dissabte, 11 de desembre del 2004

Tossal dels Tres Reis (1.356 m)

El cim més alt de la comarca del Montsià

Data: dissabte 11 de desembre de 2004.

Hora de sortida: set del matí.

Ubicació: Comarca del Montsià.

Temps aproximat: Unes tres hores.

Dificultat: Fàcil.

Programa: Marxarem el dissabte dia 11 de desembre a les set del matí direcció Tarragona per l’autopista. Passarem Tarragona i seguirem per l’autopista fins a la sortida d’Ulldecona on sortirem i agafarem la carretera direcció La Sénia i Fredes.

ITINERARI: Aquest recorregut discorre a través del massís dels Ports, que us captivarà pel seu relleu abrupte, per les vistes panoràmiques, pels rius i fonts d’aigua fresca, i per les obagues i els boscos ombrívols i tranquils, refugi d’una fauna privilegiada. Des de la Sénia anirem en direcció al poblet de Fredes per una carretera estreta, però ben asfaltada.

Sant Pere i el pantà d’Ulldecona

Seguint el curs del riu Sénia, al cap de pocs minuts, serem a la font de Sant Pere amb una zona de pícnic enmig d’una frondosa vegetació que contrasta amb els cims rocosos que l’envolten. Després d’una curta pujada apareix el pantà d’Ulldecona, on es poden practicar esports aquàtics; prop d’ell hi ha pintures rupestres d’interès.

El nostre camí, en passar el pont, seguirà recte per la carretera que penetra en el Maestrat, en la veïna província de Castelló, ja dins dels Ports.

Convent de Benifassà

Més endavant sobresurt l’edificació restaurada del monestir de Benifassà, important nucli medieval religiós i centre senyorial dels pobles castellonencs de la Tinença de Benifassà.

Prop d’ell prenem la desviació cap a la dreta que ens durà fins a Fredes. La pujada és espectacular, a baix hi veiem el convent, els pobles de Ballestar i la Pobla de Benifassà. Molt aviat ens trobarem envoltats de vessants coberts de pins, que deixen enrere la vegetació d’alzines més baixa.

Fredes

Una vegada a dalt, a 1.238 m, des del Cap de la Serra, prop de la urbanització Europa, se’ns ofereix una vista extraordinària. Darrere de la mateixa carena i a baix en un planell, s’aixeca el poblet muntanyenc de Fredes, en arribar-hi haurem recorregut uns 25 km des de la Sénia.

A partir d’aquí el nostre itinerari s’endinsa per una pista forestal que trobarem just a l’entrada del poble a mà esquerra. Aquesta pista, en bon estat, comunica Fredes amb Besseit i es pot circular amb cotxe. que haurem de recórrer durant 3 km., on el bosc de pi rojal es va fent més espès, és terreny de cabres salvatges i cal estar atent per veure-les. En aquest punt conegut com el pla Tombadors, la pista comença a davallar en direcció al Pinar Pla. En aquest petit coll del Pla de Tombadors deixarem el cotxe. Sortim del Pla de Tombadors per un camí transitable amb 4 x 4 en clara direcció Nord i deixem a la nostra dreta la pista de Besseit per la que em pujat i a la nostra esquerra un camí. Anem seguint el camí fins arribar al peu del Tossal dels Tres Reis, (30 min) vèrtex de Catalunya, Aragó i el País Valencià. En aquest lloc un ample camí fitat a banda i banda, surt a la dreta i ens du al cim del Tossal en cinc minuts. Per aquestes serres campaven antigament maquis i bandolers buscant el refugi de les muntanyes.

El cim del Tossal és ample i pla. Un pal indicador al bell mig ens informa que estem a la divisòria de Catalunya, l’Aragó i Valencia. El punt més alt del pal està ocupat per una senyera. Podem caminar per diferents camins si volem allargar una mica la caminada abans de tornar al cotxe.

Dinarem en algun restaurant de la zona.

Observacions: Aquí s’ajunten els territoris de Catalunya, Aragó i el País Valencià.

Arribarem a casa entre les sis i les set de la tarda.