diumenge, 15 de març del 2015

Puig d’Arques (535 m.)

Dissabte 14 de març de 2015

Sostre comarcal

Ubicació: Comarca del Baix Empordà (Les Gavarres)

Temps aproximat: 4 h. 30 m.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada, agafarem l’autopista AP-7 en direcció a Girona i ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei de la Selva. Seguirem fins a la sortida 6 i anirem en direcció a Celrà i La Bisbal d’Empordà.

De la Bisbal d'Empordà ens dirigirem a Calonge de les Gavarres per la carretera, fins al coll de la Ganga. La carretera surt del mig de la Bisbal, al mateix començament de les voltes, hi ha un semàfor, es gira a la dreta, direcció a Sant Pol (4 km.). Passat el desviament a Sant Pol (petit nucli agregat a La Bisbal, no perdre’ns els capitells de l’església), seguirem per la carretera, fins a uns 50 m. abans del coll de la Ganga (a uns 10-12 km. de la Bisbal, no està senyalitzat el coll ni el desviament, però sabrem que estem al coll, doncs a partir d’aquest punt, la carretera comença a baixar)

Travessarem l'asfalt a la dreta i aparcarem on es pugui.

Itinerari: La ruta transcorre sempre per bones pistes. Anirem a buscar la pista que ascendeix davant nostre amb forta pendent.

Sempre per la pista principal passem les ruïnes del mas Alenyà (a uns 30 min. a peu des de la carretera), Sant Cebrià dels Alls (a 1 h. 30 min. de la carretera) també anomenat Camós de les Gavarres. Es tracta d’un interessant conjunt arquitectònic, malauradament en estat ruïnós i mig tapat per la vegetació, format per una masia fortificada (castell de Camós) i per l’església de Sant Cebrià dels Alls, d’estil romànic tardà.

Seguirem pels plans de can Sabater (20 min. després de Sant Cebrià, agafant a l’ermita el camí de l’esquerra i més tard, el de la dreta), al peu del puig d'Arques. Des dels plans continuem a la dreta per una pista cimentada fins al cim (2 h. 15 en total)

Des de el cim es pot gaudir d’una vista panoràmica de les millors de la comarca, ja que domina tot l’Empordà, de nord a sud. Dalt del cim hi ha un radar meteorològic, una torre de guaita i un dolmen.

Observacions: El massís de les Gavarres és un dels més solitaris de Catalunya. El paisatge es caracteritza per extenses suredes i relleus suaus. La ruta que us proposo permet conèixer alguns del punts més interessants del massís com la castanyeda d'en Genoer, les suredes del pla del Descàrrec, la parròquia de Fitor o les ruïnes de Sant Cebrià dels Alls, documentada a l’any 1064. és un edifici romànic tardà d’una sola nau de planta rectangular sense absis diferenciat. La porta situada al mur del migdia, és d’un sol arc de mig punt.

El Puig d’Arques, també conegut pel nom de Puig de Gavarres, està situat al SO del Baix Empordà, en plena serra de les Gavarres. Les Gavarres són un gran pulmó verd de la comarca, on els boscos cobreixen les serres, muntanyes i cims, i ocupa uns 40 Km. de NO a SE.

Aquesta zona ens permet descobrir un gran nombre de megàlits.

Esmorzarem pel camí durant l’ascensió (cal dur-lo) i dinarem al restaurant La Cantonada, c/. del Bisbe, 6 - La Bisbal d’Empordà, tel. 972 643 413 www.lacantonada.cat

Material: L’habitual per aquesta època de l’any.

Cal que em confirmeu si veniu com a màxim el dijous dia 12 de març.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.