dissabte, 6 d’octubre del 2001

Santuari de Falgars – Pla de Catllaràs (1.600 m.)

6 d’octubre de 2001

Hora de sortida: Set del Matí.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Dificultat: Fàcil.

Itinerari: Anirem per l’autopista Terrassa – Manresa (parant a fer el tallat a l’àrea de servei de Montserrat) i seguirem per la C-16 fins a Guardiola de Berguedà on agafarem la B-402 en direcció a la Pobla de Lillet. Al Km 9, hi ha un trencant a mà dreta que indica el Santuari de Falgars. Hi ha aproximadament uns 7 Km, per carretera asfaltada.

Ermita situada a la serralada del Catllaràs, a 1288 m d'altitud. Construïda l'any 1646, sobre les restes d'una antiga església romànica. La imatge de la Mare de Déu de Falgars és esculpida en alabastre i se li atribueix una antiguitat de principis del gòtic. Disposa d'una àrea d'esbarjo, amb fonts, taules i focs. També hi ha una hostatgeria, que resta tancada durant l'hivern.

Seguirem per la pista, ara de terra i en alguns trams, en força mal estat, fins al Pla de Catllaràs. El Pla del Catllaràs és una cruïlla de molts camins que porten cap a totes les bandes del massís. És un lloc on acostumen a confluir excursionistes, ciclistes, boletaires, caçadors, conductors de tot-terrenys, etc. És una zona molt bonica, un gran prat d'alçada a sota dels turons que marquen els punts més elevats del massís. Dels molts camins que conflueixen en aquest punt, nosaltres triem el PR C-52, que marxa en direcció nord-est des de la mateixa Roca del Catllaràs. El seguim una bona estona en una zona planera. Passem la font Assedegosa i al cap de poc, quan el sender s'uneix a la pista, arribem al Prat Gespador i la font que porta el mateix nom. Seguim uns metres per la pista, però el camí es torna a endinsar al bosc, cap a la dreta. Torna a pujar una mica fins arribar al pla del Joc de la Pilota.

El Joc de la Pilota és un petit prat enmig de diverses elevacions rocoses. És un lloc molt bonic, i que els enginyers anglesos que van venir durant la construcció de les mines de la zona, a principis del segle XX, aprofitaven per jugar a "pilota", d'aquí el nom. Recorrem tot aquest prat, i cap al final girem cap a l'esquerra, mirant entremig dels arbres per trobar rovellons, objectiu d’aquesta sortida.

Observacions: Dinarem al restaurant del santuari.

Tornarem a casa al voltant de les set de la tarda.