divendres, 20 de maig del 2016

Sant Miquel de les Formigues (o de Solterra) (1.203 m.)

Dissabte 21 de maig de 2016

Circular Osor – Sant Miquel de les Formigues - Osor

Ubicació: Comarca de la Selva.

Temps aproximat: 7 h. 30 m. (21 km.)

Desnivell: 870 m. (acumulat)

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei de La Selva. Seguirem per l’autopista fins a la sortida 8 Aeroport/CIM la Selva/Riudellots de la Selva/Cassà de la Selva/C-25/Vic i agafarem la C-25 en direcció a Santa Coloma de Farners, després seguirem per la C-63 en direcció a Anglès i d’aquí per la GI-542 fins a Osor. Aparcarem al costat de l’Ajuntament, a la mateixa carretera per on hem entrat al poble.

Itinerari: Aquesta primera part del camí la farem seguint el GR-178 (camí d’en Serrallonga). Així doncs només cal que seguim els senyals blancs i vermells. Tot i estar dispersos en algun lloc del camí, no presenta cap dificultat seguir el camí correcte.

Sortirem de l’Ajuntament d’Osor per la carretera en direcció a Anglès. A uns 200 metres de la sortida del poble trobarem un rètol verd que ens indica una desviació cap a la dreta. Aquest rètol ens diu que tenim 2 hores i 20 minuts de camí fins el Sobirà de Santa Creu, però nosaltres ens desviarem abans d’arribar a aquest impressionant mas.

Seguirem els senyals del GR i tot pujant arribarem al Baier en uns 20 minuts. El Baier és una casa abandonada de tres plantes amb porta adovellada de mig punt i finestres quadrangulars amb llinda monolítica i obertures amb arc rebaixat.

Passat el Baier, que deixarem a la nostra esquerra, començarem a trobar fortes pujades (afortunadament son curtes) que ens permetran arribar en poc temps a una alçada des de la que podrem contemplar a la nostra dreta el cim de Sant Miquel de les Formigues (o de Solterra) i diferents cases i masos. Tot i que el camí presenta força bifurcacions només ens cal estar atents als senyals blancs i vermells del GR per tal de seguir-lo.

Durant una bona estona del camí no perdrem de vista el cim de Sant Miquel de Solterra (o de les Formigues) sempre present a la nostra dreta. Quan ja portem unes dues hores quinze minuts caminant ens trobarem de sobte amb El Gelats (després d’una cruïlla on deixarem momentàniament el GR fins retrobar-lo 15 minuts més tard). Passarem pel costat de la casa i seguirem pujant fins que un parell de quilòmetres més amunt trobarem una cruïlla on deixarem el GR. En aquest punt hi ha clares indicacions que ens diuen que no girem a la dreta ja que abandonarem el GR (vàries creus indicadores de pas barrat). Tot i això a nosaltres ens toca abandonar el GR i per tant girarem a la dreta abandonant el GR i seguint els cercles de color vermell, força visibles. No cal que els seguim gaire estona. A uns 800 metres i després de passar per una zona de pins trobarem el camí de Sant Miquel de Solterra (o de les Formigues) i empalmarem amb el camí que ve de la Font dels Abeuradors.

Aquesta part del camí és molt fàcil de seguir ja que està indicada amb rètols metàl·lics que ens donen la distancia i direcció cap al cim de Sant Miquel de Solterra. Només cal seguir amunt i fer cas dels senyals indicadors.

Passarem per una cruïlla però no ens desviarem. Aquesta cruïlla la prendrem quan baixem ja que ens portarà a Osor per un camí diferent del que hem pres per pujar (es pot distingir pel rètol verd de 2.270 m per Sant Miquel de les Formigues i la indicació del camí cap a Osor). Ara però només ens fixarem en on està i seguim pel camí indicat pels rètols verds fins arribar a la Font Sa Guarda.

Uns 10 metres abans d’arribar a la Font Sa Guarda veurem, a l’esquerra del camí, una petita senda i un rètol que ens indica que ja només falten 900 metres de distància pel cim.

