dijous, 10 de novembre del 2016

De la Pleta al castell d’Eramprunyà (594 m)

Dimecres 9 de novembre de 2016

Hora de sortida: 2/4 de vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 6 h 30 m (19 km) 

Desnivell: 750 m 

Nota: La distància, el temps i el desnivell acumulat de pujada, si torneu pel mateix camí, s’han de multiplicar per dos.

Dificultat: Mitjana.


Programa: Anirem per l’autopista C-32 fins a la sortida de Port Ginesta / Urbanització Ratpenat / Plana Novella.

Passarem l’esmentada urbanització i seguirem la pista asfaltada que després de 3,5 km ens durà al centre d’informació de la Pleta dins del Parc Natural del Garraf (obert tots els dies de 8 a 15 h.)


Itinerari: La ruta que proposem té el seu punt de sortida a l’oficina del Parc del Garraf de la Pleta, situada en ple massís del Garraf a mig camí entre la urbanització Ratpenat, a Castelldefels, i la Plana Novella. El lloc gaudeix de molt bones vistes i l’edifici té un gran interès arquitectònic, doncs es tracta d’un edifici modernista de l’arquitecte Francesc Berenguer que havia estat un pavelló de caça de la família Güell. La torre cònica que es pot veure al costat de la construcció central, corona una cisterna d’aigua. A l’interior trobarem informació del parc i podrem veure una exposició sobre l’àliga cuabarrada i un audiovisual sobre el massís.

Sortirem de la Pleta en direcció al Pla de Querol tot seguint la pista asfaltada fins a trobar un petit camí, a mà dreta, que porta, en uns deu minuts a un dels avencs més populars del parc: l’avenc Emili Sabaté que ha estat escola de molts espeleòlegs. Va ser descobert a l’any 1958 per Emili Sabaté. Va ser la cova – no turística – més visitada de Catalunya. Té 56 metres de profunditat.

Actualment està prohibit entrar a tots els avencs de la zona, doncs l’antic abocador del Garraf ha filtrat tota mena de líquids i gasos tòxics per tot el subsol i tots els avencs estan afectats.

Tornarem enrere fins a la carretera asfaltada i seguirem pujant fins que arribarem al Pla de Querol, un lloc amb molt bones vistes del parc i amb una zona d’aparcament. Si ens volem estalviar quelcom més d’un quilòmetre a l’anar i un altre al tornar, podem pujar amb cotxe fins a aquest punt.

Anirem a la dreta per una altra carretera asfaltada que porta a l’estació de comunicacions que veureu més amunt. Aquesta carretera està tancada al pas de vehicles. Més amunt el GR-92 deixa aquesta carretera asfaltada i ens porta per un paisatge d’aspecte lunar, característic del massís del Garraf, format per roca càrstica, avencs, dolines (depressions circulars generades per la dissolució de la roca calcària) o els rasclers (formacions rocoses que es creen pel contacte de l’àcid carbònic amb la roca calcària).

Passarem a tocar l’avenc del Querol, el del Campgràs, dels Llambrics o de l’Asensio, fins arribar a la gran dolina del Campgràs que és la més extensa de tot el parc.

Seguirem les marques del GR i arribarem a la tanca de l’abocador, ara ja clausurat del Garraf, i la seguirem per l’esquerra (evitant el camí que s’endinsa per la zona de seguretat) per arribar al cim de la Morella (594 m). És el cim més alt de tot el massís del Garraf. Al cim hi ha una creu, un vèrtex geodèsic i una de les millors vistes del parc. Els dies més clars s’arriba a veure el perfil de l’illa de Mallorca. Aquest cim està inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC (Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya).


El vàrem pujar el 1 de març del 2009 i vàrem fer l’estrena col·lectiva dels folres polars del Maifemcim (veure ressenya: http://maifemcim.blogspot.com.es/2009/02/la-morella-parc-natural-del-garraf-595.html

Des de la Morella seguirem el GR-92, passarem pel Coll de Sostrell. Passat el coll, deixarem el GR que segueix a l’esquerra i nosaltres seguirem el camí que puja fins arribar al cim de les Agulles (552 m), un altre dels punts dominants de la zona i un bon mirador del Delta del Llobregat i del poble de Begues. A partir d’aquí la vegetació es torna més frondosa.




Baixarem del cim per un altre camí, que en forta baixada, ens portarà de nou al GR i a una pista que seguirem a la dreta i que travessarem un parell de vegades per dreceres que fa el GR.

Passarem per la collada de la Clota per arribar al castell d’Eramprunyà. Tot el camí està perfectament senyalitzat.

