diumenge, 7 de novembre del 2021

Bosc de Vilalta (640 m)

Dissabte 6 de novembre de 2021

Matinal

Ubicació: Comarca de l’Alt Camp.

Temps aproximat: 3 h (5,8 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Vilafranca del Penedès. Ens aturarem a l’àrea de servei del Penedès a fer el tallat i després seguirem per enllaçar amb l’autopista AP-2 en direcció a Lleida fins a la sortida 9 (Montblanc / l’Espluga de Francolí).

Seguirem per la C-14 fins a La Riba i d’aquí per la TV-7044 fins a Farena. Aparcarem a la zona destinada, a l’entrada del poble.

Itinerari: La ruta pel bosc de Vilalta comença a Farena, un llogarret de cases i carrers de pedra.

Sortirem per la TV-7044, per on em vingut, en baixada, i després d’uns centenars de metres agafarem el primer camí a la dreta, creuant la tanca que limita el pas de vehicles. A partir d’aquí l’itinerari està perfectament senyalitzat.

Quan portem 1,9 km caminats, trobarem un desviament a l’esquerra amb un cartell indicador. Seguirem aquest camí fins al Molí del Castellà. Després tornarem enrere fins a l’esmentada cruïlla.

Un cop de nou al camí que portàvem, i seguint-lo per l’esquerra, arribarem en poc temps a les restes del molí d’en Po o d’en Cristí.

Més endavant, passarem per les restes del molí d’en Vilalta i després el del Borrós.

Creuarem el riu Brugent i en mitja hora arribarem al molí d’en Fort, que conserva l’antiga turbina, un forn de pa i altres elements interessants. És una finca adjacent al Brugent que conserva un molí del segle XVII. El juliol del 2012, la propietat va signar un acord de custòdia del territori amb l’Associació per a la Conservació dels Espais Naturals (CEN).

A partir d’aquí, seguirem una pista encimentada, que en pujada ens durà fins a un camí (indicat) que surt a l’esquerra i que ens portarà de tornada a Farena, on podem fer una visita ràpida i veure la seva petita església romànica de Sant Andreu, abans de tornar a casa.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/farena-bosc-de-vilalta-88287233

Observacions: El bosc de Vilalta forma part de la Xarxa d’Espais Natura de la Fundació Catalunya – La Pedrera. Situat al cor de les muntanyes de Prades, aquest espai ens ofereix un tast excepcional de la biodiversitat i la riquesa paisatgística de la muntanya mediterrània tarragonina. Sota l’atenta mirada de l’àliga cuabarrada, rius, cingleres, boscos i conreus construeixen un mosaic d’ambients ben conservats que s’enlairen sobre la plana tarragonina.

Al nord de l’Alt Camp s’amaga Farena, un petit poble de carrers empedrats des del qual es pot arribar al riu Brugent.

Farena és un raconet de món ple de màgia, flora, pau, envoltada de camins i boscos on perdre’t i retrobar-te.

És carícia i inspiració pels sentits. Un reguitzell de detalls que enamoren la vista i l’ànima tant dels seus habitants com dels visitants. Els amants de la flora trobareu en els seus boscos un gran atractiu, no dubteu a perdre-us pels seus paisatges, quedareu sorpresos sigui quina sigui l'època de l'any en què hi aneu.

Farena, el poblet poc habitat del municipi de Mont-ral (a la comarca de l'Alt Camp), que regala i respira encant a cada racó, viu protegit pel magnífic perfil de les muntanyes de Prades i banyat pel riu Brugent. Un racó perfecte per gaudir del senderisme i de la muntanya. A més, la seva proximitat amb Montblanc i Valls permet gaudir plenament de la cultura i la tradició de la zona.

Actualment el poble es troba pràcticament deshabitat, especialment a l'hivern. A l'estiu, en canvi, es converteix en un poble plenament turístic, amb cases molt ben rehabilitades. El nucli urbà presenta el desnivell característic d'un poble de muntanya, amb pujades i baixades força notables, i no s'hi pot accedir amb cotxe, així que la desconnexió dels sorolls està assegurada.

Tornarem a dinar a casa a 2/4 de tres de la tarda.