dijous, 4 de juliol del 2024

Roca Roja (1.267 m)

Dimecres 3 de juliol de 2024

Ubicació: Comarques de la Noguera i el Pallars Jussà.

Temps aproximat: 4 h 30 min (9,2 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció a Lleida, fins a la sortida 517 a l’alçada de Cervera. Seguirem en direcció a Agramunt i Artesa de Segre. Ens aturarem a fer el tallat al Pont d’Alentorn. Després seguirem, passarem pel port de Comiols i arribarem a Benavent de la Conca on aparcarem (un ampli aparcament que hi ha en la carretera, en l'entrada al poble, la C-1412b que hi ha una parada de l'autobús).

Itinerari: Sortirem des de l’aparcament i passarem pel costat de l’Ajuntament de Benavent. Ja sortint del poble passarem pel costat del Cal Mariano.

Pujarem a la carena per Lo Grau Curt i començarem a caminar per la part alta de la carena. Arribarem al cim de la Roca Roja (1.256 m) a llista dels 100 cims de la FEEC. Hi ha una gran antena o repetidor i en la part del darrere el punt geodèsic.

Seguirem caminant en la mateixa direcció que portàvem i més endavant, arribarem a un mirador damunt del poble de Benavent.

Passarem per una menjadora pel bestiar i un observatori de voltors. Continuant recte i més endavant ens trobarem unes ruïnes d’un búnquer, o niu de metralladores, que pertany al temps de la Guerra Civil (Front del Pallars 1938)

Arribarem al Serrat del Pèl i començarem la baixada pel Grau de Moles. Al principi perdrem alçada ràpidament. Girarem completament cap a l'esquerra passant una tanca. Aquest sender el seguirem fins que ens trobarem un altre pal indicador que agafarem a l'esquerra.

Ara una bona i tranquil·la baixada fins a pràcticament a l'entrada de Benavent (trobem un últim pal indicador que ens guiarà cap a la dreta i entrar al poble).

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/roca-roja-100-cims-176237273

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/6685336c554f650020d4d998

Observacions: Senzilla ruta que recorre el Roc de Benavent i que ens permet fer un dels 100 Cims del catàleg de la FEEC, el Roca Roja.

Com a curiositat dir que caminarem pels límits de dues comarques diferents: la Noguera i el Pallars Jussà. Es tracta d'una formació acinglada i vertical per la seva cara NO, solcada per diversos graus que en fan accessible la carena, i per grans planes, algunes conreades per la cara SE.

A dalt dels Cingles les antenes de telefonia malmeten la bellesa de l'indret però serviran de referència visual.

L'itinerari és circular i recorre longitudinalment la base de la cinglera i la carena. Pujarem pel grau Curt i baixarem pel de Moles.

No hi ha cap dificultat en tot el recorregut si exceptuem els arbres caiguts que ens podrem trobar al mig del camí de baixada.

Vàrem pujar al cim de la Roca Roja el 25 de març de 2013 pujant per un altre lloc, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: https://maifemcim.blogspot.com/2013/03/roca-roja-baronia-de-rialb-1241-m.html

Dinarem al restaurant Jorper’s, a la Ctra. d’Agramunt, 53 d’Artesa de Segre, tel.: 973 40 02 55.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.