dilluns, 7 de setembre del 2009

Tossal del Paiasso o Pic de Filià (2.771 m.)

10 i dimecres 11 de setembre de 2009

Hora de sortida: Dos quarts de cinc de la tarda de dijous.

Ubicació: Vall de Manyanet - Comarca del Pallars Jussà.

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem dijous 10 de setembre a l’hora esmentada des dels respectius llocs, per estar a la Casa Masover – Buira Tel. 973 661 700 - http://www.casamasover.com no més tard de les vuit de la tarda.

Anirem direcció Pobla de Segur i per la N-260 direcció Senterada i Sarroca de Bellera. Des de la N-260, prop de Sarroca de Bellera, es pren una carretera que passa per Xerallo i les Esglésies i arribem a Buira.

Itinerari: Divendres onze de setembre (diada nacional de Catalunya) sortirem de la fonda a les set del matí. Agafarem la carretera que per Benés puja a Manyanet. Poc abans d’arribar- hi esdevé una pista de terra que conduint amb precaució és apta per a automòbils fins al barranc de Cerví, 3 km més amunt, on hi ha una cadena.

Situats al barranc de Cerví (1.860 m), que baixa de l’altiva pica de Cerví, es continua per la pista, que descriu una llaçada, es travessa un estret (on destaca a la dreta el pic de Llena) i s’arriba a la cabana de Llevata (1.970 m, 0.20 h). En aquest punt deixarem a la dreta el camí del port de Filià i a l’esquerra el del pas de Llevata. Continuarem fins al clot de la Mina (2.150 m, 0.45 h), on la pista gira a l’esquerra en direcció a la coma dels Estanyets. Nosaltres seguirem per la vall de la dreta qualsevol dels corriols de bestiar. La vall es tanca al cap de Llevata (2.400 m, 1.35 h).

Podem assolir el port de les Cabeçades per una cornisa, però l’itinerari més directe per arribar al tossal consisteix a vorejar per l’esquerra, mentre és rocós, un contrafort que baixa del cim principal. Després s’arriba a un collet i per aquest mateix contrafort s’ateny el cim (2.771 m, 2.30 h). Parem atenció al panorama. Mirem on mirem les vistes són increïbles. En dies clars a ponent fins i tot es pot arribar a albirar el Moncayo.

Observacions: El tossal de Paiasso (2.771 m), també anomenat pic de Filià, mirador tan insospitat com extraordinari, farà les delícies de l’excursionista (com ara l’Andreu...) que valora prendre’s un temps de calma dalt del cim conquerit. L’espectacle visual s’ho val.

Tornarem a casa divendres 11 de setembre als voltants de les vuit de la tarda.