dimarts, 3 de juliol del 2007

Pic de Ventolau (2.849 m.)

Data: dissabte 7 de juliol de 2007.

Ubicació: Comarca del Pallars Sobirà.

Temps aproximat: 6 h. 30 m.

Dificultat: Difícil.

Itinerari: A l’hora esmentada, ens trobarem tots a Llavorsí, a la cruïlla amb la carretera que porta fins a Tavascan o Àreu.

Anirem fins a Esterri d’Àneu, i des de aquí creuarem el riu prenent direcció a Cerbí. Més endavant, quan deixem a la dreta la desviació a Gavàs, una nova bifurcació al Planell de Salari / Gola. Agafarem la pista de la Gola (recorregut que cal fer en 4 x 4). Passarem el pont del Vedo (1.745 m.) i passarem a l’altra banda del riu. Continuarem fins al Planell de Sartari o Salari (1.960 m.) a on deixarem el 4 x 4 al final de la pista.

Una passarel·la salva les aigües que baixen en cascada des d'el llac. El camí segueix i agafa alçada en una simètrica ziga-zaga, per una vessant amb força pendent. Més amunt es passen unes edificacions abandonades abans d’aconseguir arribar a l’estany de la Gola.

Estany de la Gola (2.252 m. 35 min.) – Vestigis antics d’una interrompuda obra destinada augmentar la capacitat del llac. Pujarem per la nostra dreta per la base d’una construcció fins a un assentament horitzontal que finalitza en una pedrera. Tot seguit, una vessant amb pendent, predominantment rocallosa, ens permet guanyar alçada en direcció al NE, sobre el gran llac, tot i que no hi ha cap camí clar, mirarem d’arribar a un punt alt en un estrep (2.325 m. 1 h.)

Des de aquí avançarem en direcció Est, perdent una mica d’alçada mentre travessem un dipòsit de despreniments fins topar amb una petita vall. Continuarem per un camí, una mica senyalitzat (que ve de rodejar el llac de la Gola per la seva capçalera, cap al SE) i que s’adreça cap a una espècie de passadís que comunica amb el territori dels tres estanys. Després d’aquest repetjó es baixa quelcom fins al nivell del primer dels tres estanys.

Estany de Dalt (2.415 m. – 1 h. 30 m.). El bordejarem per la dreta i remuntarem el rierol emissari. El camí del bestiar travessa els repetjons i ens acosta fins a un petit llac a 2.505 m. Tot seguit, cercant els millors llocs, caminarem en direcció NE arribant al límit de l’herba amb una pedregosa conca a on es troba una darrera llacuna.

Llacuna d’aigües blanques (2.525 m. – 2 h.) Situada al peu del circ, dominant els cims de Ventolau i Tres Estanys. D’aquí anirem al collet dels Tres Estanys (2.675 m.) i pujarem més o menys a prop de l’aresta cal al N. En forta pendent fins al cim (2.853 m. 3 h.)

Gaudirem d’un panorama de muntanyes, de les que destacarem: Mont-roig (el varem pujar el 16 de juliol del 2005).

Tornarem pel mateix lloc.

Observacions: Podem sopar plegats el dissabte en algun lloc de Llavorsí o rodalies. Caldrà preveure de dur quelcom de menjar per esmorzar el dissabte i quelcom més de menjar per si se’ns fa l’hora de dinar.