diumenge, 29 de maig del 2022

Gra de Fajol, fent la volta (2.714 m)

Dissabte 28 de maig de 2022

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 5 h 30 min (9,1 km)

Desnivell: Positiu: 619 m, negatiu: 1.113 m (acumulats)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, parant-nos a les 4 carreteres de Tona a fer el tallat. Després seguirem en direcció a Vic, Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Camprodon, Setcases i seguirem per la carretera que puja a l’estació d’esquí de Vallter 2.000.

Abans d’arribar a l’estació, aparcarem al lloc conegut com el Pla de Molina, on deixarem un cotxe. Després seguirem la carretera seguirem la carretera fins arribar a la corba (1.930 m), des d’on surt el camí que puja al refugi d’Ull de Ter.

Itinerari: Giravolt nº. 8 de la carretera, zona d’aparcament per anar al refugi d’Ull de Ter (1.930 m) Enfilarem el bonic camí que puja fins al refugi, tot resseguint, per la dreta, el curs del riu, fins arribar a una palanca, on el travessarem. Veurem un pal indicador amb l’escut de la Mancomunitat de Catalunya. Es tracta d’un tram del recorregut d’una bellesa especial, i que en aquesta època de l’any és un veritable jardí amb flors d’alta muntanya.

Refugi d’Ull de Ter (2.220 m – 45 min), El refugi és guardat i s’hi pot dormir i menjar. És un bon lloc per observar el Gra de Fajol. El camí segueix el curs del riu; aquest neix darrera dels plans del refugi, en direcció al pic de Bastiments. S’ha de pujar sempre agafats al Gra de Fajol gran, fins que es puja al Coll de la Marrana.

Coll de la Marrana (2.545 m), la vista des del coll val la pena. A la dreta, el Bastiments (2.874 m), el pic més alt d’aquesta zona. Al fons la vall del Freser, amb el Coll de Tirapits. Una mica a l’esquerra el Torreneules. Darrera, direcció est, podem veure el Canigó al fons, i una mica a la dreta el Costabona.

Cim del Gra de Fajol (2.714 m – 3 h 30 min), fotos de rigor.

Per continuar, baixarem un petit tram de la pujada i agafarem el camí que s’intueix a estones, a la nostra esquerra, en direcció a la Coma d’Orri.

Coma d’Orri (2.485 m), El camí baixa fort al principi fins trobar primer la Jaça del Mig.

Jaça del Mig (2.130 m), baixarem al bosc de la Coma. Bona vista del Gra de Fajol. Haurem de creuar primer el torrent de la Coma de d’Orri i després haurem de buscar una palanca que creua el riu Ter. Arribarem al Pla de Molina on tenim el cotxe que hem deixat al matí i amb el que pujarem a recollir els cotxes que hem deixat més amunt.

Pla de Molina (1.600 m – 9,1 km – 5 h 30 min)

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gra-de-fajol-fent-la-volta-104067689

Observacions: El Gra de Fajol és una muntanya ben característica del Ripollès, juntament amb el Pic de l’Infern. L’itinerari dona una volta als dos Gra de Fajol, el gran i el petit. És un recorregut on s’han de veure isards, sobretot en la vessant de la Coma d’Orri o al Coll de la Marrana. Dóna una visió completa de la vall de l’Alt Ter i passa pels boscos de l’estret de Morens i de la Coma d’Orri.

Es pot fer una caminada més curta i amb menys desnivell, pujant fins al refugi d’Ull de Ter i tornant pel mateix camí de pujada.

Ens endurem el dinar.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.