diumenge, 8 de gener del 2017

La roca Salvatge (777 m)

Dissabte 7 de gener de 2017

Primera sortida del 2017

Ubicació: Comarca del Vallès Occidental.

Temps aproximat: 6 h. 15 m.

Desnivell: 650 m. (acumulat) 15 km

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-2 i AP-7 (lateral) fins agafar l’autopista C-16 (Terrassa – Manresa) i agafarem la sortida 23 en direcció Terrassa oest – Andorra – Manresa – Montserrat.

Agafarem la Ctra. B-122 de Terrassa a Rellinars fins al km 9,8 on trobarem, a la dreta, el Centre d’Informació del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, la Casa nova de l’Obac, on deixarem els cotxes.

Itinerari: Sota la casa de la Pastora (restaurant) agafarem la pista que marxa en direcció NO cap a l’Obac Vell. El primer tram del recorregut, està asfaltat. Es tracta d’un camí prou ample i planer, amb bones vistes sobre Montserrat.

En uns 15 minuts s’arriba a l’Obac Vell, un edifici en ruïnes d’època medieval, amb una torre del segle IX. Aquesta casa, originària dels Ubach va dominar durant segles tota l’activitat econòmica de la serra. Avui s’hi poden veure alguns murs i restes de l’ermita. Destaca en alguns racons de l’edifici una tècnica de construcció d’arrels romanes, l’anomenat opus spicatum, amb les pedres col·locades en forma d’espiga. Tornant a les llegendes, diuen que possiblement aquí hi va morir en Capablanca. La tradició diu que es va ofegar amorrat a l’aixeta d’una bota de vi.

Cal seguir el camí fins a trobar un senyal que ens indica la direcció cap a la font de la Portella i davant del qual hi ha unes escales a l'esquerra, que baixen. Aquest camí, d'uns 40 metres, porta al pou de glaç de la Portella, una construcció del segle XVIII, que pertanyia també a la família Ubach. El pou, que va ser reconstruït el 1990 per la Diputació de Barcelona, permetia conservar el glaç de l’hivern fins a l’estiu, quan es portava en carros a les ciutats amb finalitats medicinals i per refrescar les begudes de la burgesia.

Tornarem al camí principal que seguirem fins a un punt amb molt bones vistes sobre la zona, anomenat el turó Roig.

Des del turó Roig, un sender a mà dreta porta a la font de la Portella, situada a l’ombra d’un gran plàtan. Per arribar-hi es passa per un camí ombrívol, envoltat d’arbres, que formen un passadís de vegetació que desemboca a la font, un lloc molt agradable. L’aigua no és potable.

Des de la font de la Portella, seguirem el camí que baixa a l’esquerra en direcció E, fins que remunta cap al collet Estret.

Agafarem el camí de l’esquerra que creua la capçalera d’un torrent i amb una darrera pujada, seguida d’un tram aeri pel llom de la roca Salvatge, assolirem el seu cim (777 m – 1 h. 30 m.) Aquest cim ens ofereix una magnífica vista sobre el torrent de la Saiola.

Desfarem la pujada i anirem en direcció N (esquerre) resseguint la base de les cingleres. Anirem a trobar el camí ral de Gràcia a Manresa (GR-5)

Un cop al GR, anirem a l’esquerra en direcció O i passarem sota el característic Paller de Tot l’Any.

Una mica més avall, a l’esquerra, trobarem el corriol que baixa cap a la font del Lladre, antic cau del bandoler Capablanca.

Continuarem camí avall fins al coll del Correu, on deixarem el camí ral i seguirem el GR que baixa a l’esquerra per anar a trobar una pista.

Més endavant, al marge dret d’aquesta pista, una gran fita ens marca l’itinerari d’ascensió al Castell de Bocs. Superarem una canal amb l’ajut d’unes cordes i per les roques assolirem el seu cim ) 662 m – 3 h.) amb una àmplia panoràmica. Es tracta d’una pujada molt tècnica, que sols recomanem per aquells molt acostumats a les grimpades i trams aeris. Es desconsella en cas de pluja, gel, neu o molta humitat. El dia que nosaltres hi hem anat, la corda presenta senyals de deteriorament (flors) i caldria substituir-la ben aviat, per evitar accidents.

Retornarem a la pista i la seguirem fins a una desviació propera a la casa de la Boada de Dalt. Ara el GR marxa a la dreta i nosaltres seguirem a l’esquerra la pista que creua la propietat de les Boades.

Seguirem la pista en baixada, fins a una bifurcació, on farem un gir de 350º a l’esquerra i seguirem per aquesta pista fins a una torrentada.

Un cop passat el torrent, la pista puja i es bifurca, nosaltres agafarem la de més a l’esquerra.

Al marge esquerre de la pista trobarem una fita on arrenca el camí que ràpidament ens portarà a l’avenc de la Barbotera, on l’aigua brolla si les pluges han estat generoses.

Tornarem novament amb la pista que segueix la riera de la Saiola, que ve per la nostra esquerra.

La pista que segueix el curs del torrent i ens mena a l’avenc de la Saiola (4 h. 30 m.), indicat amb una fita a l’esquerra.

Continuarem per la pista i de seguit agafarem un corriol que marxa a l’esquerra seguint el curs de la riera, fins enllaçar amb la pista que porta a l’enrunat mas de la Calsina.

Marxarem a l’esquerra per arribar de seguit a la font del Clot, just davant la casa (5 h.)

A l’altre costat de la pista, paral·lel a la font, arrenca un corriol que, després de creuar el torrent de la Roca Salvatge, remunta fortament per portar-nos novament a la font de la Portella (5 h. 30 m.)

Ara, per terreny conegut, retornarem a l’Obac Vell i al punt de sortida (6 h. 15 m.)

Observacions: Dinarem al restaurant La Pastora, situat al costa de la casa Nova de l’Obac, on haurem deixat els cotxes, www.lapastora.cat, tel.: 609 70 37 34 – 93 743 54 72. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.