dissabte, 25 de febrer del 2006

Castell de Sant Jaume (369 m.)

Data: dissabte 26 de febrer de 2006 (matinal)

Hora de sortida: vuit del matí.

Ubicació: Castellví de Rosanes (Baix Llobregat)

Programa: A l’hora indicada sortirem de amb cotxe, en direcció a Martorell. Des de Martorell agafarem la carretera C-243 (o BV 2433) que va en direcció a Gelida / Castellví de Rosanes i immediatament després d’haver passat el Km. 2, arribarem a un giravolt a on aparcarem en una petita explanada que hi ha a la nostra dreta.

ITINERARI: Vigilant els cotxes que passen per la carretera, passem a l’altre extrem de la mateixa vers la pista forestal que s’inicia en direcció Sud a la dreta del Torrent de les Deveses. Aquest és el nostre camí.

1 – Abans d’arribar a una casa que queda a la nostra esquerra, passem prop d’un corral de cavalls instal·lat en un lloc a on hi havia hagut una pedrera. En aquest lloc ja podrem observar al lluny el turó del castell de Sant Jaume. Caminant sempre per la pista principal (els pals de fusta de la xarxa elèctrica ens serviran de referència). El camí passa en tot moment per una zona ombrívola a on abunden els roures i les alzines.

2 – Arribem fins a unes roques de conglomerat argilós que ens emmarquen una magnífica vista del turó del Castell. Més endavant ens trobem una bifurcació. Seguirem per la pista principal. A la nostra esquerra ja podem veure els espectaculars penya-segats del Montgai.

3 – Després d’una lleugera pujada sense complicacions, arribem a la bonica Plana de Sant Jaume a on abunden els arbres fruiters com el cirerer. Al arribar al Mas del Castell surt un sender que s’adreça directament al cim a on hi ha el castell. Caminarem per ell en direcció al cim. A la nostra esquerra podrem veure la bonica estampa de la ermita romànica de Sant Jaume del Segle XII en mig de la Plana del mateix nom, totalment reformada.

4 – Havent passat per un frondós bosc, i després d’una forta pujada, arribem fins a la carena. Observarem un dilatat panorama amb vistes al Sud veient la bonica serra de l’Aragall en la que hi varem ser no fa massa. Caminat, ens dirigim en direcció al turó del Castell de Sant Jaume.

5 –Aviat entendrem el perquè havia estat un lloc inexpugnable aquest castell: caminarem per sota de les restes de la muralla per un estret camí que en algun moment ens semblarà que no existeix. Immediatament, arribarem al recinte de les runes del castell, ara “colonitzat” per un típic bosc mediterrani. La baixada la efectuarem pel mateix camí.

Observacions: La comarca del Baix Llobregat fou estratègicament molt important a partir de que l’emperador Carlemany interposés l’anomenada Marca Hispànica a l’any 801 com a defensa del seu imperi en front del domini musulmà de la resta de la Península Ibèrica.

En un principi, la frontera natural fou el riu Llobregat i a partir del Segle X, el Garraf i l’Ordal. Aquestes noves fronteres varen donar origen a la implantació dels castells de Cervelló, Eramprunyà i el de Castellví de Rosanes, anomenat posteriorment de Sant Jaume.

El Castell de Sant Jaume està erigit damunt el cim d’un turó de roques de 369 m. d’alçada, en un lloc a on ja existia una enorme torre romana que controlava la Via Augusta. Les runes d’aquesta torre han arribat fins als nostres dies, reconvertint-se en el segle X com a Torre d’Homenatge.

Castellvell de Rosanes (conegut també com a castell de Sant Jaume), les ruïnes del qual són aturonades i encinglerades a 369 m alt a l'est del poble. Esmentat ja el 936-37, probablement fou anomenat aviat Castellvell de Rosanes (del veí castell de Rosanes, que domina la vila de Martorell) per tal de distingir-lo del Castellvell de la Marca (Alt Penedès), amb el qual formà la baronia de Castellvell. Hi estigué presoner i hi morí (1398) el comte Joan I d'Empúries. Fou destruït el 1714 per les forces filipistes després d'haver obligat els seus defensors (un contingent de paisans comandats pel coronel de miquelets Miquel Santjoan) a abandonar-lo.

L’entorn natural és d’una gran bellesa amb vistes al Montgai i a la Serra de l’Aragall.