dijous, 9 de maig del 2019

Collbató – Montserrat (pel camí de les Bateries) – Collbató (per la Santa Cova) (857 m)

Dimecres 8 de maig de 2019

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 5 h 15 m (13,4 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la A-2 fins a la sortida de Collbató. Un cop a Collbató, aparcarem en algun dels carrers prop de l’església i i farem el tallat al bar MeteoColl.

L’església de Sant Corneli, inicialment del segle XI, és d’estil barroc per les reformes posteriors que s’hi dugueren a terme durant els segles XVI, XVII i XVIII.

A la mateixa plaça de l’església hi ha Can Vacarisas, edifici d’origen medieval amb arcades ogivals a l’interior, que fou residència del batlle de Montserrat en el temps que Collbató era propietat del monestir.

Itinerari: Sortirem des de la plaça que hi ha davant de l’església i seguirem pel carrer Pau Bertran, fins arribar a una bifurcació amb dos camins que duen al monestir, nosaltres seguirem recte, pel camí de les Bateries (o camí Ral) s’anomena de les Bateries perquè en el seu punt més alt es van instal·lar canons durant la Guerra del Francès, per dominar el pas del Bruc. Al cap de poc el carrer es converteix en una pista que travessa un seguit de camps d’oliveres. Nosaltres hem de seguir els senyals grocs que anirem trobant.

Quan arribem a la següent bifurcació hem d’agafar el camí de la dreta, sempre seguint els senyals grocs, en direcció a Sant Miquel i al monestir.

Al cap d’una hora i mitja, aproximadament, d’anar pujant, sempre seguint els senyals grocs, trobarem la cruïlla de Sant Joan. Nosaltres seguirem pel camí de la dreta en direcció al coll de les Garrigoses i al coll de Sant Miquel.

Un cop passat aquest coll, comença la baixada i a pocs metres trobarem una bassa amb aigua i tot seguit l’ermita de Sant Miquel. En el porxo d’aquesta ermita, podem esmorzar.

Continuarem baixant una mica més i uns metres més endavant trobarem una cruïlla i un camí a la dreta, fent graons, que baixa i ens conduirà al mirador de Sant Miquel amb unes bones vistes. Tornarem fins a la cruïlla i tirarem a la dreta per un camí ampli i de ciment en baixada i amb graons, que ens durà fins al monestir.

El primer que veurem és l’estació inferior del funicular de Sant Joan i tot seguit arribarem a una de les places del monestir, envoltada de cel·les, on antigament tenien les parades les pageses.

Agafarem el camí de la Santa Cova i baixarem fins a l’estació superior de l’aeri, que deixarem a la dreta i continuarem baixant fins arribar al túnel del cremallera. En aquest punt continuarem cap a la dreta i seguirem baixant cap a la Cova, passarem pel davant de l’estació inferior del funicular a la Santa Cova i seguidament anirem trobant uns grups d’escultures monumentals que representen els quinze misteris.

Una mica abans d’arribar a l’ermita que indica el lloc on va ser trobada la talla romànica de la Verge de Montserrat, veurem un camí amb un rètol que indica Collbató – Coves del Salnitre. Seguirem aquest camí amb molt de compte ja que és molt aeri i hi ha un bon precipici.

Seguirem baixant, sempre en direcció a les coves del Salnitre. Quan hi arribem, veurem que el camí es converteix en unes escales que porten fins a l’aparcament de les coves. Aquestes coves tenen uns passadissos i galeries d’una gran bellesa, d’un recorregut de 530 metres ben il·luminats.

Des d’aquí continuarem baixant per la carretera asfaltada, uns 700 metres, fins arribar a l’ermita de la Salut i a l’àrea recreativa de Collbató i d’aquí al punt de sortida. L’ermita, situada al capdamunt del poble, va ser reconstruïda durant els anys trenta del segle passat i té un campanar d’espadanya coronant la façana.

Observacions: Aquest cop us proposo una de les moltes excursions, amb diferents nivells de dificultat, que es poden fer al massís de Montserrat, a cavall de les comarques del Baix Llobregat i l’Anoia. La major part d’aquesta excursió transcorre per la comarca del Baix Llobregat.

El massís de Montserrat és una unitat geogràfica única: homogeni en les seves característiques geològiques i únic per les seves dimensions i formes tan espectaculars. La pujada al monestir des de Collbató permet gaudir del magnífic i singular paisatge del massís.

Tradicionalment Collbató ha estat una de les portes d’entrada a la muntanya de Montserrat. Des d’aquí es poden abastar tots els atractius naturals de la mítica muntanya: coves, roques de formes fantàstiques i boscos d’alzina i roure.

Vàrem fer un recorregut similar, una mica més llarg el 4 de març de 2017. Aquí podeu veure la ressenya: http://maifemcim.blogspot.com/2017/03/collbato-sant-joan-monestir-de.html

Dinarem al restaurant El Cup, c/. Cup, 2 de Collbató. Tel.: 93 777 06 85, www.elcuprestaurant.cat .

Tornarem a casa als voltants de les quatre de la tarda.