dissabte, 12 d’agost del 2006

Comabona (2.554 m.)

Data: dissabte 12 d’agost de 2006.

Hora de sortida: set del matí.

ITINERARI PER LA VESSANT DEL BERGUEDÀ:

Programa: A l’hora indicada sortirem de Sant Boi amb cotxe, direcció a Berga. Agafarem l’autopista Terrassa – Manresa (pararem a l’àrea de servei de Montserrat a fer el tallat), seguirem direcció Berga, Guardiola de Berguedà, Bagà i Gisclareny.

Temps aproximat:.3 h. 30 m.

Des de Bagà travessar el poble i seguir la carretera direcció Gisclareny. La carretera puja fent corbes molt marcades per a després canviar de vessant i baixar lleument. En un desviament s'acaba l’asfalt, estem en el coll de la Bena. Nosaltres seguirem cap al Coll de la Bauma, a 1.577 metres, que està molt prop del final de l’asfalt. Una vegada en el coll de la Bauma, un altre desviament a la nostra dreta ens durà cap a la Collada de la Jaça, a gairebé 1.900 metres. La pista està bastant bé fins i tot per a turismes, excepte uns trams on afloren algunes pedres. Després d'un parell de esses molt marcades arribem a la Collada de la Jaça. Aquest és un serral poc marcat i on podrem deixar el cotxe a un costat de la carretera. La vista del fons de la vall és bonica: l'horitzó esquitxat de nombrosos modests cims que semblen aixecar el cap per a saludar-nos.

Des d'aquest serral comença pròpiament l'itinerari. Cap al nord, des del mateix coll, surt una petita pista forestal que ens duu a una edificació, a uns 100 metres d'on ens trobem. Ens acostem fins a allí i superem l'edifici pel seu costat, deixant-lo a la nostra esquerra. Passat l'edifici baixar tímidament cap a un prat on hi ha una petita font i uns abeuradors per a animals (no confiar-se a agafar aigua aquí doncs no sempre baixa aigua). Deixem els abeuradors a les nostres esquenes i comencem a pujar el vessant. El primer tram és pendent i està buidat de vegetació. La nostra tendència serà d’anar a buscar una petita vall en el vessant que baixa del Comabona, tendint a anar sempre un poc a la nostra dreta. Aquesta petita vall alguns mapes ho marquen com el Clot de Comabona, altres mapes ho marquen encara més a la dreta del Comabona.

Als 20 minuts comença a aparèixer algun arbre, fins i tot algun tram de bosc que superem sense cap problema. El pendent es fa cada vegada més dur i als nostres costats van apareixent petites arestes rocoses, per on s’amaguen els isards al escoltar-nos.

Als 40 minuts els arbres tornen a desaparèixer i seguim progressant pel vessant ple de petites terrasses de terra i herba. El pendent és important però poc més amunt veiem que finalitza.

A la primera hora de marxa el pendent ens dóna un respir i s'arriba al final del pendent herbada, arribant a un perfecte embut. Estem a uns 2.300 metres. Ens preguntem com és que no hi ha un llac en aquest lloc. Probablement és pel sòl permeable que existeix en aquesta zona del Cadí. Si ens girem veurem la massa rocosa del Pedraforca en la seva màxima esplendor, així com el Cap Llitzet i ja més lluny l'estació d'esquí de Port del Compte. Una vegada més, cal atacar la pujada de l’embut per la dreta.

El pendent és de nou molt fort, però en uns 20 minuts (1 h. 20 m. des del cotxe) arribarem a la part superior de l’embut. Des d'aquí s’obre una espècie d’esplanada que va fent una suau pendent. La remuntarem pel que deu ser un petit rierol quan plou.

