divendres, 11 de juliol del 2014

Pic de Salòria (2.789 m.)

Cim més alt de la comarca de l’Alt Urgell

Dissabte 12 de juliol de 2014

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 3 h. 45 m. (7 h. 30 m. des de la Borda de la Plana)

Desnivell: 619 m (1.149 m. des de la Borda de la Plana)

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, en direcció a la Seu d’Urgell i Andorra, i després per la carretera local fins a Ós de Civís, població situada a la capçalera de la vall de Salòria i que té la particularitat que, tot i pertànyer a la comarca de l’Alt Urgell, té el seu accés natural a través del riu Valira, per terres andorranes. A ós de Civís (integrat dintre del terme municipal de les Valls de Valira) s’hi arriba per una carretera de 8 km. des de l’encreuament d’Aixovall, més amunt de Sant Julià de Lòria (Andorra), on s’ha de trencar a l’esquerra i passar abans per Bixessarri.

Sortirem de Ós de Civís i, per una pista asfaltada, arribarem fins a l’hostal, lloc antigament anomenat Borda de la Plana, on aparcarem si no tenim un 4 x4.

Itinerari: Borda de la Plana (1.640 m.). Començarem a caminar seguint la pista que deixarem immediatament agafant un altre que surt a la nostra dreta i que segueix paral·lela al riu, dirigint-se al fons de la vall, lloc per on segueix fins travessar un torrent (aquesta pista, en no gaire bon estat, es pot fer amb un 4x4, fins al Coll de Conflent, i reduir d’aquesta manera la caminada, opció que nosaltres hem triat)

Aquesta pista ens durà fins al Pla de la Cabana (1.895 m. 1 h. 15 m.) on es converteix en un sender intuïtiu que, sota arbres i travessant prats alpins (creuant un filat de bestiar), ens condueix fins al lloc on hi ha uns antics búnquers de la Guerra Civil.

Estem en el Coll de Conflent (2.170 m. – 0 h. - 2 h.), àmplia collada. En aquest punt hem començat nosaltres l’ascensió)

La pujada s’accentua. El camí es torna molt intuïtiu, tot i que es pot percebre sabent que la direcció a seguir és Nord Nord-est. Caldrà pujar fent ziga-zagues.

Pujarem superant diferents esglaons de roca (30 m. - 2 h. 30 m.). Al costat d’un grup de pins negres, flanquejarem en sentit ascendent per la Pala de Salòria.

En algun lloc serà necessari ajudar-nos amb les mans per superar les roques, especialment en la part superior de l’ascensió, quan arribem a l’aresta oest del Pic de Salòria (2.400 m. – 1 h. - 3 h.). Malgrat tot son trams realment fàcils.

Seguirem per l’aresta, molt tallant en alguns punts del principi, però sense complicacions i que progressivament es va eixamplant fins al cim, on sobresurt el Pic o Bony de Salòria (2.789 m. – 1 h. 30 m. - 3 h. 30 m.) marcat per unes pedres. S’alça sobre les valls de Conflent i de Salòria, en un punt estratègic, una mica endarrerit respecte de la línia axial pirinenca. D’aquesta manera les perspectives sobre els principals pics del Pallars i d’Andorra són espectaculars. En especial destaca la visió de la Pica d’estats i del Sotllo.

La panoràmica des de aquest vèrtex rocós és impressionant.

La tornada la farem pel mateix camí de la pujada. A l’arribar al Coll de Conflent, pels més caminadors, existeix la opció de fer el fàcil Bony de Trescul (2.405 m. 1 h. 30 m. entre anar i tornar des de el coll).

Des del Coll de Conflent, (si no hem pujat en 4x4) baixarem fins aconseguir de nou l’Hostal d’Ós de Civís on tenim els cotxes.

Observacions: A la comarca de l’Alt Urgell, tocant a terres andorranes, s’estenen les valls de Conflent i Salòria. Per damunt seu s’alcen els més de 2.700 metres del Pic de Salòria, un dels cims més peculiars de la serralada pirinenca: com que no està alineat amb la resta del massís, ofereix una magnífica panoràmica frontal d’altres cims. L’ascensió s’efectua a través d’una ruta clàssica del senderisme, sobre la cresta del Coll de Conflent.

Excel·lent excursió que ens permetrà de trepitjar el cim més alt de la comarca de l’Alt Urgell. Caminarem per una de les zones menys conegudes del Pirineu, en part, per la dificultat de trobar cartografia de la zona fins fa pocs anys. Tot i això, nosaltres ja vàrem fer aquest cim el 27 de maig de 2007, ja fa més de set anys (veure fotos d’aquella memorable data a la nostra web, a la comarca de l’Alt Urgell)

Una ascensió fàcil, però amb un desnivell important.

Ós de Civís: En aquest petit poble de cases de pedra i teulats de pissarra s’hi pot visitar l’església romànica de Sant Pere i Santa Margarida, famosa pel fresc del Sant Sopar que avui es troba al Museu Diocesà de la Seu d’Urgell. Abans d’entrar al poble, prop del pont de Bixessarri, hi ha la farga d’Aós, que va estar activa fins al segler XIX.

Ens endurem el dinar. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.