diumenge, 9 de gener del 2022

GR-92: De Cala Montgó a l’Estartit (164 m)

Dissabte 8 de gener de 2022

Primera sortida de l’any 2022

Ubicació: Comarca del Baix Empordà.

Temps aproximat: 5 h (11,8 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Girona per la AP-7. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny. Després seguirem per l’autopista fins a la sortida 5 que enllaçarem amb la GI-623 i anirem fins a L’Escala.

El municipi de L´Escala es força extens en urbanitzacions, i l´accés a cala Montgó està força ben indicat, però cal prestar atenció als senyals. L´accés per la carretera GI-632 està força ben indicat. A la cala, hi ha una àmplia zona d´aparcament.

Itinerari: Cala Montgó (00.00 hores - 00.00 km). A cala Montgó, trobarem una aglomeració d´edificis força densa. Un càmping força gran, i una urbanització. A peu de la cala, trobarem diferents establiments de restauració. Passarem pel costat de l´hotel restaurant Can Miquel, i continuarem pel passeig de la Platja, en lleugera pujada just al costat de la cala.

El camí es va endinsant per la pineda, ja fora del nucli urbà. Aquest camí i, fins que arribem a Punta Ventosa, serà pedregós, irregular, que ens farà anar una mica lents. Trobarem marques del GR, però també veurem fites de color blanc; cadascuna assenyala un camí diferent, però molt a prop, però el camí de les fites, passa arran de la façana, per la qual cosa, pot ser problemàtic per les persones amb aversió a les alçades.

Quan portem 1,2 km, arribarem a una petita caleta. Pujarem pel mig d´una pineda; el camí es farà molt estret i estarem rodejats de vegetació baixa, haurem de passar molt arran de la façana marítima uns de metres, i en fer un revolt en baixada, trobarem una cruïlla: amb dos camins a la nostra esquerra, i un a la dreta en pujada. Seguirem a l´esquerra en lleugera baixada i agafarem el corriol que quedaria a la nostra dreta. Tota aquesta zona està plena de corriols; hem de vigilar en trobar les marques del GR.

Una mica després tornarem a trobar una altra cruïlla: si seguim recte, el camí passa molt arran de la façana de mar – potser uns 3 metres - i pot ser problemàtic per la gent amb aversió a les alçades; per la dreta surt un corriol en pujada, que evita aquest tram, però ens obliga a fer una mica mes de camí. Seguirem recte per arribar a un petit entrant del mar, on destaca una gran roca aïllada. El camí s´enfila novament, i pocs després arribarem a la zona de la Caleta, al costat d´una antiga cova (1 hora - 1,8 km). El GR s´enfila pel mig del bosc; trobarem una cruïlla i anirem per l´esquerra, seguint les marques. Passarem per la Punta del Milà, amb restes d’antigues instal·lacions militars i arribarem a:

Punta Ventosa (01.40 hores - 2,2 km). Arribarem a aquest mirador, amb excel·lents vistes de la cala així com del litoral de l´Alt Empordà. Hi ha restes d´antigues instal·lacions militars. Hem de seguir ara, una pista de terra ample i planera, que surt d´aquesta zona arbrada. La seguirem una bona estona.

Cruïlla Camí de les Pedreres (3,2 km). Hem de girar a la nostra esquerra, on seguirem una altra pista, planera i oberta i també pedregosa, envoltats de pins a banda i banda. Serà un tram força monòton. Una mica mes endavant, la pista fa un revolt a l´esquerra, passa pel mig de dos columnes que eren l´entrada a un recinte militar, al que arribarem poc després, quan veiem unes edificacions abandonades a la nostra dreta (3,8 km). Podrem visitar el que queda d´un antic búnquer, que queda una mica a la nostra esquerra. Seguirem per la pista; trobarem una cruïlla, però seguirem rectes a l´esquerra, i el camí tornar a ser planer i pedregós.

Mes endavant trobarem a prop d´una clariana, un pal senyalitzador.

Drecera cala Ferriol (5,3 km). A la nostra esquerra, i pel mig del bosc, surt un corriol, marcat com a sender local, que ens permetrà arribar a cala Ferriol. En aquest punt deixem el GR-92 que segueix per l’interior.

Serà un trajecte de baixada decidida i pedregosa, envoltats de vegetació baixa, on tindrem vistes esplèndides de l´illot que protegeix l´entrada pel mar a cala Ferriol. Passarem pel mig d´una pineda, i mes endavant per una zona d´oliveres, fins arribar a un camí empedrat, planer que ens acosta a la cala.