Creuem un camí ben marcat, que travessa d’est a oest i en 1 hora i 30 minuts arribem al Collet de Comabona, situat a uns 2.500 metres. La Cerdanya davant els nostres peus: la Tossa Plana de Lles, el Puigpedrós, el llunyà Carlit... quin espectacle de pics. També, a tir de pedra, a la nostra esquerra, el refugi de Prat d'Aguiló, al que s'accedeix pel poc marcat i no visible des d'aquí, Pas dels Gosolans, a 2.430 metres. A la nostra dreta, sense veure’s encara del tot, la nostra destinació, el Comabona.

Ens dirigim cap al cim més o menys pel més alt de la carena, arribant en 1 hora i 45 minuts des del cotxe. Abans d'arribar, per això, val la pena treure el cap per veure la imponent cara nord d'aquest pic. En el mateix cim hi ha un senyal espècie d’índex geodèsic. La vista del Pedraforca des d'aquí també és espectacular. Un cim fàcil i de molt ràpida ascensió, des d'on un pot fer-se un volt per la part més alta del Cadí.

ITINERARI PER LA VESSANT DE LA CERDANYA:

Ubicació: Comarca de la Cerdanya.

Programa: A l’hora indicada sortirem de Sant Boi amb cotxe, direcció a la Cerdanya. Agafarem l’autopista Terrassa – Manresa (pararem a l’àrea de servei del Túnel del Cadí a fer el tallat), seguirem direcció Berga, túnel del Cadí, Bellver de Cerdanya, Martinet, Montellà i d’aquest poble, per una pista de muntanya fins al refugi del Prat d’Aguiló a 2.020 m. d’alçada.

Del refugi de Prat d’Aguiló s’emprèn la pujada a l’amplia collada del Pas dels Gosolans i d’allà al proper cim del Comabona. El Comabona és el cim més oriental de la serra del Cadí, i l’itinerari proposat el més clàssic per assolir-lo. Al centre del Prat d’Aguiló va ser construït el primitiu refugi Cèsar August Torras, propietat del Centre Excursionista de Catalunya, les restes del qual encara son visibles prop de la font. Després de molts anys de romandre enderrocat, se’n va aixecar un altre per substituir-lo, que va ser inaugurat el 1976.

Des de Prat d’Aguiló s’agafa un camí marcat, fins a la segona font, des d’on s’ha d’anar cap a la dreta seguint els senyals grocs, en fort pendent, progressivament, els prats van deixant lloc als tarters, fins a assolir el pas dels Gosolans (2.430 m. 1 h.) Aquest camí unia antigament Gósol amb la Cerdanya, i era el pas que, a l’estiu, seguien els segadors des de Gósol quan venien a la plana a treballar. A la dreta s’alça la paret fosca i escarpada de la cara nord del Pedraforca. A l’est i a l’oest s’estén la columna vertebral de la serralada del Cadí.

Des de el Pas dels Gosolans, s’ha de continuar en direcció sud-est per la coma de Cortils. Per damunt de la font Tordera, tot allunyant-nos de bon començament del fil de la carena, per retornar-hi després, ja prop del cim.

Es segueix aquest camí fins al cim, on es pot gaudir d’unes magnífiques vistes, i on s’hi pot trobar una torreta triangular, amb el llibre de registres i les senyeres catalana i ceretana. Després, es baixa tot seguint la carena, cap a buscar el coll dels Gosolans. En aquests paratges hi ha la possibilitat de veure isards. Des d’aquest punt s’ha d’anar a trobar el sender que porta al refugi de Prat d’Aguiló.

Prat d’Aguiló (2.020m), Pas dels Gosolans (2.430m), Comabona (2.554m)

Observacions: Amb 2.554 m d’altitud, el Comabona és la muntanya més elevada del sector sud del terme municipal de Bellver de Cerdanya i una de les més destacades del Cadí. La ruta d’ascensió més utilitzada, surt de Prat d’Aguiló (municipi de Montellà i Martinet), puja al pas dels Gosolans i segueix la carena fins al cim.

Dinarem en el restaurant Cal Misèria de Gisclareny a on ja tenim taula reservada (Tel. 93 744 11 80 – 608 32 57 98). Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.