dijous, 27 d’agost del 2020

Camí vell de Castellbò a Sant Joan de l’Erm (1.783 m)

Dimecres 26 d’agost de 2020

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 4 h 50 min (13,3 km)

Desnivell: 1.020 m (acumulat)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 fins a la sortida 520 a l’alçada de Cervera. Seguirem direcció Guissona i Ponts, on ens aturarem a fer el tallat.

Després seguirem en direcció a Oliana, Coll de Nargó, Organyà i La Seu d’Urgell. Abans d’arribar a la Seu d’Urgell, agafarem un desviament a l’esquerra en direcció a Aravell i Castellbó, on aparcarem.

Itinerari: L’itinerari comença a Castellbò i ben aviat puja per gaudir d’una magnífica vista panoràmica del poble, on destaca la col·legiata de Santa Maria. A poca distància passarem per les runes del Palomar del Tema, una antiga torre d’origen medieval, que fou utilitzada per criar coloms per menjar i fer adob de qualitat.

Passada la font del Murilló, al costat de la carretera d’Albet, el camí s’empina muntanya amunt fins arribar al poble de Turbiàs, passant per una roureda molt assolellada.

Més amunt, el camí passa proper el dolmen de Turbiàs, que queda per sota d’una torre de telecomunicacions.

Seguidament el camí s’endinsa en el bosc de pi roig i ja no el deixa fins arribar al final del recorregut.

A partir del Coll de Leix, ja dins del Parc Natural de l’Alt Pirineu, el camí segueix pujant suaument, i segueix una pista forestal entre imponents arbres.

El tram final, de baixada, continua per un sender pel mig del bosc fins arribar al refugi guardat de la Basseta, on ens espera el dinar que ja ens haurem guanyat.

Si volem, amb una curta caminada ens podem acostar a la moderna església de Sant Joan de l’Erm Nou, situada al mig del bosc i construïda per l’arquitecte Isidre Puig i Boada, seguidor i estudiós de Gaudí, a l’any 1959, on anualment es celebra un trobada popular el darrer diumenge d’agost.

Si la temporada és bona, es pot acabar la jornada collint alguns bolets per sopar.

Dinarem al refugi i després ens vindrà a buscar un taxi per tornar a Castellbò on tenim els cotxes (Taxi Castellbò – 649 82 42 10)

Temps i kilòmetres:

12,600  Refugi de la Basseta     4:00 h
12,800  Sant Joan de l’Erm nou 4:15 h
13,000  Refugi de la Basseta     4:30 h

Nota: El mateix itinerari en sentit invers es realitza en unes 3 h 30 min.

Observacions: Aquest itinerari discorre en gran part pel que fou l’antic camí que comunicava a peu el poble de Castellbò, antiga capital medieval d’un vescomtat i refugi de càtars, amb els pobles del Pallars Sobirà. Els viatgers feien el recorregut en dos dies, a peu o a cavall, fent parada i fonda a l’antic santuari de Sant Joan de l’Erm, ara en ruïnes.

Si es vol es pot fer el mateix que els antics viatgers fent nit al més modern refugi de la Basseta.

El recorregut està senyalitzat amb marques de pintura groga. El 50 % és un camí de ferradura, el 45 % pista forestal i el 5 % carretera asfaltada.

Dinarem al Refugi de la Basseta, tel.: 973 29 80 15, https://www.santjoandelerm.com/

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.