Cala Ferriol (03.15 hores - 6,3 km). Arribem a la cala, i davant nostre podrem veure el seu illot. Es prou gran, però alhora es suficientment pedregosa per no estar-se molt de temps. Està protegida del sol i el vent. El nostre camí segueix en pujada per l´altra banda de la cala, en direcció S-SO, i podrem trobar marques blaves i de sender local al terra, que ens ajudaran al trobar el corriol, que fa pujada pel mig de la pineda. Guanyarem alçada ràpidament, i tornarem a ser en una zona oberta, pujant en llaçades, fins que es va suavitzant el nostre camí, en direcció E-SE, i arribem a una zona planera i pedregosa on trobem un pal senyalitzador.

Drecera cala Pedrosa (7,1 km). Trobarem una cruïlla, i anirem per l´esquerra per un corriol que va fent baixada – per la dreta, faríem camí a L´Estartit -, i que ens permet tenir vistes de l´Illa de la Pedrosa. Trobarem marques del sender local, per una baixada no tant marcada com la de la cala Ferriol. Ens anirem aproximant a una pineda, la baixada s´intensifica, i en sortir la part mes boscosa a la nostra esquerra tindrem un excel·lent mirador de La Foradada (4 hores) amb el seu característic forat a la base, que permet que passin petites embarcacions. Sens dubte, un lloc esplèndid.

Seguirem baixant fins arribar poc després a la següent cala.

Cala Pedrosa (8,3 km). Una cala molt més tancada i sense l´atractiu de l´anterior. Sortirem per un camí a peu de la cala, passant pel mig d´una zona boscosa. Es un camí agradable, que en fer un revolt, ens farà pujar de valent durant una estona per la pineda, fins que tornem a trobar, en planer una cruïlla amb un pal senyalitzador, on seguirem per la dreta en direcció a L´Estartit – per l´esquerra aniríem a la cala del Falaguer -. Ja en planer arribarem mes tard a una altra cruïlla, amb un pal senyalitzador (9,4 km), on anirem per la esquerra en direcció a l´Estartit.

Poc després enllaçarem amb una cruïlla per una pista asfaltada (04.30 hores - 9,9 km), on trobarem un pal senyalitzador, i seguirem per la carretera que surt pel centre, en baixada, direcció ja al centre de L´Estartit. Poc després (10.6 km), arribarem a una cruïlla, però seguirem la carretera a la nostra esquerra en planer, fins que farem una baixada pel carrer Pujada de la Primavera, i arribarem a la cruïlla amb el carrer Barcelona, el seguirem per l´esquerra, i arribarem a la plaça del Pont Nou, on la creuarem cap a la nostra esquerra, per enllaçar amb el carrer Santa Anna, carrer molt comercial de L´Estartit, que el seguirem fins arribar al Passeig Marítim, al davant d´una rotonda.

L´Estartit (05.00 hores - 11,8 km)

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gr-92-de-cala-montgo-lescala-fins-a-lestartit-92420821

Observacions: Travessa de cala Montgó, fins L´Estartit (Baix Empordà), passant per Punta Ventosa, cala Ferriol i Pedrosa, que permet gaudir de llocs i vistes immillorables de la zona de l´Empordà, com la Foradada.

El recorregut és un perfil molt irregular, sobretot al trajecte per les cales Ferriol i Pedrosa, on primer fem una baixada pronunciada i posteriorment una nova pujada –mes accentuada a la primera-. El camí es pedregós, en general, la qual cosa fa que el ritme sigui un xic lent i que vigilem sobretot a la baixada a cala Ferriol; cal prendre atenció de cala Montgó a Punta Ventosa, ja que el camí en un parell de punts, passa molt arran de la façana marítima. D’aquí fins el trencant de cala Ferriol, es un recorregut planer i no es fa tant pesat; la baixada a cala Ferriol es un terreny molt pedregós.

En general molt ben senyalitzada, amb marques del GR-92 i sender local, amb pals senyalitzadors en cruïlles.

Sortida amb punts d’interès paisatgístic, però que requereix un cert esforç físic i una certa atenció en ser per camins pedregosos.

Dinarem al Restaurant N'gruna, Passeig Marítim 20 de l’Estartit. Tel.: 972 75 21 52.

Un cop dinats, els xofers agafarem un taxi per anar a buscar els cotxes (Taxis Àlex, tel.: 659 55 05 50)

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.