dilluns, 2 de novembre del 2015

Guixers – Sant Martí de la Corriu (1.300 m.)

Dissabte 31 d’octubre de 2015

Ubicació: Comarca del Solsonès.

Temps aproximat: 5 h. 30 m. (14,1 km.)

Desnivell: 400 m

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Berga. Ens pararem a fer el tallat a Cal Rosal. Un cop a Berga agafarem la carretera en direcció a Sant Llorenç de Morunys. Abans d’arribar a Sant Llorenç de Morunys, agafarem un desviament a la dreta en direcció a Guixers (Casa Nova de Valls) on aparcarem els cotxes i començarem a caminar.

Itinerari: Iniciarem l’excursió al petit nucli que forma la Casa Nova de Valls, edificació que acull l’Ajuntament de Guixers a més d’altres dependències municipals. Fins ben entrada la segona meitat del segle passat també hi havia l’escola de Guixers. Al costat d’aquesta edificació s’alça la petita capella de Santa Maria de Valls, amb el cementiri a tocar. Aquests petits nuclis rurals servien de nexe d’unió i de convivència als habitants dels masos dispersos per l’entorn.

Començarem a caminar uns metres per la carretera però de seguida la deixarem per seguir un camí de desforestar que s’enfila a la dreta. Aquest era el camí que seguien els nens i les nenes que venien del veïnat de Guixers per anar a l’escola.

Aviat arribarem a uns grans camps de pastura on destaca el Camp Pla. Seguirem pujant per la seva vora fins arribar a la collada de Coromines, una gran casa que deixarem enlairada a la nostra esquerra.

Ara per una pista caminarem còmodament tot gaudint d’unes bones panoràmiques de la Roca de Guixers, a la que més endavant hi pujarem pel bonic i costerut Grau del Puit.

Passarem a tocar la casa de Sant Cebrià, situada dalt d’un turonet i des d’on es té una bona visió d’aquest veïnat així com, cap al sud, de la paret de la Serra de Busa i el conjunt de crestes rocoses que conformen la serra de Bastets. Després de passar prop de la casa de Gixerons, dedicada al turisme rural, arribarem, tot planejant, fins a la casa del Puit, lloc on s’acaba la pista forestal.

(1) - En aquesta casa s’inicia el camí conegut amb el nom del Grau del Puit. És un camí recuperat amb motiu de la 23ena. Caminada popular de la Vall de Lord, feta a l’abril d’aquest any 2015. Quan encara el mitjà de transport eren els animals de càrrega i els habitants d’aquestes muntanyes es desplaçaven a peu, aquest era el principal camí que comunicava els veïnats de les parròquies de Guixers amb el de la Corriu. Es un camí de ferradura que presenta un pendent sostingut però que queda força atenuat gràcies al bon disseny del seu traçat.

Arribarem a l’indret de les Escaletes del Pui on el camí supera un curt tram encinglerat.

Superat aquest indret s’arriba a un petit replà des d’on es pot contemplar tot el veïnat de Guixers que queda als nostres peus. De dreta a esquerra: el coll de Berla, esberlat per l’extracció de mineral de guix, la casa de Guix, al mig d’un gran camp l’ermita de Sant Martí de Guixers, més coneguda per aquesta zona com Les Volianes. Sota els nostres peus queda la casa del Pui i una mica més avall la de Sant Feliu. Més a l’esquerra Guixerons, Sant Cebrià i més allunyada la casa de Coromines.

Continuarem pujant lentament. Un cop arribem a dalt de la serra el paisatge s’obre cap al nord. En primer terme ens queda la vall que configura el veïnat de La Corriu format per les cases de Vilalla, Sanclimenç, Cal Tomàs (només en queda un munt de pedres), Marginedes, Cal Peraire, Cal Mosoll, Ca l’Andreu, a tocar de Sant Martí i a l’altra vessant del torrent de la Foranca, la rectoria i l’església de Sant Miquel i la casa de Els Camps. Una mica més allunyat ens queda a la nostra dreta l’encimbellat santuari de Puig Aguilar i més lluny encara la casa de Cal Felipó.

Tanquen el paisatge la Serra del Verd i la Serra d’Ensija i, entre aquestes dues, treu el cap el Pedraforca amb una visió gens habitual. Un cop gaudit aquest magnífic panorama, començarem a carenejar pel cap de la Roca de Guixers en direcció a ponent. Aviat deixarem l’antic camí que es dirigeix a Cal Peraire i seguirem caminant per una antiga pista de desemboscar.

(2) - Seguirem la pista i aviat la deixarem per un corriol que continua pel cap de la serra fins arribar a La Portella, un camí que ens endinsarà a l’extensa obaga de La Corriu, formada per un bonic bosc de pi roig amb alguns avets. Anirem perdent alçada a poc a poc fis arribar a la rasa de l’Obac. Abans de creuar la rasa ens trobarem unes petites esplanades que havien estat conreades. Aquest lloc es coneix amb el nom de l’horta de Marginedes.

