divendres, 12 de setembre del 2008

El bosc de Poblet – Mirador de la Pena (997 m.)

Dissabte 13 de setembre de 2008

Hora de sortida: 8 del matí.

Ubicació: Conca de Barberà.

Temps aproximat: 5 h. (14,5 km)

Itinerari: Agafarem l’autopista direcció Lleida fins a la sortida de Montblanc (abans ens aturarem en un àrea de servei a fer el tallat) i d’aquí anirem fins a l’Espluga de Francolí i fins al monestir de Poblet, a 2 km de l’Espluga.

La ruta comença al monestir de Poblet, on deixarem els cotxes al pàrquing. Caldrà que prenguem la carretera (sortint del pàrquing a la dreta) durant uns dos-cents metres fins que trobem la pista forestal de la Pena, indicada amb cartells al costat de la carretera. La pista es segueix durant poc menys de mig quilòmetre. Quan fa un revolt pronunciat cap a la dreta, cal abandonar-la i seguir recte pel sender que va paral·lel al rierol del barranc de Sant Bernat (o d’Aubins). En alguns moments aquest sender està desdibuixat, però ens podem guiar seguint les marques blanques i vermelles d’un GR, pintades durant tot aquest tram del camí.

Al capdamunt del corriol tornarem a trobar la pista forestal i aviat (1 h. 40 m.) coincidirem amb el xalet forestal de la Pena. Des del mirador de la Pena la vista sobre la Conca de Barberà és magnífica. En arribar al xalet cal seguir i desviar-se de la pista en una cruïlla, en la que agafarem la pista de l’esquerra. Després de caminar uns metres, ja veurem un indicador en un camí que surt a la nostra dreta i que s’enfila fins al mirador. El mirador és just a sobre del xalet (2 h.) . El mirador de la Pena, protegit per una barana a 997 m. d’altura ens brinda una magnifica visió panoràmica de la Conca de Barberà, l’Espluga de Francolí i les Masies de Poblet entre d’altres llocs.

Cal seguir caminant per la pista que ascendeix suaument fins a una zona més oberta de bosc. Seguirem els indicadors en direcció a Poblet. A partir d’aquí la pista ve de baixada i la podríem seguir passant per una font i tornant al camí de pujada, i a la carretera comarcal que porta a Poblet.

Observacions: Els aiguats ha fet malbé alguns camins. En ocasions estan desdibuixats o bruts de vegetació. Cal anar en compte per no perdre’s. Prop del xalet forestal de la Pena hi ha un parell de fonts per poder descansar i refrescar-se.

El bosc de Poblet està catalogat com a paratge natural d’interès nacional i està protegit per la Generalitat.

A la banda meridional del municipi, als vessants septentrionals de les Muntanyes de Prades, situada a 882 m d’altitud al bosc de Poblet, es troba l’antiga granja cistercenca de la Pena, al capdamunt de la vall d’aquest nom. Poblet ja l’havia organitzada a la fi del segle XII, i apareix documentada el 1201 en un privilegi d’Innocenci III. Arran dels conflictes amb les poblacions veïnes per raó del bosc del monestir, aquesta granja sofrí diversos assaltaments, sobretot per gent de Montblanc. Al darrer quart del segle XIII fou incendiada per montblanquins. El 1322 Jaume II, davant les pretensions del batlle de les Muntanyes de Prades, assignà al veguer de Montblanc la jurisdicció sobre aquesta granja, però el 1392 el monestir aconseguí els drets judicials sobre el lloc per compra al rei Joan I. La capella de la granja era dedicada a santa Magdalena. Actualment és una casa forestal (Xalet de la Pena).

A diferència de la resta de la comarca, a les muntanyes de Poblet hi plou força, i l’aigua dels seus torrents s’acaba convertint en el riu Francolí.

Dinarem al restaurant “Els Fogons de la Carme” c/. Portalet, 10 – CERVIÀ DE LES GARRIGUES. Tel. 686 410 468. El restaurant, a més del menjador normal, té una terrassa (depenent del dia que faci)

Tornarem a casa a les set de la tarda.