divendres, 11 d’abril del 2014

Sant Gregori (1.091 m.)

Dissabte 12 d’abril de 2014

Circular: Osor, Sant Gregori, Coll de Nafré, Osor

Ubicació: Comarca de la Selva.

Temps aproximat: 5 h. 45 m. (18,2 km.)

Desnivell: 765 m. (acumulat)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei de La Selva. Seguirem per l’autopista fins a la sortida 8 Aeroport/Cim la Selva/Riudellots de la Selva/Cassà de la Selva/C-25/Vic i agafarem la C-25 en direcció a Santa Coloma de Farners, després seguirem per la C-63 en direcció a Anglès i d’aquí per la GI-542 fins a Osor. Anirem fins al camp de futbol, situat al costat del càmping i de la piscina, on aparcarem.

Itinerari: Sortim del camp de futbol d’Osor.

Localització
5h 45m
18,20 km
325 m

Sortirem del camp de futbol d’Osor, situat al costat del càmping i de la piscina. Caminarem fins al final del camp i girarem a l’esquerra. En aquest punt ja prendrem una pista forestal que passa pel costat del càmping. Al acabar el càmping, s’uneix per l’esquerra el camí de la Mata. Nosaltres hem de prendre el ramal de la dreta. La pujada es va notant poc a poc i després de 30 minuts i poc mes d’un quilòmetre i mig km trobarem una forta pendent i al final una cruïlla de 4 camins. El de l’esquerra acaba als pocs metres a El Bancs (una masia abandonada que no es veu des del nostre camí) i el de la dreta torna muntanya avall i enllaça amb el camí que estem fent, per tant només ens queda una via: seguir amunt pel camí central.

Uns 15 minuts més tard trobarem Mas Ferrer una altra masia abandonada a uns 500 metres de l’anterior. Seguirem per la pista i girarem a l’esquerra a la primera cruïlla que trobarem (uns 200 ó 300 metres més enllà de Mas Ferrer). Ara ja només cal que seguim sempre amunt i per la pista més marcada i arribarem a un altre cruïlla 45 minuts més tard. En aquesta cruïlla podem prendre el camí de l’esquerra si volem anar directament al cim de Sant Gregori o el de la dreta si volem anar fins el Puig d’Afrou. El nostre objectiu es fer parada a l’ermita de Sant Gregori i per tant girem a l’esquerra.

Seguirem doncs pujant i a uns 400 metres trobarem una cruïlla. Si giréssim a la dreta arribaríem a can Serra Turonell, però no passarem per aquest mas en ruïnes i per tant seguirem recte. Seguirem per tant la pista que passa per sota d’uns castanyers i en menys d’un quilòmetre trobarem un altre camí que ens obligarà a anar a l’esquerra (cap el cim de Sant Gregori) (a la dreta aniríem a trobar can Serra Turonell). Girarem doncs a l’esquerra seguint sempre el camí de pujada. Ara la pendent es fa més suau, però poc a poc guanyarem metres a la muntanya i en 35 minuts arribarem al cap de munt del cim, situat pràcticament al mateix camí. Només caldrà prendre el camí cap a la dreta i arribar en pocs segons a la capella de Sant Gregori.

La capella es troba a un prat i molt a prop d’una piràmide. La piràmide és una construcció moderna (de 1940) i pot servir de refugi.

La capella de Sant Gregori es coneix des de l’any 1632. El lloc és ideal per descansar ja que trobarem ombra i, si llueix, un lloc on prendre el sol ja que al costat de la capella hi ha una petita era amb vistes a la vall d’Osor, Sant Miquel de Solterra, les Agudes, el Matagalls i més enllà el mar. Bon lloc per fer les fotografies de rigor.

Continuarem el nostre camí desfent els darrers metres i tornant per on hem vingut. Ara, però, no girarem a la dreta sino que seguirem sempre el camí més marcat. Això ens permetrà, tot i la quantitat de pistes i camins que hi ha a la zona, arribar fins el Coll de Nafré sense problemes. Ara el camí ja serà sempre de baixada i això farà que anem més relaxats i puguem contemplar el paisatge còmodament.

Quan ja portem una mica més de 800 metres des de la capella trobarem un camí a la nostra dreta i poc abans (uns 20-30 metres) un arbre amb una pedra plana vertical al seu darrera. Just al davant d’aquest arbre hi ha una senda (gaire be un camí de boletaires) que ens portarà en 5-10 metres fins a una roca (mirador) des de la que podrem gaudir d’una excel·lent vista.

Tornarem a la pista principal i seguirem camí avall pel bosc de coníferes que ens acompanyarà durant encara una bona estona. A menys d’un quilòmetre trobarem una casa en ruïnes i davant seu a poca distància un dipòsit d’aigua utilitzat pels bombers com a abastiment en cas d’incendi.

Seguint sempre la pista més marcada. Durant tot aquest camí només hi ha una cruïlla que ens pot fer dubtar, que està situada a poc més de 2 quilòmetres del dipòsit. En aquesta cruïlla el camí de la dreta baixa i el de l’esquerra puja, hem d’agafar el de la dreta (que baixa)

Seguint la pista arribarem en una hora i mitja al Coll de Nafré. Al Coll de Nafré trobarem la carretera que ve d’Osor per la nostra esquerra i segueix cap el Santuari de la Mare de Déu del Coll. A la nostra dreta tenim el camí que baixa fins el pantà de Susqueda i al nostre davant el camí que porta a Osor. Creuarem la carretera i ens endinsarem en el camí. Un rètol ens indica que anem cap a la Capella de la Mare de Déu del Part i pocs metres més enllà el camí es bifurca, hem de seguir les marques blanques i vermelles (acabem d’entrar en un GR) o les grogues i blanques (les dues ens portaran a Osor). En aquest punt agafarem el camí Ral (que forma part del GR-178 i de l’anomenada Ruta d’en Serrallonga)

Seguirem doncs els senyals blancs i vermells del GR que ens portaran directament a Osor i en 15 minuts passarem pel costat de l’ermita de la Mare de Déu del Part documentada del s. XIV i actualment en estar ruïnós. Un quart d’hora més i passarem pel costat d’uns coberts abandonats (els camps d’en Corbera) i poc després pel Pont del Pontarró. Ja estem arribant a Osor i en pocs minuts ens trobem on érem fa 6 hores.

Observacions: Aquesta és una ruta no gaire difícil però amb un desnivell apreciable, que ens permetrà recórrer la muntanya de Sant Gregori partint de la vessant sud i resseguint de prop la carena d’est a oest.

Durant l’ascensió tindrem vistes a la vall d’Osor i sobre les muntanyes de la part sud de la Vall (Sant Miquel de Solterra), poc abans d’arribar al cim ja podrem tenir una excel·lent panoràmica sobre les Serres i, si el dia és clar, podrem veure des del mirador el mar, la plana de Girona, Rocacorba… i molt més a prop, el Pasteral, les Serres i el Puig d’Afrou. Durant la baixada (que es fa resseguint de prop la carena per la vessant nord de la muntanya de Sant Gregori) veurem els cingles del Far en tota la seva extensió i poc abans d’arribar al Coll de Nafré podrem contemplar part del pantà de Susqueda. Ja tornant a Osor passarem pel costat de la semi derruïda ermita de Nostra Senyora del Part on durant el 2008 es van dur a terme reparacions d’urgència per tal d’evitar el seu esfondrament.

Dinarem en al restaurant Can Sidro, c/. Major, 3 d’Osor. Tel. 972 44 60 54. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.