A l’edat mitjana el Garraf era terra de frontera entre cristians i sarraïns. Les restes dels castells que hi ha al massís són testimoni d’aquest fet. El castell d’Eramprunyà n’és un.

Hem pujat a aquest castell amb el Maifemcim, dues vegades: El 25 de gener de 2012: http://maifemcim.blogspot.com.es/2012/01/castell-de-leramprunya-403-m.html i el 19 de novembre de 2014: http://maifemcim.blogspot.com.es/2014/11/sant-boi-bruguers-castell-de.html 




Tot i que està enrunat, conserva alguns murs i les parets de l’església. Les vistes des del castell són impagables: Delta del Llobregat, Collserola, Sant Llorenç del Munt i el mar. No és casualitat que en l’època medieval fos un important punt de vigilància del litoral i del camí Ral, que passava per Begues. És esmentat al 957, la seva màxima esplendor va ser al segle XIV sota la propietat dels March. Pere March I, un dels darrers senyors d’Eramprunyà, va ser besavi del poeta Ausiàs March. Les ruïnes de l’edifici, caracteritzat per la roca de color vermell, consten de dos recintes, antigament separats per un pont llevadís. El recinte superior era la part més fortificada, mentre que al recinte inferior hi havia la capella, el cementiri i altres edificacions. A les roques de davant de l’església hi ha inscripcions d’època medieval i també posteriors. Quan es baixa del castell d’Eramprunyà, a l’ermita de Bruguers, encara s’hi pot veure l’escut de la família March, format per una roda dentada.

El recinte del castell i la seva església, estan tancats i es fan visites guiades els segons diumenges de cada mes. Cal contactar amb el Museu de Gavà al telèfon: 93 263 96 50.

Seguirem el GR i baixarem fins a l’ermita de Bruguers, per un camí amb alguns trams en els que cal anar amb compte.

Un cop a Bruguers, agafarem l’autobús que baixa de la localitat de Begues i que passa cada trenta minuts i que ens deixarà prop de l’estació de la RENFE de Gavà. Aquí podem agafar un tren fins a la propera parada de Castelldefels i allà agafar un taxi que ens porti a La Pleta a recollir el cotxe.

Si no estem massa Cansats, podem, des de el castell i sense baixar a Bruguers, tirar enrere pel mateix camí, però seguint, ara sí, sempre el GR i estalviant-nos de pujar de nou al cim de les Agulles. El cim de la Morella, no tindrem més remei que tornar-lo a pujar, doncs no hi cap altre camí que el rodegi.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/la-pleta-la-morella-puig-de-les-agulles-castell-deramprunya-bruguers-163150185


Observacions: En aquesta ocasió, iniciarem l’excursió des d'una comarca veïna com és el Garraf — amb els seus matisos mediterranis tan singulars — per acabar tornant al nostre Baix Llobregat. Caminarem, doncs, gran part del dia per terrenys escarpats, amb un ventall prou interessant pel que fa a la seva vegetació i, fins i tot, a la fauna. Visitarem un edifici modernista que havia estat propietat dels il·lustres Güell i anirem a espetegar a un castell que també vol dir-hi la seva, passant a tocar d’algun balm profund que inspira als espeleòlegs d’arreu. Tot plegat, amanit per unes vistes magnífiques. Bon profit i bones cames!

L’itinerari està senyalitzat amb les marques vermelles i blanques del GR-92.

En un lloc estratègic, dalt d’un turó de roca vermella, hi ha el castell d’Eramprunyà. Va ser construït per defensar la frontera enfront dels sarraïns. El castell, com ja s’ha dit, va ser propietat dels March, una important família de funcionaris reials i literats, de la qual destaca el poeta Ausiàs March. Aquesta ruta arriba a la fortalesa des de la Pleta, tot travessant la Morella, el punt més elevat del parc. 

“Veles e vents han mos desigs complir

faent camins dubtosos per la mar.

Mestre i ponent contra d'ells veig armar: xaloc,

llevant, los deuen subvenir,

ab llurs amics lo grec e lo migjorn,

fent humils precs al vent tramuntanal

que en son bufar los sia parcial

e que tots cinc complesquen mon retorn.”

Ausiàs March, Poesies 

Ausiàs March (1397 – 1459). Va ser un poeta valencià del segle XV, un dels més importants de l’època medieval. Fill d’una família de burgesos enriquits, va viure a la societat feudal i va actuar plenament com a membre de l’estament de la cavalleria.

On podem dinar:

A Castelldefels, tenim infinitat de bons restaurants per dinar. Entre d’altres, us proposem:

·    Restaurant El Avión, Passeig del Timó, 24, Telèfon: 660 41 55 32. Un clàssic de tota la vida. Especialitat en arrossos.