dilluns, 13 de setembre del 2021

Estany de Monestero (2.276 m)

Dissabte 11 de setembre de 2021

Hora de sortida: Nou del matí.

Ubicació: Comarca del Pallars Sobirà.

Temps aproximat: 6 h (10 km)

Desnivell: 400 m (acumulats)

Programa: La sortida consta de 3 dies (2 nits) del 10 al 12 de setembre. El divendres 10 de setembre ens trobarem a sopar a l’hotel proposat, el dissabte 11 de setembre (diada nacional) farem la excursió fins a l’estany i diumenge 12 el destinarem a tornar o a fer turisme per la zona.

Anirem per la A-2 fins a Cervera, on sortirem de l’autovia i anirem en direcció a: Agramunt, Artesa de Segre, Tremp, La Pobla de Segur, Sort, Llavorsí i el lloc triat per fer nit.

Itinerari: Sortirem a l’hora esmentada i anirem fins a la parada de taxis d’Espot, on agafarem un taxi 4x4 fins a Sant Maurici (els taxis funcionen de nou del matí a sis de la tarda, - si es vol sortir abans per fer alta muntanya - s’han de reservar els taxis prèviament al tel.: 973 624 105, màxim 8 places per vehicle).

Situats a la presa de l'estany de Sant Maurici (1.933 m) ens dirigirem a la Vall de Monestero. El camí ascendeix sobre la riba esquerra del riu de Monestero. El camí travessa un bosc amb força pendent i arriba a una zona de prats on sol haver-hi cavalls i egües. (Pletiu dels Cantals).

El camí no té pèrdua. Molt ben indicat fins a l'estany de Monestero i una mica més. Passarem per una zona equipada amb passarel·les de fusta, coneguda com Els Fangassals i després d’una pujada arribarem a un magnífic prat: El Prat de Monestero.

Continuarem pujant fins arribar a l'estany de Monestero (2.180 m).

Seguirem cap al fons de la vall on el torrent forma diversos meandres (2.240 m). un lloc anomenat la Pletiu de la Coveta.

Després es puja fins un fals coll on un indicador separa els camins als colls de Monestero i de Peguera (2.276 m) amb el nom de la Girada Gran, on del camí comença la forta pujada que ens durà al cim. Nosaltres, en aquest punt, donarem per finalitzat el nostre recorregut i tornarem pel mateix camí.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/estany-de-monestero-83787366

Si es vol fer el cim del Pic de Monestero, cal calcular, des de aquest punt, unes dues hores més de pujada. Per fer-ho, continuarem en direcció S.E. remuntant una curta morrena seguida per un vessant terrosa que ens col·locarà al Coll de Monestero (2.730 m). La pujada final és molt pesada. Es puja per un sender molt estret, en ziga-zaga. A l'altre costat podrem albirar la Vall de Peguera. Queda encara un bon tros, amb camí ben marcat, però el realment dificultós i incòmode és la tartera de pujada final al coll. Està molt feta malbé pel pas de la gent i en molts llocs només queda la terra fina que rellisca molt.

Des d'aquest lloc l'ascensió al Pic de Monestero es presenta com una grimpada fins al seu cim a 2.878 metres d'altitud. Vistes molt bones cap al costat de Peguera, es veuen molts llacs. S’hi afegeixen les vistes des del Montardo, fins al Bassiero passant per tota la zona de Colomers i Amitges.

En aquest vídeo podeu visualitzar l’ascensió fins al pic: https://youtu.be/P_QcAiEtVDQ

Traça fins al pic: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pic-de-monestero-per-estany-de-sant-maurici-14071095

Observacions: Aquest cop seguirem la vall de Monestero amb l'objectiu d'arribar a l’estany de Monestero. Per a això anirem fins a la localitat d'Espot. Allà agafarem un taxi fins a l'estany de Sant Maurici on començarem la ruta.

La vall de Monestero és potser la més maca de les que conflueixen a l’estany de Sant Maurici.

L’hotel de referència és l’hotel Saurat, Plaça Sant Martí, 2, Espot, tel.: 973 624 162 www.hotelsaurat.com

Tornarem a casa el diumenge 12 de setembre.