dimarts, 17 de desembre del 2013

Sant Corneli (1.354 m.)

Dissabte 21 de desembre de 2013

Ubicació: Comarca del Pallars Jussà.

Temps aproximat: 7 h. (19,5 Km.)

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada, per la A-2 en direcció a Igualada i Cervera. Aquí deixarem la A-2 i seguirem en direcció a Agramunt, Artesa de Segre, Pont d’Alentorn (on pararem a fer el tallat al forn-pastisseria El Pastisser del Pont, que hi ha a l’esquerra de la carretera) Isona, Tremp, La Pobla de Segur i aquí ens desviarem per una carretera local a Pont de Claverol i seguirem fins al poble d’Aramunt.

Itinerari: Des del poble d’Aramunt agafarem el camí vell cap a Aramunt Vell (15 min.), poble abandonat fa gairebé mig segle, que val la pena de visitar i on es respira la història d’un poble que fins no fa gaire era ple de vida. Especialment el que queda de l’església parroquial (romànica) de Sant Fructuós d’Aramunt.

Sortirem del poble, per la part alta, per un camí que surt del costat esquerre de l’església i que va a parar a una pista que seguirem uns 100 metres. Ens haurem de fixar en un camí, que surt a la dreta, marcat amb una fita de pedres i que és el que hem d’agafar. El camí fa baixada i creua el barranc dels Rius i després puja per l’altre costat. Si, volem, podem seguir la pista uns 100 m. més i arribar-nos fins a la bonica ermita romànica de Sta. Maria o de la Mare de Déu del Camp i després tornar enrrere per agafar el sender esmentat.

Des de aquí anirem remuntant. Seguirem per senders i camins que guanyen alçada per les allaus laterals fins als peus del turó de Vilanoveta (753 m- - 1 h. 30 m.) que destaca damunt d’uns camps i on hi ha una sorprenent xarxa de búnquers i trinxeres comunicades per un llarg passadís de formigó. Paratge molt interessant (753 m.)

Voltarem el turó del davant, davallarem al riu de Carreu, que creuarem per un gual (2 h.) i ens enfilarem per un corriol per una vall lateral, a la dreta.

Arribarem a la collada de Baix (971 m. – 2 h. 50 m.), on trobarem la pista que puja d’Abella de la Conca; la seguirem a la dreta. Poc després la pista esdevé un camí fins al cap de la serra, el cim de Sant Corneli (1.354 m. – 4 h. 45 m.) Hi destaca una gran creu, caiguda pel seu propi pes, bastida pels presos que treballaven en unes condicions infrahumanes, i una petita ermita. Durant la pujada haurem anat creuant trinxeres i algun niu de metralladores. La vista impressiona, certament aquest punt devia ser un objectiu estratègic clau per controlar visualment una gran extensió de terreny.

Després de la foto de rigor, seguirem el recorregut (circular) continuant per la carena en direcció a ponent.

El pantà de Sant Antoni, cada cop més a prop, va prenent forma.

Trobarem trinxeres de la Guerra Civil, i les restes de cabanes on sojornaven els soldats del comandament feixista (ens trobem en la línia de tir del front del Pallars, de l’exèrcit feixista, que va travessar els dos Pallars de nord a sud durant vuit mesos) i, poc després, prendrem un senderó senyalitzat, que davalla per l’esquena de la muntanya fins a sortir a una pista, que agafarem a la dreta fins a la popular font de la O (6 h. 30 m.) amb una zona d’esbarjo, i des d’aquí remuntarem fins al poble d’Aramunt, on tindrem els cotxes (7 h.)

Observacions: Sant Corneli és una d’aquelles muntanyes que, a mig camí dels Pirineus, queden relegades al simple gaudi visual. Ofereix però, una excursió completa, de grans contrastos i sobretot magnífiques panoràmiques. Amb el pantà de Sant Antoni als nostres peus, albirarem al nord els Pirineus ben nevats; al sud, tota la conca de Tremp fins al port de Comiols i el Montsec tancant l’horitzó.

Cal dur quelcom de dinar. Pararem a berenar i fer alguna compra al Forn de la Rosa Serra d'Artesa de Segre. Un altra parada obligada, serà als torrons Vicenç d'Agramunt. Tornarem a casa als voltants de les nou del vespre.