dilluns, 14 de maig del 2012

Pedraforca per Gósol (2.506 m.)

Dissabte 12 de maig de 2012

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 5 h. 45 m.

Desnivell: 1.070 m.

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i per l’eix del Llobregat, direcció Manresa i Berga. Pararem a l’àrea de servei Sant Jordi de Cercs a fer el tallat i seguirem direcció Saldes i Gósol. Inici l'excursió a Gósol (1426 m)

Itinerari: Des de Gósol pel Serrat de la Tosa. Aquesta ruta és la més directe, el camí surt de la carretera principal, entre l’hotel Cal Franciscó i l’església (rotonda del segador), hi ha un rètol que ho indica.

Després de caminar un centenar de metres cap al poble on hi ha un mapa informatiu de la zona, es creua la carretera i cap a la dreta hi ha un carrer asfaltat que després d'uns dos-cents metres cal deixar i agafar una pista forestal a la dreta amb marques de PR (PR C-123) que molt aviat deixa a la dreta unes cases.

La pista continua per la zona anomenada Cap de Sedis fins just abans d'arribar al Barranc de Rubinat on desapareix la pista per iniciar el sender que el creua i dóna inici a un bosc que puja fortament, aquí comença el fort pendent entre els arbres del Serrat de la Tosa amb el camí molt marcat.

Desprès de la dura pujada arribarem a uns petits prats. És un bonic lloc per fer un descans i contemplar les magnífiques muntanyes que ens envolten. Estem a la carena de la Serra de la Tossa. Inicialment desprotegida de bosc per a tornar a introduir-se al bosc on el camí alterna amb pedra, l'altura aquí és de 1.937 m, de manera que el desnivell és ja d'uns 500 metres. En aquest punt el sender es dirigeix a buscar la tartera de Gósol.

Continuarem pel camí fins a trobar l’inici de la Tartera de Gósol. El camí puja de forma continuada per entre les pedres soltes de la tartera. Els senyals blanc i grocs ens acompanyen sempre fins l'enforcadura (2348 m), en aquest punt el desnivell acumulat ja és de 900 metres.

Al assolir l’enforcadura prendrem un corriol cap a l’esquerra amb unes marques grogues direcció nord, i pujant per una canal de roca que no té dificultat.

En sortir de la canal i ja previ al cim a la dreta queda una mena de bretxa. D'aquí al cim queden escassos 5 minuts fins a arribar al cim del Pollegó Superior, punt més alt del Pedraforca a 2.506 metres.

Des del cim gaudim d’una vista panoràmica sobre la Serra del Cadí, la Serra d’Ensija i la Vall de Gósol. En dies clars podem divisar el perfil de les muntanyes de Montserrat. És possible durant l’excursió, observar algun dels nombrosos isards que viuen en aquests cims.

La tornada la farem pel mateix lloc per on hem pujat, cal estar atents i seguir correctament les marques, cap el final de la tartera cal dirigir-se cap el bosc sense perdre alçada.

Observacions: Muntanya clàssica del muntanyisme català, característica pels seus dos cims "Pollegó Superior" i "Pollegó Inferior" separats pel seu impressionant coll denominat "l'enforcadura" i situada al Prepirineu Català dins el Parc Natural del Pedraforca, Cadí i Moixeró.

Dinarem en un bar restaurant que hi ha entrant a Gósol a la dreta. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.