dissabte, 9 d’octubre del 2004

Balmes de Llaers

Dissabte 9 d'octubre de 2004

Programa: Marxarem el dissabte dia 9 d’octubre a 2/4 de vuit del matí direcció Ripoll. Des de Ripoll s'agafa la carretera N-260, que va a Vallfogona de Ripollès. Abans d'aquest poble es troba Sant Bernabé de les Tenes. A aquesta alçada, a ma dreta, hi ha la pista forestal, molt ben conservada, que porta a l'hostal. Hi ha uns onze quilòmetres de camí. L'hostal La Serra, de Llaés, el punt de partida de l'excursió.

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: Unes 3 h. 30 min. (11 km.)

ITINERARI: Aquesta és una ruta d'anada i tornada pera la mateixa pista forestal, tot i que, de tant en tant cal desviar-se del camí per visitar, per exemple, les alzines centenàries o el panteó. Des de l'hostal la Serra, es pren el camí rural que va en direcció al castell de Llaés. A l'alçada del mas La Vila, a l'esquerra del camí, hi ha un tupit alzinar, amb arbres centenaris, on, s'hi refugien les vaques a les hores de calor.

Després de visitar les alzines cal seguir pel mateix camí. Pocs metres més endavant, en direcció al castell, es troba el cartell que indica on és el panteó. S'hi arriba en menys de cinc minuts. Després cal tornar al camí que havíem deixat.

La pista forestal porta directament al mas el Teixidor. A ma dreta de la primera casa surt el camí que porta a la bauma del Teixidor. Pocs minuts després de la casa el camí es bifurca. S'agafa la pista que va a la dreta. En poca estona es troba un trencall, a la dreta, des del que surten dos senders. Prendrem el de l'esquerra, el que va paral·lel i en la mateixa direcció a la pista que hem deixat. El sender s'estreny fins arribar a la balma.

Per continuar l'excursió s'ha de refer el camí fins a la primera bifurcació que hem trobat després de la casa. Abans havíem agafat el camí de la dreta. Ara s'ha de prendre el de l'esquerra. Es camina uns deu o quinze minuts fins arribar a les runes d'una casa. Just en aquest punt, a l'esquerra del camí surt el sender que porta a la balma de Fleus. Està assenyalat amb unes marques de color vermell.

La tornada a l'hostal la farem pel mateix camí de l'anada.

Observacions: Dinarem a l’hostal La Serra de Llaers.

El camí rural que porta al Teixidor i a les balmes és de propietat privada, igual que la finca. Només s'hi pot accedir a peu. Qualsevol vehicle ha de demanar permís de pas als propietaris.

Durant el camí és possible que trobem animals pasturant, vaques o ovelles. Durant el camí es passa a tocar de dues cases de pagès.

A les baumes cal anar amb compte als llocs humits. Hi pot haver llot que ens faci relliscar. També cal anar amb compte a les antigues cases. Les parets són velles i no del tot segures.

Les cases construïdes sota la bauma estan força deteriorades perquè hi ha hagut força desaprensius que s'han endut pedres i lloses. A part de ser de propietat privada són un patrimoni històric i cultural molt important.

L'aigua de la bauma de Fleus és bona per beure i a més molt fresca.

L'Hostal la Serra, de Llaés, és obert pràcticament tots els camps de setmana. Entre setmana és millor telefonar. Hostal La Serra, Llaers. 972.19.80.49

En dies de bona visibilitat, des de la zona es poden veure bona part de les muntanyes del Pirineu oriental, de la Serra del Cadí i també Montserrat.