diumenge, 6 de juliol del 2008

L’Olla de Núria – Pic de Nou Fonts (2.864 m.)

Dissabte 5 de juliol de 2008

Hora de sortida: Cinc del matí.

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 7 h 30 m (uns 15 km)

Desnivell: acumulat 1.500 m en pujada.

Dificultat: Difícil.

Itinerari: Sortirem a l’hora esmentada, direcció Vic. Ens pararem un moment als 4 Camins de Tona per fer el tallat i el “xuxet” i seguirem direcció Vic, Ripoll i Ribes de Fresser. Hem d’agafar el cremallera que surt de Ribes – poble a 2/4 de vuit del matí, i que arriba a Núria a les 8 h 05 m

Un cop a Núria, començarem la travessa, amb el següent recorregut:

Núria (1.967 m - 8:15 h) Enfilem la pujada al coll de Finestrelles ràpid però reservant forces.

Pic de Nou Fonts (2.864 m) Avancem amb la nostra Olla i ja ataquem el Nou Fonts, uns dels cim clàssics de la vall de Núria i cim principal. La pujada es forta.

Coll de Finestrelles (2.600 m - 9:50 h) Coll de Finestrelles. Les vistes són molt bones i en tot moment tenim el santuari de Núria a baix a la dreta i a mesura que es va avançant el santuari va ensenyant totes les seves cares.

Pic de Finestrelles (2.829 m - 10,20 h) Continuem el nostre recorregut per la carena. Primer hem de passar pel puig del coll de Finestrelles però no s'ha d’arribar fins al cim, el camí flanqueja per sota dirigint-se al cim del Finestrelles, segon cim important del dia. Entre aquest pic i el d’Eina, trobem el Puig de Núria (2.794 m) i el Puig del Coll d’Eina (2.777 m – 40 min) i després el Coll d’Eina (10 min), del que també surt un camí que baixa al santuari. Un cop al coll ja afrontem la pujada cap al tercer cim principal, el Pic d'Eina.

Pic d'Eina (2.794 m - 12:00 h) Aquí es pot contemplar la reserva natural d'Eina a la vessant francesa amb la Torre d'Eina allà mateix. Per la banda catalana sempre tenim el santuari de Núria.

Parada Pic d'Eina (12:15 h) Tornem a menjar quelcom.

Parada al Pic de Nou Fonts (12:45 h) A mesura que anem avançant el cansament s’anirà notant i cada vegada els cims costaran més d’arribar. És molt aconsellable anar menjant i anar hidratant-se en tot el recorregut. Es poden aprofitar les parades a cada cim per anar-se alimentant. Entre aquest pic i el de Nou Creus, trobem el Coll de Nou Fonts (10 min), del que també surt un camí que baixa al santuari. Un cop al coll del Nou Fonts ja només queda la última pujada, la pujada cap el Nou Creus. Només deixar el coll trobem una cabanya molt ben aconseguida que pot servir de refugi davant de qualsevol contratemps.

Pic de Nou Creus (2.799 m - 13:30 h) El cim del Nou Creus és especial, no trobes cap fita que t’indiqui que ets al cim. El més normal és continuar fins al coll del Nou Creus on allà si que hi ha 9 creus i pràcticament està a la mateixa alçada que el cim. Des de el coll es pot pujar al Pic de la Fossa del Gegant, un altre cim secundari que queda a menys de 5 minuts.

Fossa del Gegant (2.805 m - 13:40 h) Des de aquest pic trobarem un camí que baixa al santuari des de el Coll de Nou Creus (10 min) Primer dinarem quelcom.

Santuari de Núria (1.967 m - 15:45 h) La baixada final és realment pesada.

TOTAL APROXIMAT: 7 h 30 m Una travessa dura però molt maca.

Observacions: Primer cal explicar el perquè d’aquest nom tant curiós. Es molt senzill: La travessa consisteix en recórrer tots els pics que envolten la Vall de Núria, formant un itinerari mes o menys rodó, que ens recorda la forma d’una olla. Molta gent fa mitja olla, en qualsevol sentit. El normal és començar pel Puigmal i seguir cap al Pic del Segre. Nosaltres començarem pel Coll de Finestrelles i ens saltarem el Puigmal, doncs ja el varem fer l’estiu passat, i d’aquesta manera “suavitzem” una mica el recorregut.

La part de carenejar es molt llarga, mes del que sembla sobre el mapa o des de baix a Núria, a més a més, les ascensions mes fortes son cap al final (Nou Fonts, Nou Creus), quan ja vas una mica tocat. Amb això volem dir que es molt important dosificar les forces durant tot el recorregut. La ultima baixada es pesadíssima, no s’acaba mai.

L’avantatge d’aquest recorregut és que més o menys pots abandonar amb una certa facilitat des de molts punts i tornar a Núria.

Es recomana agafar els pals telescòpics. Dur molt líquid, ja que a dalt no hi ha cap font, entre 2 i 3 litres

Cal dur el dinar i l’esmorzar.