dissabte, 4 de febrer del 2017

Pla de les Palmeres (298 m)

Dissabte 4 de febrer de 2017

Matinal

Hora de sortida: Nou del matí.

Ubicació: Comarca del Garraf.

Temps aproximat: 2 h (5,6 km)

Desnivell: 200 m

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vilanova i la Geltrú per l’autopista C-32 (túnels del Garraf) fins a la sortida 21, on agafarem la C-15 en direcció a Vilanova i la Geltrú, fins a desviar-nos a la dreta per la C-15z (en direcció a Vilafranca del Penedès) que la seguirem fins passada una collada on hi ha la sortida de la Urbanització Les Palmeres al terme municipal de Canyelles.

Seguirem el carrer principal amb el nom de Avinguda Canyelles fins el final, allí anirem a la dreta i avall pel carrer Andalusia i de seguida a l'esquerra pel carrer Lanjarón i després el carrer Sevilla, només creuar al carrer de Jerez de la Frontera trobarem una pista (en bon estat) a l'esquerra que ens portarà al Mas d’Artís.

Itinerari: El punt de sortida de la caminada és el Mas de l’Artís, una de les antigues masies típiques de l’arquitectura del Garraf relacionades amb el conreu del blat o el vi. És del segle XIII, de planta rectangular i composta de planta baixa i un pis, però té nombrosos afegits moderns.

Des de la masia de l’Artís la passejada comença desfent un tros de camí fins a una cruïlla. Cal agafar el sender de l’esquerra, en direcció al pla de les Palmeres.

Es passa pel fondo de les Oliveres, on l’entorn està recobert de vegetació mediterrània, com heures i margallons.

Després d’haver caminat uns 30 minuts, cal agafar el sender senyalitzat com a GR-92 fins a un encreuament de camins. Cal sortir del GR i agafar el sender de l’esquerra.

Pocs metres després hi ha una nova desviació a mà dreta, que no agafarem. És un trencall cap a l’embassament de Foix.

Després d’una hora de caminar i passat el trencall que porta al pantà de Foix, el camí segueix per la serra del Gat. Aquest és el punt més alt de l’excursió i constitueix un bon observatori i mirador d’aquesta banda del Garraf.

Aquí l’itinerari comença el descens. Primer hi ha el trencall de les Mesquites, un dels diversos topònims del Garraf que fan referència a l’ocupació sarraïna; cal passar-lo i girar a l’esquerra.

Després, hi ha el desviament que porta a Vilanova i la Geltrú, que també es deixa, i es continua per l’esquerra per arribar al punt de sortida el mas de l’Artís.

Observacions: Aquest dissabte farem una matinal tot resseguint un itinerari pels paratges interiors del Garraf, a la serra del Gat de Vilanova i la Geltrú. La ruta proposada recorre les formes més interessants del paisatge interior del Garraf: cims de grans vistes, fondalades de silencis aclaparadors i vegetacions variadíssimes. Transcorre totalment pel terme municipal de Vilanova i la Geltrú i té com a fites interessants el Mas de l’Artís, una típica construcció pagesa d’aquestes contrades, i l’ascensió a la serra del Gat.

Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.