dijous, 25 d’agost del 2016

Volta per la vall i els cingles de Malanyeu – Cap de la Baga de Cabanelles (1.685 m.)

Dissabte 27 d’agost de 2016

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 5 h. 15 m. (11,3 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i per l’autopista Terrassa – Manresa i després per l’eix del Llobregat, anirem en direcció a Berga. Passat Berga, a l’estació de servei Sant Jordi – Petromiralles (Cercs) ens aturarem a fer el tallat.

Després seguirem per la C-16 fins al Km. 110 (aprox., uns 2 km. després de la central tèrmica de Cercs) on agafarem, a la dreta, la carretera local en direcció a Malanyeu. Un cop en aquest poble, aparcarem al costat de les antigues escoles.

Itinerari: Sortirem de davant de les antigues escoles de Malanyeu (1.010 m.) Seguirem la pista en direcció oest fins agafar, a la dreta un camí que puja (pal indicador - 5 min.)

Agafarem aquest camí, que puja pel costat esquerre del torrent en direcció Sud-sud-oest. Al cap de cinc minuts més, deixarem a l’esquerra un camí que va al torrent. Poc després baixarem i creuarem el torrent, que seguirem amunt fins al peu d’un saltant (20 min.) Estarem davant del Graell (1.110 m.) Uns petits graons cavats a la pedra, seguits d’una curta escala de ferro ens donaran accés a un forat en la roca, que ens permeten pujar entre l’aigua i la paret. Si les dones d’aigua existissin, segur que viurien aquí.

De nou vora l’aigua, girarem a la dreta i pujarem per la roca que acabem de travessar. Amb un parell de grimpades arribarem a una fondalada i una mica més amunt a un camí. Aviat en prendrem un altra a la dreta que fa llaçades pel bosc de les Maleses. Al cap d’un 20 minuts agafarem un camí a la dreta (fita) fins a la carena (1.325 m.). Continuarem a la dreta, cap a una roca (1 h.) Hi arribarem una mica a l’esquerra i el camí es separa del cingle fins a una petita fondalada; la passarem i arribarem sobre els cingles de la Tor (1 h. 15 m.)

Continuarem pujant, ran de cinglera en direcció Nord-est i al cap d’uns 10 minuts arribarem a un petit coll, al pla de la Barraca (1.530 m.)

Travessarem una fageda i deixarem els cingles de la Tor a la dreta, fins al coll de la Batllia (1 h. 45 m.) des d’on podem pujar al cim dels cingles de la Tor (1.605 m.) en uns 20 minuts.

Deixarem a la dreta un camí que baixa a la casa de Tor i seguirem recte per la carena, per un caminet que puja al serrat de Fulleracs (1.665 m.), on trobarem un filat. Hi mor una pista, que seguirem. Passarem pel portell del Porc (2 h. 15 m.), allargat i pedregós.

Deixarem a la dreta el ramal principal que baixa cap a la vall de la Clusa i continuarem per la carena.

La pista s’acaba i pujarem uns metres a l’esquerra, ran d’un filat (2 h. 30 m.) estarem al cap de la Baga de Cabanelles (1.685 m.) punt culminant del recorregut, des d’on es divisa un autèntic mar de muntanyes.

Sempre per la carena, passarem sobre la balma de Crisp, on podem baixar, i arribarem a la collada de la Font del Tudó (3 h.)

Deixarem el camí carener que puja al roc de la Clusa i agafarem a l’esquerra, en direcció Nord, un camí (indicat amb una fita) que baixa per la fageda (marques grogues)

Després el camí gira a la dreta, passarem el Grapissot (1.465 m.) mal pas a mig aire d’una roca inclinada, equipat amb un cable d’acer, i baixarem a un coll (3 h. 30 m.)

Estarem al collet de la Taleia o del Tosquer (1.475 m.) Hi trobarem un camí més fresat (marcat com a PR – senyals grogues i blanques), al peu del roc de la Clusa. L’agafarem de baixada, flanquejarem per la dreta la Taleia i, després d’uns 40 metres, deixarem el camí principal i agafarem a l’esquerra un corriol poc marcat que segueix la carena al costat d’un filat, en lleugera baixada, fins al coll de Malanyeu (4 h. – 1.390 m.)

Baixarem a l’esquerra, en direcció Sud-oest (si es continués per la carena es pot completar la volta a la vall) per un camí sense pèrdua i sempre avall. Passarem per la Solana Gran i després per sobre la roca del Lliri.

Més enllà sortirem a una pista, trobarem la font de les Travesses, amb uns grans faigs, passarem entre la pallissa i la casa del Llumà, única de la vall que manté activitats ramaderes, i arribarem al punt de sortida (5 h. 15 m.) seguint l’ampla pista.

Observacions: Massa sovint hi passem de llarg, camí de llocs més coneguts o en direcció a la Cerdanya. Ens privem així de conèixer molts bells indrets a banda i banda del Llobregat, justament on es troben els paisatges més característics de l’alt Berguedà. L’itinerari que us proposo convida a la descoberta d’aquestes altres muntanyes.

Malanyeu és una vall enclavada a la serra de Catllaràs damunt el congost del Llobregat, entre les valls de Cerdanyola i de la Nou. Passos ben treballats, com el Grau, el Graell, el Malpàs, el Grapissot o els de la carena damunt la Solana Gran, permeten fer-hi un recorregut força complet. A les vistes més properes, cal afegir-hi la gran panoràmica de les muntanyes de l’altra banda del riu, centrades pel Pedraforca.

Al nord del Berguedà la natura ens delecta amb una petita joia amagada. La volta als cingles de Malanyeu és una esplèndida excursió per als amants dels espectacles més simples, però alhora més bells. Recorrerem frondoses fagedes, cingleres solitàries i raconets que semblen inspirats en un conte de fades.

La major part del recorregut està marcat amb senyals de pintura grogues.

Tracks:

Dinarem a la Fonda Anglada, de Malanyeu, tel: 93 824 80 62 / 673 72 09 73. Situada a la mateixa carretera, uns 500 m. abans d’arribar a les escoles. (20.- eur. p.p. aprox.)

Després de dinar, anirem amb els cotxes en direcció a Saldes i ens aturarem en algun dels miradors del Pedraforca, que hi ha al peu de la carretera, entre Maçaners i Saldes.

El sol és pon pel mig de l’enforcadura del Pedraforca. (els dies 25 i 26 d’agost són els millors per fotografiar el sol mentre es pon darrera l’enforcadura del Pedraforca des dels miradors que hi ha a la carretera que va a Saldes un cop passat Maçaners)

Això sempre i quan no estigui núvol....

Si cerqueu per Google, veureu diferents dates i llocs des de on es pot veure la posta de sol al mig de l’enforcadura del Pedraforca. M’he quedat amb aquestes dates i aquest lloc, a veure si tenim sort i l’encertem...

Amenitzarem l’estona d’espera fins que el sol es pongui (sobre 2/4 de vuit aproximadament) farem les fotos i tornarem a casa.

Tornarem a casa als voltants de 2/4 d’onze del vespre.