dilluns, 22 de gener del 2018

Casanova de les Garrigues, santuari de Corbera, sender de la fageda (1.466 m)

Dissabte 20 de gener de 2018

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 3 h 15 m (7,5 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, direcció Manresa i Berga per la C-16 en direcció al túnel del Cadí. Passarem Berga. Després seguirem i passat el túnel de Cercs, agafarem el primer desviament de la dreta a la població homònima (Cercs) i de seguida ens desviarem a l’esquerra per una pista asfaltada que ascendeix a Casanova de les Garrigues (seguirem les indicacions)

Itinerari: Casanova de les Garrigues (1.190 m) és una finca amb diverses edificacions dedicades a tasques de lleure i vacances com ara una casa rural, hípica, colònies, etc., travessada pel Camí dels Bons Homes, la ruta per la qual van migrar els càtars des de el sud de França entre els segles XI i XIII.

La ruta a peu la començarem seguint per la pista per on hem arribat, i, uns 300 metres després, es gira a mà dreta (fita indicadora). Al principi, el camí, no està gaire ben definit però desprès es fa mes evident. Es passa una tanca i es continua per un camí ben dibuixat, seguint els senyals del GR i alguns de grocs.

Pujarem al coll de l'Oreller i, des de aquest punt ens acostarem al santuari de Corbera (a 600 m). un cop visitat, tornarem enrere fins al coll i agafarem la pista que portàvem, en baixada. Travessarem uns prats i un torrent i desembocarem a l’àrea de pícnic de Plana Rodona.

El camí continua en pujada cap a la Fageda / Pla de la Gavernera (o Gavarnera....), i tot seguit, s’arriba al pla de la Gavarnera. Des d’aquí ja es troba la fageda, travessada per la pista que anem seguint amb alguna drecera per estalviar giravolts..

El faig és un arbre que exigeix una humitat atmosfèrica sempre elevada. Al Berguedà hi ha vessants obacs molt humits, i és en aquests indrets on es localitzen les fagedes. No és rar trobar una obaga amb fageda, i al costat, quan l’orientació dels vessants és cap al sud, veure-hi rouredes de roure martinenc o pinedes de pi roig. En termes generals, les fagedes del Berguedà constitueixen boscos d’extensió reduïda.

El retorn cap a la Casanova de les Garrigues el farem seguint la pista (no s’ha d’oblidar que aquest és un dels emplaçaments boletaires de Catalunya)

Observacions: El sender de la Fageda és una ruta que transcorre totalment per dintre del terme municipal de la capital del Berguedà. En aquesta comarca es donen les condicions climàtiques adequades per què encara s’hi puguin veure algunes fagedes.

Aquest itinerari té reminiscències d’un ambient centreeuropeu, perquè ens posa en contacte amb el faig, arbre llargament simbòlic del panorama forestal català, que recorda èpoques antigues més humides i fresques.

Vàrem fer una sortida per aquesta zona el 27 de març del 2010, aquí podeu veure la ressenya i un ampli reportatge fotogràfic: http://maifemcim.blogspot.com.es/2010/03/la-baga-del-noucomes-1625-m.html

Hem anat a dinar al restaurant La Cabana, Ctra. De Sant Llorenç de Morunys, web: www.lacabanaberga.com . Ja hi havíem anat altres vegades, i tenien un menú molt interessant, tant per preu com per el que es menjava. Aquest cop la decepció ha estat gran. Els caps de setmana sols tenen carta i un menú degustació. Tot a preus de restaurant de Passeig de Gràcia. Si l’alt preu va acompanyat d’uns plats ben fets, la cosa es minimitza. No és el cas. Els plats servits han estat francament lamentables: unes carxofes farcides amb les carxofes dures, un arròs a la llauna sense cap mena de sofregit, blanc i mig cuit i amb aigua clara pel recipient..., uns ous amb patates i tòfona en els que les patates eren crues i la sobrassada que acompanyava estava amb la pell de l’embotit sense treure, etc. no ens veuran més el pel!

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.