diumenge, 18 de setembre del 2016

Núria – Queralbs (1.964 m.)

Dissabte 17 de setembre de 2016

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 2 h. 45 m. (8,5 km.)

Desnivell: - 728 m. (negatiu)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, parant-nos a fer el tallat a les 4 Carreteres de Tona. Després seguirem fins a Ribes de Freser i d’aquí anirem fins a Queralbs. Aparcarem al pàrquing del cremallera, que agafarem fins a Núria. El cremallera surt de Queralbs a les 10,20 h. i arriba a Núria a les 10,38 h.

Un cop a Núria, i abans de començar la baixada, podem aprofitar per fer una visita al Santuari.

Itinerari: El punt de partida és Núria. La ruta segueix part del sender GR-11.

Ens dirigirem a la desembocadura de l’estany pel costat dret, per on es passa al costat de l’ermita de Sant Gil. Uns 10 minuts després, quan ja s’ha deixat enrere la petita elevació que porta a la presa de l’estany, a la Creu d’en Riba, comença la baixada.

Cal anar seguint les marques blanques i vermelles del GR.

Mitja hora més tard s’arriba al pla de Sallent. Tot seguit es travessa el riu per sota de la via del cremallera.

Quinze minuts més endavant s’arriba a la balma de Sant Pere, que té un salt d’aigua.

Uns 25 minuts més tard s’arriba al salt del Sastre.

Quan s’ha fet una hora i 50 minuts de caminada, s’arriba al pont del Cremal. Llavors el camí continua per l’altre vessant del riu.

Un quart d’hora més tard es passa per la impressionant paret de la Dent d’en Rossell i per la balma de Sant Pau.

Al cap de dues hores i trenta minuts de caminar, s’és a la carretera de Fontalba, es travessa i s’arriba a sobre de Queralbs quinze minuts després.

Després de dues hores i tres quarts, arribarem a Queralbs, poble que conserva la fesomia típica d’un poble de muntanya pirinenc. Visitarem l’església romànica de Sant Jaume amb el seu porxo exterior suportat per arcades i columnes rematades amb uns bells capitells.

Observacions: Aquesta ruta baixa per les espectaculars gorges del riu Núria, tot seguint l’antic camí dels romeus. No hi ha dubte que és un dels racons més insòlits i únics dels Pirineus orientals.

Magnífica excursió, apta per a tots els públics, per un paisatge de roca i aigua, amb moltes possibilitats d’observació de fauna i flora de muntanya. Queralbs i Núria són punts d’interès històric i arquitectònic.

L’excursió segueix l’antic camí dels pelegrins o camí vell, que abans de la construcció del cremallera, inaugurat a l’any 1931, era la via d’accés al santuari de Núria. Magnífica passejada per les gorgues de Núria, que ens permetrà gaudir d’un paisatge de roca i aigua, de bon caminar, però forà perillós en època hivernal pel risc d’allaus. També és fàcil observar isards i muflons i gaudir de la incomparable coloració de les flors d’alta muntanya. A més, pels amants de l’arquitectura i la història, a Queralbs destaca l’església romànica del segle X, amb un porxo amb columnes de marbre i capitells esculpits, i a Núria, l’ermita de Sant Gil i la seva campana, l’olla, la creu i la Verge de Núria. Pel camí hi ha els ponts medievals del Cremat i el dels Tres Molins.

Dinarem al restaurant Can Constans de Queralbs, Carretera de Fontalba, s/n, Tel.: 972 72 73 70. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.