divendres, 22 de gener del 2016

La vall d’Olzinelles (320 m.)

Dissabte 23 de gener de 2016

Ruta literària: Itinerari Joaquim Ruyra

Hora de sortida: 2/4 de nou del matí.

Ubicació: Comarca del Vallès Oriental.

Temps aproximat: 3 h. (8,5 Km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem fins a Sant Celoni, (pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny).

Un cop a Sant Celoni, a la rotonda d'entrada al poble venint de Barcelona, agafarem la sortida de la dreta que indica Olzinelles i un cop travessem el pont del riu Tordera girarem a l'esquerra. Anirem per aquesta pista fins que trobarem a mà dreta el túnel per passar per sota l'autopista i just a la sortida, girarem a l'esquerra.

A uns 200m trobarem la zona d'aparcament i la masia Can Draper, amb el plafó d'inici de la ruta.

Itinerari: Aquesta ruta circular per la vall d’Olzinelles comença i acaba en Can Draper, una casa pairal situada a l’entrada de la vall. La casa construïda el 1860, és un bon exemple de la típica masia del segle XIX. En una de les parets s’hi poden veure representats, en rajoles, alguns oficis típics del bosc. A partir d’aquest punt ens endinsarem, tot seguint el camí senyalitzat, per la vall d’Olzinelles.

Pou de glaç de Can Draper. En el punt d’inici del recorregut, i quan portem pocs metres caminats, en un desviament a la dreta, podem visitar el pou de glaç de can Draper. Es tracta d’un pou de glaç que antigament servia per conservar el gel durant tot l’any. El soterrament feia que la instal·lació romangués a baixa temperatura i així l’aigua congelada podia mantenir-se en aquest estat fins a l’estiu, quan es transportava a les ciutats per utilitzar-se.

La riera d’Olzinelles. Segons l’època de l’any en què fem l’itinerari, trobarem la riera seca o amb aigua. En qualsevol cas, tindrem l’oportunitat de caminar entre arbres de grans dimensions, com pollancredes, platanedes i vernedes, espècies típiques del bosc de ribera. Tot caminant anirem trobant petites rescloses, que antigament servien per desviar l’aigua cap a recs i basses, i també algun pont de pedra, com el del camí de can Plana.

La font del Rector. Seguint la i les indicacions del recorregut, trobarem, a mà dreta, la font del Rector. La font és en un lloc ombrívol, rodejat d’arbres de ribera, i és un bon indret per descansar una estona (a l’estiu), potser llegint algun fragment del llibre de Joaquim Ruyra Marines i boscatges, i continuar després la caminada agafant el camí de que de pujada ens durà fins a:

Sant Esteve d’Olzinelles. Església de Sant Esteve d’Olzinelles, documentada l’any 1083 però reformada en èpoques posteriors, sobretot durant el segle XVI. Actualment s’hi pot veure l’església, el cementiri i la rectoria, un interessant edifici construït entre els segles XVI i XVII.

Can Valls. Can Valls és una casa privada que té en el seu entorn moltes coses per veure. S’hi arriba seguint el camí paral·lel a la riera d’Olzinelles fins a trobar la carretera, que cal creuar de nou per continuar l’itinerari. A can Valls s’hi poden veure diferents exemplars d’arbres monumentals.

Observacions: Itinerari senyalitzat com a sender local (blanc sobre verd) amb fites de fusta.

Alzines, roures, plàtans, pins o avellaners. Són alguns dels molts arbres que creixen a la vall d’Olzinelles, un dels racons naturals més atractius del Parc del Montnegre i el Corredor. Sota l’ombra de les seves branques és fàcil recordar les paraules de l’escriptor Joaquim Ruyra quan lloava la bellesa dels boscos del Montnegre en els seus escrits:

“Quan vaig eixir de Montnegre, un mes enrere, totes les expectatives eren bones. Deixava, davant de les cases dels masos, grans estibes de suro pelat formant amples i alts muradals de pannes superposades; belles pannes, grogues com un or pel dessota i de dorsos aspres i escatosos com dels monstres marins. Exhalaven una oloreta suau, semblant a la de fulles de rosa seques....”

Joaquim Ruyra, La selva morta, 1903.

Joaquim Ruyra (1858 – 1939) Narrador i prosista. Destaquen les seves obres de relats Marines i boscatges (1903), La Paraula (1919) i Entre flames (1928). També va escriure poesia, teatre i crítica literària. El seu univers literari se centra en el mar i la costa; en concret a Blanes, i també en els boscos del Montnegre.

Dinarem al restaurant La Masia. www.lamasiasantceloni.com Crta.de Sant Celoni a Campins s/n Sant Celoni Tel.938674453. Tenen un menú per grups de 20.- Euros. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.