diumenge, 3 de març del 2019

Roca Corbatera - Parc Natural de la Serra del Montsant: Itinerari M5 (1.163 m)

Dissabte 2 de març de 2019

Ubicació: Comarca del Priorat.

Temps aproximat: 4 h 30 m (9,4 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista C-32 fins a enllaçar amb la AP-7. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Médol. Després seguirem fins a la sortida 34 i agafarem la T-11 en direcció a Reus i Le Borges del Camp, on agafarem la C-242 i passarem per l’Alforja i seguirem fins a Cornudella de Montsant, on per una pista asfaltada anirem fins a l’ermita de Sant Joan del Codolar.

Itinerari: Sortirem des de l’ermita de Sant Joan del Codolar (5.1), a la qual s’hi pot arribar en cotxe des de Cornudella per una pista cimentada.

Del fons de la zona d’aparcament surt un GR. Al cap d’una mica es bifurca, nosaltres l’hem de deixar i seguir el sender de la dreta per anar a trobar el camí, també GR (174-1), del Grau de Montsant (5.2), on comença l’ascensió que no té pèrdua.

En entrar al Clot del Moloner (5.3), deixarem a l’esquerra un senderó que marxa cap al grau del Carabassal. Ens endinsarem caminant sempre pel sender més trepitjat. A les envistes de la Cova del Moloner seguirem un camí que marxa cap a l’esquerra. Al cap de poc i a mitja alçada podrem descobrir en un espai molt fressat l’entrada mig amagada de la Cova Santa (5.4)

Per arribar a la Serra Major pujarem una mica més i després planejarem. Un cop dalt de la carena anirem cap a la dreta fins trobar el primer pal indicador. Continuarem pel llom de la serra. Abans d’arribar a la Roca Corbatera (5.5) trobarem un pal que ens indica el camí per arribar a la Font del Manyano (5.6). Ens desviarem cap a l’esquerra per poder arribar fins el punt culminant.

Per baixar seguirem el corriol que va per damunt de la roca i que baixa fins el Pla del Grau. Des d’aquí seguirem per la dreta les marques del Grau Gran (5.7) fins arribar al Collet de Miragüelos, on divisarem una creu de ferro damunt del turó. Allí unes fites de pedra situades a la dreta dalt d’un petit coster pelat ens indiquen el lloc on comença el sender que ens permetrà enllaçar més avall amb el Camí de la Llissera (5.8). Cal vigilar per no passar de llarg aquest últim camí que és ben visible de lluny, però en l’encreuament queda dissimulat per la vegetació. Després d’una bona estona arribarem al final del recorregut.

Observacions: Recorregut pel vessant sud de la Serra de Montsant aconsellat per a persones que volen fruir de la contemplació del paisatge i fer magnífiques fotografies.

El cim de la Roca Corbatera està inclòs en la llista dels 100 cims de la FEEC i va ser un dels “Cims x la llibertat” triat per en Raül Romeva.

L’ermita de Sant Joan del Codolar serà el punt de partida i d’arribada d’un circuit que ens permet resseguir els alterosos cingles que l’envolten. En el tram ascendent se segueix un dels tradicionals camins d’accés a la Serra Major. Després podrem apreciar, des de dalt, la potència dels cingles de Sant Joan i arribar al punt més alt, la Roca Corbatera (1.163 m). El retorn es farà seguint en bona part el camí de la Llissera, un dels més espectaculars que segueix talment com una corba de nivell la falda de la muntanya per damunt d’un mateix estrat de roca al llarg de varis quilòmetres.

Per visitar la Cova Santa és precís portar llanterna. Cal tenir precaució si les roques estan mullades.

Vàrem pujar a la Roca Corbatera el 13 de novembre del 2004, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: https://maifemcim.blogspot.com/2004/11/roca-corbatera-1166-m.html?m=0 Aquest cop pujarem per una ruta diferent.

Dinarem al restaurant La Serra a Cornudella del Montsant, Finca La Plana, s/n. Tel. 977 82 11 06. Web: http://www.restaurantlaserra.com/ .Aquest restaurant està situat a l’antiga serradora de Cornudella i és la seu dels vins “Cap de Ruc”.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.