diumenge, 17 de maig del 1998

Puig Estela (2.013 m)

1 de maig de 1998

Hora de sortida: 2/4 de 7 del matí.

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 5 h

Desnivell: 700 m

Programa: A l’hora indicada ens trobarem davant de GARRO, S.A. a la Ctra. Comarcal de Viladecans a Sant Boi. Anirem direcció Vic, Ripoll, Sant Joan de les Abadesses i Ogassa. D’aquí seguint una pista cimentada anirem fins a l’ermita de Sant Martí de Surroca, a 1.235 m. d’alçada. A les nou del matí aproximadament, començarem a caminar. Iniciarem l’excursió deixant el cotxe en la següent cruïlla, després de superar Can Picola, i seguint el camí que puja per l’esquerra, en direcció a Can Bac de la Roda (25 minuts) Abans deixarem un altre cruïlla a la dreta i passarem per les ruïnes de Can Casadet. Molt a prop de Can Bac de la Roda hi ha una font al marge del camí. Seguint el sentit ascendent els camins que van paral·lels a l’esquerra del torrent, arribarem sense confusió al Pla de l’Abat (1 hora 25 min.) Trobarem una reduïda cabana de pedra que serveix de refugi en cas de pluja. Pujant cap a l’Oest 25 minuts més, aconseguirem el Pla Cubilar. La vista de la vall es converteix en un espectacle sensacional. Seguim caminant en direcció al punt més alt que apareix per l’Oest, amb una suau pujada de prats fins al Puig Estela. Des de els seus 2.077 metres d’alçada sobre el nivell del mar, podrem contemplar unes boniques vistes del Puigmal, el Puig de Balandrau i la cara sud del Canigó. Iniciarem el descens desfent el recorregut direcció Est fins al Pla Cubilar. Un cop aquí, sense perdre la part alta de la muntanya i caminant cap al Nord est, baixarem fins al Coll de Pal (3 h. 10 m.) Trobarem la font de la Baga, deu minuts baixant cap al Nord. Les restes d’una mina ens recorden la pròspera activitat de la comarca en segles passats. Agafarem el sentit contrari, baixant cap a llevant per la pista de la Gran Jaça, rodejada d’agradables pastures i prats. Passats uns dotze minuts arribarem al refugi de Montserrat. Continuarem per la pista fins que ens desviem per una drecera que comença al costat d’un mur mig enderrocat, en mig d’un giravolt a l’esquerra. El camí ens porta a Can Frare i després a Can Bac de la Roda, després de creuar el torrent (4 h. 15m.). la ruta s’acaba al mateix punt a on l’hem començat, amb una durada total d’unes 4 h. 45 min.

Observacions: El municipi d’Ogassa es troba a la vessant sud del Taga i la Serra Cavallera. El poble, Surroca d’Ogassa, ocupa la colònia de les antigues mines de carbó vegetal, explotades des de 1840 fins a 1967. destaca per les seves dues antigues esglésies romàniques: Sant Martí d’Ogassa (de l’any 1024) i Sant Martí de Surroca (1104), més propera al nucli habitat i amb un campanar afegit del segle XVI. A la tarda farem una visita al monestir romànic de Sant Joan de les Abadesses que acull una de les més famoses escultures romàniques: El davallament de la creu. Dinarem en un restaurant d’Ogassa. Tornarem a casa al voltant de les vuit de la tarda.