diumenge, 5 de maig del 2019

Cap de la Boixassa - Refugi de Sant Jordi – Empedrats – Bullidor de la Llet (1.823 m)

Dissabte 4 de maig de 2019

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 8 h 30 m (16,3 km)

Dificultat (1): Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista Terrassa – Manresa i l’Eix del Llobregat, en direcció a Berga per la C-16.

Ens aturarem a fer el tallat a l’estació de servei Sant Jordi (Petromiralles) de Cercs.

Després anirem fins a Bagà i d’aquí seguirem en direcció a Gisclareny. Un cop haguem passat el càmping Bastareny, seguirem fins a trobar-nos, a la dreta, una pista de terra, abans d’arribar al pont de Sant Joan. Aquesta pista, indica a l’Aula de Natura de la Salle (Cal Cerdanyola – Veïnat l’Hostalet) una casa de colònies, passada la casa de colònies i un pont sobre el torrent que baixa dels Empedrats, trobarem una zona d’aparcament on podrem deixar els cotxes (916 m).

Itinerari: Seguirem a peu per la pista i en pocs metres trobarem un camí que surt a la dreta i que inicia la llarga pujada que ens espera (pal indicador)

Aquest camí, sempre en pujada, primer pel bosc i després per terreny més obert i amb molt bones vistes sobre el Pedraforca, el Moixeró i les Penyes Altes i la Gallina Pelada (Coll de la Pelosa - 1.420 m), ens durà en unes 2 h 30 min al coll del Pas de la Boixassa (1.624 m).

Des d'aquí, deixarem el camí que després seguirem fins al refugi de Sant Jordi i agafarem el camí de la nostra esquerra que ens porta al cim del Cap de la Boixassa que es ben visible i sense pèrdua. Iniciarem la pujada fins el cim del Cap de la Boixassa (1.820 m – 25 min des de el coll), ja que les vistes valen la pena: Pedraforca, Comabona, muntanyes de la Cerdanya, etc.

Després de les fotos de rigor, desfarem aquest tram fins el Pas de la Boixassa i iniciarem un ràpid descens per un corriol pedregós seguint els senyals grocs i blancs d’un PR i els rombes grocs del recorregut de “Cavalls del Vent” fins al Refugi de Sant Jordi on dinarem (1 h des del Pas de la Boixassa)

Arribarem al bonic refugi de Sant Jordi, situat a 1.610 m, passant abans per la font del Faig que també dóna nom al refugi. Al refugi val la pena fer-hi un mos abans d'enfilar la part final del Empedrats (tenen unes hamburgueses de gran qualitat). Es tracta d'un punt de pas de la ruta "Cavalls del Vent", motiu pel qual està relativament concorregut a l'estiu. Aquí dinarem. Refugi de Sant Jordi o de la Font del Faig (tel.: 93 198 51 50 i 619 239 860) El Guarda és diu Toni i ell i la seva família donen una acollida i un tracte espectaculars. La qualitat de la carn de xai, de les botifarres, de les hamburgueses, del pa... fan que ja valgui la pena la sortida.

El seu plat estrella és l’hamburguesa “Ultra burguer” amb dues hamburgueses de carn de vedella del Berguedà, de 100 grs. cada una, ceba caramel·litzada feta per ells mateixos, foie i ceps, senzillament espectacular! També ofereixen altres delícies, com les creps, xai a la brasa o plats combinats, tapes, entrepans... (això ens ha “obligat” a fer un descans i dinar al refugi....)

Després del dinar i dels cafès i “mega-xupitos” de ratafia, iniciarem el camí de baixada per la zona dels Empedrats, (PR-C-125), zona de majestuoses formacions rocoses que resseguirem a través del torrent. Primer un camí normal i després la zona en la que el camí es fa més estret, s’encaixona en unes gorges que fa el riu, i hem de travessar el mateix unes quantes vegades. Camí espectacular amb molt bones vistes i en el que cal anar amb compte de no relliscar i caure a l’aigua (es recomana deixar al cotxe calçat i mitjons de recanvi....)

A mig camí trobarem el bonic salt d'aigua anomenat "Cua de Cavall". Seguirem travessant el torrent diverses vegades fins arribar a una zona de sender més bo.

Ràpidament s'arriba a la cruïlla del Bullidor de la Llet (per l’escuma blanca que fa), al qual s'accedeix des d’un camí que surt a la nostra dreta (cartell indicador) i amb una curta però inclinada pujada. El paratge és sorprenent, especialment quan el cabal d'aigua és important.

Desfarem aquest petit tram tornant a la cruïlla i enfilarem el camí de tornada fins als cotxes.

Track: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pas-de-la-boixassa-refugi-de-sant-jordi-empedrats-36132049

Observacions: Magnífica excursió per la cara Sud del Parc Natural del Cadí-Moixeró, partint dels afores de la població de Bagà, concretament del veïnat de l'Hostalet, al qual s'hi accedeix per la pista que porta de Bagà a Gisclareny. Especialment recomanable després de pluges, per contemplar el Bullidor de la Llet (bonic brollador d'aigua) i el salt de la "Cua de Cavall" dels Empedrats amb una bona quantitat d'aigua.

El camí transcorre en bona part, per boscos de pi roig, faigs i alzines i és un fabulós mirador de les Penyes Altes del Moixeró.

Dinarem al Refugi de Sant Jordi i després, a la tornada a Cal Rosal podem prendre un refresc amb acompanyament.

Pels/les que no vulguin caminar tant, però gaudir de les magnífiques hamburgueses del refugi, poden anar amb cotxe fins al Coll de Pendís (passant el Túnel del Cadí i entrant a la Cerdanya), des de on en 30 minuts de baixada, s’arriba al refugi, agafant la pista que surt de Riu de Cerdanya i que ens portarà fins a la cadena que hi ha a prop del coll de Pendís.

Vàrem dinar al Refugi de Sant Jordi i els Empedrats, de baixada el 25 de juny de 2016; aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2016/06/de-bellver-baga-pel-coll-de-pendis-1780.html

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.