Aquesta senda, molt marcada, transcorre entre faigs, roures i castanyers i és una autèntica postal. Com a pagament tindrem, que en arribar a dalt del cim, aquest ens ofereix espectaculars vistes.

Tot pujant per aquest idíl·lic paisatge arribarem al cim de Sant Miquel de Solterra o de les Formigues, el nom de les Formigues prové de la gran quantitat de formigues voladores que es troben en aquest punt cap al final de l’estiu. Tant és així que a la base de la creu hi ha representades tres formigues metàl·liques.

Des d’aquí en un dia clar la panoràmica es molt bonica.

La tornada la farem pel mateix lloc. Tornarem a baixar senda avall per on hem vingut i reprendrem el camí de la pista en direcció a l’esquerra. Aquest punt està just en el punt on hi ha el rètol que ens indica que estem a 2.270 metres de Sant Miquel de Solterra i veurem també la indicació de que Osor està a 8 km. En desviarem doncs cap a l’esquerra i entrarem al GR-83, els senyals blancs i vermells ens guiaran fins la Riba d’Amunt aquesta es una casa restaurada (tant la casa com l’entorn) amb molta cura. Des d’aquí tenim una bona panoràmica del coll de Nafré, la muntanya de Sant Gregori i del Puig d’Afrou.

Ja poc abans d’arribar a la casa veurem uns pals de fusta amb un rombe de color verd. Aquests pals ens indiquen un camí alternatiu que agafarem tot just després de passar la Riba d’Amunt. Així, passada la casa veurem com a la nostra dreta surt un camí que s’endinsa al bosc deixant el GR (si ho desitgem podem seguir per la pista continuant pel GR-83 però el camí proposat és més entretingut) El camí ens farà passar entre uns pals de fusta (que eviten l’entrada de motos) i baixa després a l’esquerra per dins el bosc per les restes d’uns graons fets de soques. El camí no sembla excessivament freqüentat però és transitable. Aquest corriol creua el GR més endavant passant de nou entre petits troncs que eviten el pas de motos.

El camí s’endinsa de nou entre castanyers i tot seguint els pals de fusta amb els rombes de color verd anem a sortir al camí de la font de la Verge. Aquí trobem un rètol que ens indica que venim del camí que porta a Sant Hilari, Arbúcies i Viladrau, que si seguim a l’esquerra anirem a la Font de la Verge i que si seguim a la dreta anem cap a Osor. Nosaltres agafarem camí a Osor.

En cinc minuts enllaçarem amb el GR que hem deixat a la Riba d’Amunt i que ha passat per la Riba d’Avall. Aquí girarem a l’esquerra tot creuant un petit rierol. El camí arriba al lloc conegut com el Pont del Ripoll que deixem a l’esquerra tot seguint el GR que ara puja lleugerament. Aquesta trajectòria del GR ens evita haver de passar pel Ripoll (un gran mas restaurat). Més endavant trobarem una bifurcació, cal prendre el camí que baixa a l’esquerra i on seguirem trobant els rombes verds dels pals de fusta i els senyals del GR.

A l’esquerra veiem el Ripoll i Can Cercenedes i en uns 30 minuts enllaçarem amb la pista cimentada provinent del Ripoll. Ara ja estem a tocar d’Osor on arribem 10 minuts després. Podem aprofitar per entrar per la part més antiga del poble (l’església) o per anar a prendre un refresc, que ben segur ens l’haurem guanyat!

Observacions: Aquesta és una ruta circular de poc més de 21 km, basada en una proposta de "Senderisme i teca" www.senderisme.tk . No té una gran dificultat tot i que la primera part del camí conté força petits trams de fortes pujades. Tot i així ja sabem el subjectiu que és això de les dificultats. El cim permet gaudir d’un increïble paisatge. És el cim més alt de les Guilleries (en un bon dia podem veure sense dificultats el mar i el Pedraforca) i caminar entre els faigs i roures del cim compensa sobradament.

Ja vàrem fer aquest cim el dissabte 2 de juny de 2012: http://maifemcim.blogspot.com.es/2012/05/puig-de-sant-miquel-de-solterra-1203-m.html sortint des de Sant Hilari Sacalm.

Per la llarga durada de la sortida durem esmorzar i dinar. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.