diumenge, 24 de març del 2013

Roca Roja – Baronia de Rialb (1.241 m.)

dilluns 25 de març de 2013

Ubicació: Comarca de la Noguera.

Temps aproximat: 2 h. 45 m. (9,25 Km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada agafant l’autovia A-2. Passarem pel túnel del Bruc, Igualada i Cervera nord, on sortirem i agafarem la carretera direcció a Agramunt (on farem el tallat) i Artesa de Segre. Des d'Artesa de Segre seguirem direcció Isona per la L-512 (al km 16 canvia de nom a C-1412b), fins al coll de Comiols.

Itinerari: Començarem l’excursió en el Coll de Comiols (1.102 m.) que és la partió entre les comarques de la Noguera i el Pallars Jussà.

Agafarem el camí que surt a la dreta de la carretera, amb un cartell indicador que indica el cim del Roca Roia (Roja) a 50 min. El camí s’enfila per la carena.

00:30 h.: Capella o pedró de Sant Miquel (1.190 m.) Entrem en el terme de la Baronia de Rialb, ara municipi i abans poderosa baronia feudal. A la Baronia hi ha, senceres o enrunades, no menys de 25 esglésies romàniques. La vista s’estén sobre el Pallars. Deixarem el camí que portem i agafarem un camí a l’esquerra que ens du a:

01:00 h.: Roca Roja (1.241 m.) sobre el cingle o Roc de Benavent. La Roca Roja és el cim del Roc de Benavent, de 1.241 m. alt., situat a l'extrem est del terme municipal d'Isona i Conca Dellà, pertanyent a l'antic terme de Benavent de Tremp. El cim és, de fet, del tot dins del terme municipal de la Baronia de Rialb, de la Noguera, tot i que els seus costats de ponent pertanyen a Isona i Conca Dellà. El cim és el vèrtex geodèsic. El vèrtex (Roca Roja) es troba al costat d'un repetidor. La cinglera segueix tot el llarg de la serra del Grau. El poble de Benavent el tenim 300 m. sota nostre. Baixarem per on hem pujat fins arribar a la cruïlla, on agafarem el camí que portàvem al pujar i a l'esquerra i cap el sud, en un llarg descens pel serrat de la Mata Grossa, una suau vall.

01:15 h.: Cabana de la Crica (1.140 m.) seguirem per la pista. La pista segueix recte, després fa uns giravolts i entra en un bosc de roures, pins i alzines. La massa alzinar de la Noguera és molt gran.

Més endavant, a la dreta deixem la Crica.

02:00 h.: La pista passa pel costat del Cal Garramitxo i va a parar al km. 28 de la carretera que hem passat per anar al Coll de Comiols.

Caminarem per la carretera, durant 1,5 km. fins arribar al coll on tenim els cotxes.

Tornarem amb els cotxes en direcció a Artesa de Segre i al Km. 22, a l’alçada del poblet de Folquer, agafarem una carretera a l’esquerra i després de sis kilòmetres arribarem a El Palau de Rialb amb la seva església de Santa Maria de Palau.

Observacions: Dinarem al Forn Rosa Serra - Artesa de Segre http://www.forn-rosa-serra.com/catala/Instalacions.htm famós per les seves coques de recapte.

Tornarem a casa als voltants de les quatre de la tarda.