dilluns, 10 de juliol del 2017

Cim del Pla Baguet (2.031 m) Tossal del Rus (2.119 m)

Dissabte 8 de juliol de 2017

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 4 h

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Berga per l’autopista Terrassa-Manresa i l’Eix del Llobregat. Passat Berga ens aturarem a fer el tallat a Guardiola de Berguedà. Després seguirem en direcció a La Pobla de Lillet i Castellar de N’Hug.

A l’entrada a Castellar de N’Hug, ens desviarem a la dreta per la carretera que uneix aquesta població amb La Molina i aparcarem al Coll de la Creueta, on començarem a caminar. El Coll de la Creueta gaudeix d’una bonica panoràmica entre la serra del Montgrony i el Puigllançada.

Itinerari: 0:00 h – Coll de la Creueta (1.915 m). deixarem una pista tancada al trànsit a l’esquerra. Pujarem per pastures fins a un cim proper (1.952 m) on hi ha les restes d’una cabana de pastors. En trobarem més d’una. Baixarem a un collet immediat i superarem una pujada curta per arribar al Pla Baguet (1.996 m). passarem un altre collet, al nord-oest del clot de l’Home Mort que ens separa del punt més alt d’aquest pla.

0:35 h – Cim del Pla Baguet (2.031 m) Contrast de vessants, suaus al nord i acusats al sud. El Tossal de Rus, des d’aquí, sembla molt més alt. Deixarem a la dreta un bosc, de pi negre plantat. Veurem arreu un seguit de terrasses fetes, precisament per aquesta plantació. Sense la necessitat d’arribar al coll de la Bassa, farem un descens pronunciat per una zona rocallosa de calcàries de color vermell, ales pastures del Pla de Rus i el pas més profund de l’itinerari, més encara que el punt de sortida. Deixarem a l’esquerra la barraca Nova de Rus.

1:00 h – Coll del Tossal de Rus (1.871 m) Tenim a la dreta el pla i la barraca Nova de Rus. Enllaçarem amb la pista que haurem deixat a l’esquerra del Coll de la Creueta, per la qual podríem vorejar el tossal de Rus, però ens perdríem el segon cim més important de l’excursió. L’agafarem a la tornada. Deixarem la pista a la dreta i per la mateixa carena – tanca per al bestiar a l’esquerra – començarem l’ascensió a aquesta muntanya, sense dificultats però amb forta pujada.

1:45 h – Tossal de Rus (2.119 m) Forma tres cims, el més elevat dels quals és el central. Panorama insospitat de l’alta vall del Llobregat, la serra del Montgrony i el massís del Puigmal. Tindrem als nostres peus les roques de Rus, que en un desnivell de 600 m, força escarpat, ens separen de la casa i el corral del mateix nom. Baixarem uns metres de forta pendent que després es suavitza i arribarem a un nou pas.

2:15 h – Collada de les Tres Tortes (1.946 m) Hi arriba la pista des de el Pla de Rus. Després, de la collada de les Tortes, seguirem íntegrament la pista, que voreja el Tossal del Rus per l’esquerra i el cim del Pla Baguet per la dreta.

En una hora i quaranta cinc minuts estarem de tornada al coll de la Creueta.

Existeix la possibilitat d’allargar l’excursió i pujar al cim del Puigllançada. Aquesta era la nostra intenció inicial, però la climatologia adversa i l’amenaça de tempesta ens va fer optar per ser prudents i deixar-ho per un altre dia.

A partir de la collada de les Tres Tortes tenim diferents opcions per pujar al Puigllançada. La més atractiva, pel panorama, consisteix a travessar el Torrent de l’Euga Blanca i anar a cercar en diagonal la carena de les Tortes, que, per la seva inclinació no excessivament acusada però constant, ens porta directament al cim del Puigllançada (2.409 m) Vèrtex geodèsic i pessebre. És un gran mirador, sobretot del Berguedà i el Ripollès. La Tosa, per la major alçada, li resta les perspectives de la Cerdanya.

Podem baixar pel mateix torrent de l’Euga Blanca, pel que hem pujat, o per la Costa Geperuda, a l’esquerra. Això representa allargar l’excursió unes dues hores i trenta minuts.

Mapa de la ressenya i track:

Mapa (Instamaps; cal ajustar els zooms del mapa i del navegador): https://goo.gl/MMpcU1
Perfil (compeGPS): altituds del track ajustades (DEM).
Longitud: 8,8 km; altitud acumulada: 404-449 m; altitud màx.: 2.118 m; altitud mín.: 1.872 m;

Observacions: Aquest itinerari transcorre pels límits nord-orientals del Parc Natural del Cadí-Moixeró.

Els plans de Rus i d’Anyella guarden una relació molt estreta amb la transhumància. Les cabanes de pastor que veurem al llarg de tot el recorregut ho evidencien. Aquesta zona era un destí molt important per als ramats d’ovelles.

A Catalunya cal cercar l’organització de la transhumància al principi del segle X. Uns manuscrits assenyalen que els monestirs de Poblet, Santes Creus, Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Sant Martí del Canigó i Sant Miquel de Cuixà gaudien de nombroses possessions als Pirineus. Els ramats, amb els seus pastors i gossos d’atura, travessaven el país per les cabaneres, camins ramaders que anaven de la terra baixa, on passaven els mesos d’hivern, a la muntanya, on pasturaven durant tot l’estiu.

Aquest factor econòmic va gaudir de privilegis i no va entrar en crisi fins al segle XIX quan amb l’evolució dels conreus van desaparèixer molts camins. No obstant això, fins a la segona meitat del segle XX van continuar els desplaçaments del pla a la muntanya. Avui la transhumància es dóna localment, sovint dins d’una mateixa comarca, i les ovelles s’han substituït per vaques i eugues.

Dinarem al restaurant de l’Hostal Les Fonts de Castellar de N’Hug, tel. 93 825 70 89. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.