dissabte, 6 de setembre del 2014

La Mola (317 m.)

Dissabte 6 de setembre de 2014

Sostre comarcal – Matinal

Ubicació: Comarca del Tarragonès.

Dificultat: Fàcil.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i ens trobarem a la localitat de Bonastre, on arribarem per la carretera TV-2041 venint de Roda de Berà. Just a l’entrada del poble trobarem un lloc per deixar els cotxes. Buscarem algun lloc per fer el tallat.

Itinerari: Sortirem de Bonastre per la carretera en direcció SO i seguirem el GR-92 en direcció a la Pobla de Montornès. Deixarem la carretera i baixarem a mà dreta, per un camí que ens permetrà creuar la riera que va paral·lela a la carretera.

El camí, en sentit ascendent, passa a la vora de feixes fins arribar al carrer asfaltat d’una urbanització. En aquest punt deixarem el GR (que davalla per un altre carrer) i pujarem pel carrer de la dreta (O). A la nostra dreta hi ha algunes cases.

El carrer asfaltat passa de ser asfalta a ser de terra. No trigarem a deixar la urbanització enrere i seguirem caminant per una pista, sempre guanyant desnivell sota el Turó de Puig-roig.

Arribarem a una mena de coll i el camí planeja. Deixarem el turó de Puig-roig a la dreta (trobarem una pista que puja al cim); també deixarem una pista a la nostra esquerra (en sentit ascendent)

Nosaltres continuarem en direcció O per un camí ample, apte per vehicles 4x4, fins a la caseta del Mallol. A mà dreta hi ha el camí que du al Roldonar.

Arribarem a la caseta del Mallol i continuarem pel camí, en sentit ascendent per entre feixes d’ametllers.

El camí s’apropa a un coll que resta a la dreta de la Mola. Just abans d’arribar-hi veurem a la nostra esquerra una feixa plana i herbada a la que ens dirigirem per un desdibuixat corriol, en clara direcció O-SO, tenim la carena cimera a la nostra dreta. Podem veure alguna cabana enrunada. Al final d ela feixa trobarem un corriol que surt a mà dreta, el seguirem en ferma pujada.

Anirem agafant sempre el trencall de la dreta, que ens durà en uns minuts al cim planer de la Mola.

Un vèrtex geodèsic marca el cim. Els voltants són plens de garric, per tant passejar pel cim es fa una mica feixuc. La vista és molt limitada en totes direccions. Farem la foto de rigor, buscarem algun lloc amb ombra per esmorzar i farem la baixada pel mateix camí de pujada.

Baixant del cim, podem pujar per la pista que, sota el Turó de Puig-roig, s’enfila a la dreta vers un cim secundari sense nom. La pista s’acaba a uns 255 m. d’alçada, lloc des de on es pot gaudir de la vista que no haurem tingut des de la Mola. Aquesta cota queda just sobre la urbanització i presenta una extensa vista sobre el Tarragonès i la seva costa, al NO tindrem la Mola i al NE Bonastre.

Observacions: El sostre del Tarragonès no és més que, com el seu propi nom indica, un turó amb un cim molt planer que pins i garric han poblat d’ençà l’abandonament dels conreus al segle XX; pel que no podem esperar grans vistes panoràmiques ni una ascensió alpina. Podríem dir que val la pena la visita per ser cim comarcal, les vistes són força limitades i quasi tota l'estona es va per pista…

El cim de la Mola està situat a l’est del Tarragonès i és fronterer amb la veïna comarca del Baix Penedès. Com el nom indica, el cim és planer en la seva part superior.

El Tarragonès és una comarca de relleus suaus; aquest fet marca la manca de cims, i per tant resta oblidada per molts muntanyencs.

Tota la zona és plena de garric que dificulta mot el pas fora dels corriols marcats.

Dinarem a casa. Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.