(3) - Una curta pujada ens portarà fins a l’indret dels Aurons. Seguirem caminant per un camí asfaltat. Passarem pel costat de dos aurons monumentals. Els botànics diuen que es tracta dels més vells de Catalunya. Val la pena observar-los amb atenció. Passats aquests magnífics exemplars passarem per la font de Marginedes, a sota mateix del camí. La casa que dóna nom a la font queda a un centenar de metres, enlairada a la nostra esquerra. Encara és habitada permanentment per un dels pocs pastors que queden a Guixers.

Seguirem baixant pel camí asfaltat. Després de passar pel costat de la casa de Cal Peraire, deixarem la pista asfaltada i seguirem per l’antic camí, també recuperat per la caminada esmentada, que es dirigeix cap a l’església de Sant Martí. Aquest tram coincideix amb el sender de gran recorregut, GR-1. Es tracta d’un important camí que, a part de les funcions normals de comunicació, també era utilitzat per anar a portar a moldre els cereals al molí de la Corriu

Després d’una curta i suau baixada arribarem al conjunt de Sant Martí de La Corriu, format per l’església i per la casa de Ca l’Andreu. Aquesta església ha patit diverses mutilacions i afegits al llarg del temps. Al cantó nord hi ha l’afegit d’una capella, una sagristia i un campanar d’espadanya amb dues finestres d’arc de mig punt. Al frontis, refet de nou, hi ha una gran portalada gòtica. La porta actual no és l’original. També a tocar hi ha el petit cementiri.

Seguirem caminant pel seu costat i aviat trobarem de nou el camí asfaltat que seguirem de baixada. Després d’un giravolt podrem admirar un dels dos roures bessons, un altre arbre monumental. Rep el nom de roure bessó perquè fins no fa massa anys al seu costat n’hi havia un altre d’igual.

Més endavant, també al costat del camí, en podrem observar un altre de dimensions semblants. Poc més endavant, deixarem el camí asfaltat i ens disposarem a travessar el petit i estret Torrent de la Foranca. Un cop creuat començarem a guanyar alçada fins arribar al conjunt de Sant Miquel format per una petita església i per l’antiga rectoria, avui convertida en un habitatge particular.

Seguirem per un camí carreter. Passarem pel costat de la casa de Els Camps envoltada d’un roures de grans dimensions i aviat arribarem a la collada de la Creueta que és per on passa el camí asfaltat que es dirigeix al Puig Aguilar. En aquest punt trobarem un pas canadenc.

Creuarem la carretera i deixarem a la nostra esquerra les runes de la casa La Caseta i seguirem per l’antic camí moliner que per la Baga de Santa Eulàlia es dirigeix a la casa del mateix nom, un altre dels trams de camí recuperats. Baixarem pel mig d’un bosc de pi roig fins arribar davant mateix d’aquesta casa.

(4) - Seguirem baixant per una pista forestal fins arribar a l’indret de l’Horta. Seguirem baixant per la pista que aviat deixarem per seguir per la traça de l’antic camí que baixa suaument fins ben a prop del Molí de la Corriu. Passarem per l’indret dels Pins Llargs i arribarem a la riba dreta del riu Aigua de Valls on l’aigua està embassada per una resclosa. En aquest curt tram de camí cal caminar amb precaució. Per unes escales metàl·liques superarem la resclosa. Podrem observar l’escala de peixos. D’aquesta manera s’evita la interrupció del trànsit dels peixos pel riu.

(5) - Continuarem caminant per la pista que dóna accés a la resclosa. Enfonsat a la nostra esquerra ens queda gorja del Gorg de l’Olla. Un bon tros més endavant enllaçarem amb la carretera, primer de ciment i després asfaltada. Per la pista asfaltada ens dirigirem de nou a la Casa Nova de Valls punt de sortida d’aquesta circular.

Distàncies i temps previstos

TOTALS
14,1 km.
5 h. 30 m.

Observacions: Recorregut pel terme de Guixers molt entretingut i amb bones vistes de la serra de Busa i el Port del Comte. Una de les sortides més maques que es poden fer per la zona. En total 14 kms, poc més de 4 hores, passant fins i tot per l'ermita romànica de Sant Martí de La Corriu, al riu Aigua de Valls.

En aquesta caminada passarem per una terra esquitxada de masos, que reobriran els ulls al nostre pas, i trepitjarem les roques blanques del guix que li dóna nom, tot gaudint de roures i aurons monumentals (que en el cas dels aurons recomanem de veure en tota la seva acolorida esplendor a la tardor)

Per fer aquesta caminada, com en altres moltes coses de la vida, ens cal recordar que només cal retornar a la simplicitat del pas a pas, no sense esforç, i a l’aturada reparadora que ens permet seguir endavant.

Dinarem al restaurant Casa Vilasaló, Ctra. de la Llosa del Cavall s/n, Guixers, Tel. 638 35 40 18 (http://www.casavilasalo.com/)  (al sortir a la carretera seguirem en direcció a Sant Llorenç de Morunys i a l’arribar al desviament de la Llosa del Cavall, seguirem a l’esquerra en direcció a Solsona i uns metres més endavant, a l’esquerra ja veure la casa – està indicat-) El preu del dinar oscil·larà sobre els 23.- Euros. Farem la castanyada! Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.