dissabte, 16 de juliol del 2005

Mont Roig (2.859 m.)

Sortida final de temporada

Data: 15-16-17 de juliol de 2005.

Hora de sortida: Cinc de la tarda de divendres dia 15 de juliol.

Programa: Sortirem a les cinc de la tarda de Sant Boi i ens dirigirem al poble de Tavascàn a la comarca del Pallars Sobirà. Abans haurem passat per Sort (s’hi pot arribar pel túnel del Cadí, la Seu d’Urgell, port del Cantó) i Llavorsí. En aquest poble agafarem el desviament a la dreta de la carretera que s’endinsa dins de la ribera del Cardós fins a Tavascàn. Ens allotjarem al Hotel Estanys Blaus de tres estrelles a on ja tenim les habitacions reservades. El preu és de 53,50 Euros (IVA. inclòs) per persona i dia en règim de mitja pensió. Hauríem de mirar de ser-hi tots a les 9 del vespre per sopar plegats i planificar l’ascensió del dia següent. A l’hotel ens prepararan una bossa picnic per la sortida. Els que no vulguin caminar, recordar que l’hotel disposa de piscina (cal dur el banyador) i de jacuzzi, sala de jocs i de lectura.

Ubicació: Comarca del Pallars Sobirà.

Dificultat: Molt difícil.

Desnivell: 1.200 m.

ITINERARI: Sortirem de Tavascàn a les sis del matí amb el 4 x 4. seguirem la pista que ens aproxima a una petita presa i d’aquí, agafant la pista que surt a la dreta, fins al lloc en que un rètols indiquen la direcció a la Pleta Palomera (1.666 m.), a on començarem l’excursió. D’aquí agafarem el camí indicat, en direcció nord-oest, sovint enfangat que porta a Noarre, travessant el riu del Port per un pont (1.685 m. – 13 m.). La vegetació és exuberant fins als 1.800 m., els boscos de pi negre són els predominants i el camí, poc freqüentat, es fa perdedor en moltes ocasions. El més impressionant és la solitud i l’estat salvatge de la zona. Pujarem alguns metres per un prat (extrem inferior de la Pleta Palomera) i agafarem un camí que s’endinsa en el bosc, creuant més tard l’important riu d’Escobes. Passarem per la Pleta del Fangassal (1.870 m. - 1 h.) i la seva cabana en runes. Algunes senyals de color vermell i més endavant fites, ens ajudaran a no perdre el camí. Després de creuar una zona enfangada, el camí ens baixa al nivell del riu de la Ribereta que haurem de creuar a l’alçada d’una gorja i continuarem pujant vall amunt amb el proper riu de la Roya de Mollàs a la nostra esquerra Seguint el riu arribarem al clot de l’Escala (2.100 m. - 1 h. 45 min.), rodejat de les parets de la muntanya, sembla una mica com si tot acabés allà. A l’esquerra un salt d’aigua ens marca el camí (direcció sud) marcat amb fites, que comença creuant el petit riu, i tot seguint la senda que corre a la seva dreta, per una forta pendent i al costat d’una cascada d’aigua arribarem prop del primer estany, el de Llavera (2.200 m. – 2 h. 15 min.) procurant no perdre mai les senyals vermelles. Més amunt, seguint per unes roques en direcció oest per un esperó que limita amb el torrent de l’estany de la Gallina, pujant al costat del curs d’aigua que uneix els dos estanys, veurem al damunt la silueta del refugi de Mont Roig (2.287 m. – 2 h. 30m.). deixarem enrera el refugi i continuarem pujant per un camí que sols es fa notar al principi. Més amunt, tornarem a trobar fites en un terreny més herbós, guanyarem alçada amb un pendent regular. Molt aviat deixarem una cubeta pedregosa (2.510 m.) i continuarem direcció nord per una inclinada pendent, a on l’esforç és més gran, fins aconseguir l’aresta fronterera (2.685 m. – 4 h. 30 m.). pujarem per la cresta fins arribar a la Punta Nord del Mont Roig (2.848 m. – 5 h.). D’aquí al cim, (2.859 m. 5 h. 15 m.). El paisatge, ple d’estanys i cims, l’anirem tenint cada vegada més baix, a la nostra esquena. La visió és molt extensa i meravellosa des del cim. Tornarem pel mateix camí.

Observacions: Al límit del Pallars Sobirà amb l’estat francès i a l’oest de la Pica d’Estats ens trobem amb el solitari Mont Roig a la vall de Cardós i al peu del riu Tavascàn que dóna les seves aigües al riu Noguera de Lladorre.

Soparem al hotel el dissabte al vespre tots plegats. Tornarem a casa el diumenge.