dissabte, 20 de març del 2010

La Cogulla (789 m.) i el Tossal Gros (867 m.)

Dissabte 20 de març de 2010

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarques de l’Alt Camp i la Conca de Barberà.

Temps aproximat: 5 h. 15 m.

Desnivell: 185 m. (Acumulat: 675 m.)

Programa: Sortirem cada un del seu lloc a l’hora recomanada, per estar a Miramar a ¾ de deu (9 h. 45 m.). Per arribar-hi, s’ha d’anar per l’autopista AP-2 (pararem a fer el tallat en l’Àrea de Servei de l’Alt Camp) i agafar la sortida nº. 10, del Pla de Santa Maria. Anar per la C-37 direcció a Valls. Passat el polígon industrial de Valls i abans d’entrar al poble de Valls, agafar, en una rotonda que posa direcció Montblanc. Seguir la carretera N-240, direcció Montblanc i coll de l’Illa, veurem un desviament (a la dreta) que posa Masmolets, que l’agafarem a la tornada. Seguirem i passarem per Fontscaldes, i passat aquest poble, un altre desviament a la dreta (Km. 27 a mitja pujada del coll de l’Illa) que ens portarà fins a Miramar, on deixarem els cotxes i començarem la caminada.

Itinerari: Farem un circuït des de Miramar, pujarem al punt més alt, baixarem a Lilla, anirem cap a Prenafeta, pujarem al Coll de Prenafeta (per aquí passa el GR-175, el GR-7 i la ruta del Cister), seguint els GR anirem sempre en direcció Figuerola del Camp i Tossal Gros podem passar per la Torre del Moro (i veure’n el que en queda). En el moment que trobem la bifurcació (hi ha una barana) cap a Figuerola del Camp nosaltres seguirem amunt (direcció sud) per arribar al Tossal Gros, el camí a partir d’ara és bastant brut, les ventades han deixat arbres caiguts i molts arbusts pel camí, que és bastant estret, i d'aquí al cim del TOSSAL GROS (867 m.), el punt més alt de tota la serra. Les vistes son increïbles, Montblanc, Barberà de la Conca, Cabra del Camp, Figuerola del Camp i de bona part de Catalunya. També es poden veure el mar i les serralades del voltant, amb Montserrat i els Pirineus. Més avall, sobre un cim rocós, s’aixeca una mena d’arc de pedra, un antic castell que la gent anomena la Torre del Moro.

I ja de baixada de retorn cap a Miramar a on agafarem els cotxes i anirem fins a Masmolets, on anirem a fer una mega-calçotada!.

Observacions: El Tossal Gros, també conegut com Tossal Gros de Miramar o Morrot de Sant Jordi, és una muntanya de 867 metres que es troba entre els municipis de Figuerola del Camp a l'Alt Camp i el de Montblanc a la Conca de Barberà. És el punt més alt de la serra de Miramar.

La Serra de Miramar pertany a la Serralada Prelitoral Catalana, té d'uns 30 km de longitud que segueix la direcció NE - SW, situada entre els rius Francolí i Gaià. Hi destaquem el tossal Gros (867 m), tossal diferenciat de la serra degut a que el seu paisatge vegetal constitueix una mostra típica de les comunitats secundàries i permanents del país de l'alzinar litoral, com els garrigars, les màquies i les brolles. També presenta una elevada diversitat faunística caracteritzada per l'ornitofauna i per la presència d'alguns rèptils de gran interès com la bívia.

En aquesta zona hi trobem altres indrets d’interès a part del tossal Gros. Un d’ells és la visita a la zona on es situava l’antic poble de Prenafeta amb les ruïnes del castell i les restes d'una petita església del segle XIII que encara està en peu. Al peu de la serra i al costat de la carretera N-240 també hi trobem la pedania de Lilla.

Qui vulgui venir, cal que m’ho faci saber abans del 16 de març per poder fer les reserves del restaurant (places limitades). Preu per persona del dinar: 37.- Euros.

Dinarem a: Cal Ganxo - Masmolets. http://www.calganxo.com/ Tel.: 977 60 59 60

Sortida que fem conjuntament amb l’Agrupació Sant Jordi.

Tornarem a casa a quarts de set del vespre.