.

Novament, el bonic poble de Tavertet ens torna a donar sorpreses desagradables. La zona d’aparcament s’ha pujat el 100 % i ara ja costa 2 euros. Per altra banda, l’accés al Turó del Castell, lloc de restes arqueològiques, no està permès per estar dins d’una finca de propietat privada.

La Roca Foradada, una cascada de conte de fades. En un racó d’Osona s’amaga un salt d’aigua que sembla sortit d’un conte de fades encantades. És la roca Foradada, a on s’arriba des del poble de Cantonigròs. Després de fer una agradable excursió entre alzines, castanyers, roures i arbres de ribera, ens espera un gran gorg d’aigua dolça rodejat d’un amfiteatre de parets de roca.

Enmig de la riera de les Gorgues trobarem la roca Foradada, un indret sorprenent i amb un aire màgic. Es tracta d’un gorg vorejat de roca, que deu el seu nom al forat que té una de les parets. L’excursió que hi porta és curta (una mitja hora d’anada i uns tres quarts de tornada) i sense cap dificultat tècnica, a excepció de la darrera part, amb un pronunciat pendent, on cal anar en compte amb les relliscades.

El recorregut presenta un paisatge variat i amb molta vegetació com alzines sureres, roures, castanyers i, al costat del riu, diferents espècies d’arbres de ribera.

La massificació que s'ha produït en aquest lloc, a l'estiu, degut al confinament del COVID i a la difusió de fotografies a les xarxes socials, ha fet que s'acabi demanant que no es pengin ni s'etiquetin fotos, petició més que raonable.

Vam estar a La Foradada en una excursió que vàrem fer el 27 de maig de 2017. Aquí podeu veure la ressenya i fotos d’aquell dia: http://maifemcim.blogspot.com.es/2017/05/gr-151-tavertet-lesquirol-1180-m-camins.html

El 27 de maig de 2017 si que queia aigua

Dinarem al restaurant El Roc, Camí Reial, 5 – Cantonigròs, tel.: 93 856 51 00.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.