diumenge, 11 de febrer del 2007

La riera de Vallvidrera (211 m)

Data: dissabte 17 de febrer de 2007 (matinal)

Hora de sortida: 2/4 de nou del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 3 h. 30 m. (11,5 km.)

Itinerari: Cal situar-se a l’estació de tren de Molins de Rei. Se surt en direcció al centre de la vila pel carrer d'Àngel Guimerà. Es gira a l’esquerra pel carrer Roger de Llúria i després, pel de Jaume Balmes. Se segueix per la dreta, es passa per sobre de la via del tren i, després de la plaça de Mercè Rodoreda, s’enfila el carrer de Mestre Blanc cap als afores de la població. Sempre en direcció est es continua pujant pel carrer del Camí Vell de Santa Creu d'Olorda i, finalment, es pren la pista asfaltada que puja a Castellciuró.

Als 20 min s’arriba a les ruïnes de Castellciuró (km 1,65 del recorregut), antiga fortificació medieval del segle X. Destaca la solidesa del mur de ponent, construït amb la tècnica de l'opus spicatum, obra en forma d’espiga.

Se segueix pujant per la pista principal en direcció est i es deixa a la dreta una desviació que porta a la font del Capellà i a Sant Pere de Romaní.

Transcorreguts 40 min (km 2,45), després d’haver passat Can Vilagut, en un collet de la carena del puig d'Olorda, apareix un encreuament múltiple de camins. Primer es continua recte, deixant el camí de Can Bofill i coll de Cuiàs a la dreta. Immediatament després s’ignora un trencall que surt en angle recte a l’esquerra i, deixant a mà dreta el camí principal que puja a Can Ribes, a Santa Creu d'Olorda i Can Portell, es gira a l’esquerra. En aquest punt finalitza l’ascensió i a partir d’ara es baixa.

Se segueix la pista més ampla ignorant una desviació a l’esquerra i una a la dreta. Més avall es passa Can Barca, es gira a la dreta i es desemboca, ja al fons de la vall, a l’ample pista de Molins de Rei a Can Tintorer per la font del Marxant (km 3,68). Es tomba a la dreta cap a Can Tintorer, ja a tocar.

Es passa la masia de Can Tintorer a l’hora i 10 min de recorregut (km 3,88). La pista planeja i arriba a una nova cruïlla: cal tombar a l’esquerra. A l’hora i tres quarts (km 6,5) s’arriba al nucli de cases de Sant Bartomeu de la Quadra. Es puja i es passa pel costat de l’ermita havent deixat a mà esquerra, a l’entrada del nucli, un camí d’accés a la font Fresca.

Se surt a la carretera de Molins de Rei a Vallvidrera (la BV-1468), es gira a l’esquerra i es baixen 200 m per la banda dreta de l'enquitranat fins a prendre, també a mà dreta, una pista molt ampla, protegida per una cadena, que davalla pel bosc (km 6,74).

El trajecte discorre en direcció nord-oest, ara enmig d’un frondós alzinar amb roures on ressalten uns pins de gran alçada. Uns 400 m després es deixa una desviació a l’esquerra. Es continua baixant per la pista principal.

Al cap de 2 h i escaig s’accedeix a la Rierada, la riera que baixa de Vallvidrera, entre una abundant i frondosa vegetació de ribera. Atenció! 150 m abans d’arribar-hi, al km 7,44 del recorregut, hi ha un camí a mà dreta que puja a un camp de conreu superior, el voreja per la dreta i duu, en 15 min i 1,02 km, al bell racó de Salt, una resclosa per al reg que origina una petita cascada. Es torna enrere, es fa cap a la riera i, deixant una pista protegida per una cadena, s’agafa la pista ampla de l’esquerra que creua el pont en direcció sud-oest.

Es passa la vistosa masia de Can Planes i es continua recte avall deixant una torre a mà esquerra.

La pista baixa, fa una ziga-zaga, voreja per l’esquerra un camp de conreu i deixa una desviació a l’esquerra que baixa a la riera. Al final de l’esplanada hi ha una bifurcació: s’ignora la desviació de la dreta. El camí baixa a la riera i s’estreny fins a convertir-se en un senderol que avança arran de l’aigua, pel seu marge dret.

Després de la font i la bassa dels Calvets (km 10,6 de recorregut) s’arriba a una pista i es prossegueix per la dreta.

Finalment, havent deixat enrere Can Rabella i la pista que hi accedeix, s’arriba al polígon industrial de la Riera, als afores de Molins de Rei (km 11,55). Es gira a l’esquerra per la circumval·lació del polígon, s’entra al poble, es passa pel costat de l’església i, pels carrers Major i del Carril, es torna a l’estació de tren, punt de sortida de l'itinerari.

Observacions: Entre el Besòs i el Llobregat, a cavall del Vallès i el pla de Barcelona, la serra de Collserola conté una àmplia mostra d’ambients naturals mediterranis. De tota la serra, és la Rierada, i la riera de Vallvidrera en conjunt, on trobem en millor estat de conservació l’entorn natural de ribera, amb una frondosa vegetació, boscos d’alzines, pins gegantins i roures. El recorregut proposat discorre entre les típiques masies de la contrada i altres indrets singulars com Castellciurò i l’ermita de Sant Bartomeu de la Quadra.