dissabte, 22 de novembre del 2003

Puigsacalm (1.515 m.)

Dissabte 22 de novembre de 2003

Hora de sortida: 7 del matí.

Ubicació: Comarca de la Garrotxa.

Temps aproximat: 4 h. (8,3 Km.)

Itinerari: Sortirem de casa a l’hora esmentada, en direcció a Vic. Abans d’arribar-hi ens aturarem a fer el tallat als 4 Camins de Tona.

La ruta parteix de la collada de Bracons (1.132 m.) que separa el massís del Puigsacalm i la serra de Llancers. Per arribar-hi es pren la carretera C-152 d'Olot a Sant Feliu de Pallerols i, després, es trenca a la dreta per la carretera veïnal GIV-5273 que comunica Joanetes i la Vall d'en Bas amb Torelló. Tot just abans d’arribar-hi hi ha una zona d’aparcament a les dues bandes de la carretera.

Una vegada al coll, es deixa el cotxe i s'agafa el camí senyalitzat que va cap al nord tot superant un marge rocós de la carretera. Durant el recorregut s'aniran trobant marques de pintura, o bé vermelles i blaves o bé verdes i blanques.

Uns 10 min després es deixa un sender a la dreta que puja fins al puig Tosell Gros. El sender planeja i baixa suament, novament torna a pujar, fa uns llacets i, quan ja es porten 30 min d'ascensió, s'arriba a la collada de Sant Bartomeu (km 1,3). De la mateixa vessant sud hi arriba un camí per l'esquerra que porta al puig de les Àligues; cal flanquejar el collet i girar immediatament a la dreta seguint les marques de pintura i deixant un parell de caminets a l'esquerra.

Prop de l'hora de caminada es troba un camí que porta a Sant Bartomeu i baixa a Vidrà (km 2,47). Es pren la desviació cap a la dreta i de seguida s'arriba a la font Tornadissa. En aquest punt el camí gira cap a l'est i s'enfila de forma molt pronunciada. Hi ha dues opcions vàlides que condueixen al mateix punt. S'accedeix a la carena dels plans de Manter i se segueix pujant, ara de forma més suau, fins a trobar el camí que puja del pla Traver. Es vira a la dreta, cap al sud-est, tot seguint el filat de l'esquerra.

A l'hora i 20 min de caminada es passa una petita porta de fusta (km 3,45), tot canviant de vessant, i s'accedeix als rasos de Clivillers. Al cap de poc, després d'un curt flanqueig rocós, s'arriba al collet del mateix nom (km 3,76).

5 min després es deixa a l'esquerra el camí que baixa a Santa Magdalena i, enfilant la darrera rampa forta, en 1 h i 45 min de caminada ja s'arriba al Puigsacalm (km 4,16). La panoràmica és de tal envergadura que es pot aprofitar la magnífica vista per donar una classe pràctica de geografia. Es desfà el camí fins a la collada de Bracons.

Observacions: Pels entorns del Puigsacalm, es retroben els paisatges verds, frondosos i inacabables de les serres prepirinenques, aquí més ufanosos que en cap altre indret de la Catalunya humida. La vista des del seu cim, de 1515 m d'altitud, és d'una grandiositat i bellesa tan extraordinàries que ningú pot dir que coneix bé Catalunya fins que no hi hagi pujat.

Dinarem en algun restaurant de la zona.

Tornarem a casa al voltant de les set de la tarda.