diumenge, 15 d’octubre del 2017

De Fígols a Peguera (1.819 m)

Dissabte 14 d’octubre de 2017

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 6 h (19 km)

Desnivell: 760 m

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada, i anirem per l’autopista Terrassa – Manresa, passarem Manresa i seguirem per l’eix del Llobregat. Passarem per Berga. Ens aturarem a fer el tallat a l’estació de servei Sant Jordi (Petromiralles) a Cercs.

Després seguirem i agafarem el desviament a l’esquerra fins a Fígols on aparcarem a la seva plaça.

Itinerari: Es comença a caminar pel sector d’obaga passant per l’obaga de Fígols i l’obaga de Fumanya fins el Pla de la Creu i es torna per la solana passant pel camí vell de Fumanya.

Des del Pla de la Creu s’arriba a Peguera i es torna al Pla de la Creu pel mateix camí.

Sortirem de la plaça de Fígols. Agafarem el camí de l’obaga i travessarem el torrent del Peu de l’Obaga i la fageda arribant al coll de Sant Ramon.

Des del coll de Sant Ramon es pot gaudir d’unes esplèndides vistes. Continuarem pel camí fins a la Coma de la Veça enmig d’un paisatge de pi roig i faig. La Coma de la Veça és un bonic paratge de planells i pins on hi acostuma a pasturar el bestiar. Des d’aquí podem agafar un camí que ens retorna a Fígols pel camí de la solana i haurem fet, aproximadament, la meitat del recorregut.

Però si volem continuar per l’itinerari llarg, seguirem pel camí de la Tanca fins arribar al pla de la Creu.

Un cop al pla de la Creu ens arribarem fins a Peguera, on podrem veure les cases del poble arrecerades sota el cingle i un bonic paisatge. Val la pena arribar fins a aquest poble abandonat i gaudir de la tranquil•litat d’aquesta vall.

Des d’aquí podríem continuar fins els Rasos de Peguera (1 h 45 m)

Nosaltres tornarem al pla de la Creu pel mateix camí per on hem vingut. Des d’aquí començarem a baixar fins al torrent que creuarem per seguir-lo per la seva banda dreta anirem pel camí vell de Peguera fins a Fumanya.

Arribarem a un punt on trobarem el camí que baixa directament de la Coma de Veça.

A Fumanya hi trobarem una zona d’interès paleontològic, geològic i miner, on hi ha l’antiga explotació de carbó a cel obert, on s’han trobat petjades de dinosaures i ous fossilitzats.

Després de deixar diverses pistes i camins a dreta i esquerra arribarem a la carretera asfaltada. Caldrà que l’agafem cap a la dreta i que la seguirem uns 700 metres, fins al poble de Fígols.

Tornarem al nucli de Fígols passant per les nombroses masies del municipi. A Fígols trobarem l’església i també una font. Podrem visitar l’església de Santa Cecília del segle XII, al seu interior conserva un retaule barroc.

Tots aquests camins no presenten cap mena de dificultat ja que són amples i planers.

Observacions: Es tracta d’un itinerari ben senyalitzat, seguint el PR-C37, pel municipi de Fígols.

El passat històric d’aquest racó del Berguedà ve marcat per l’explotació de les mines de carbó. Recorrent aquesta ruta podrem observar dos elements que manifesten aquesta activitat: les restes de diverses mines i les petjades de dinosaures. Podrem completar la ruta amb la visita al Museu de les Mines de Cercs i aprofundir en el coneixement d’aquest món tan obscur.

Dinarem a la Rectoria de Vallcebre, Plaça de l’Església, 1 – Vallcebre. Tel.: 606 388 977, www.rectoriavallcebre.com. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.