diumenge, 21 de febrer del 2021

Penya del Moro (278 m)

Dissabte 20 de febrer de 2021 (matinal)

Hora de sortida: 2/4 de nou del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 3 h 45 min (10,5 km)

Desnivell: 350 m (acumulat)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem fins a l’àrea recreativa de l’ermita de la Salut a Sant Feliu de Llobregat.

Itinerari: Des de l’ermita de la Salut, començarem a caminar en direcció a Can Ferriol i la vall de Sant Feliu (pal indicador) per una pista senyalitzada com a PR C-165.

Al cap d’uns 800 metres, deixarem la pista i agafarem un camí a la dreta en direcció a la Penya del Moro (pal indicador i senyal de pas barrat del PR). El camí, ombrívol, contrasta amb la blancor de la pista que acabarem de deixar.

Aviat s’acaba el camí planer i comença una forta pujada per la pista. Deixarem a la dreta un camí cap a la Penya del Moro i la font del Broll (pal indicador), ja hi arribarem fent una petita marrada.

Arribarem a una cruïlla de tres pistes, agafarem la de l’esquerra. No trigarà a aparèixer davant nostre la fàbrica de ciment Sanson.

Font de Can Furriol

La pista enllaça amb un nou tram de corriol, aquest en sentit descendent cap a la Torre del Bisbe. Passarem pel Fornot de les Torres, un antic forn de calç, abans de tornar a tocar la pista, a la vora de la majestuosa masia i els seus horts. Es diu que al segle XIII va pertànyer al bisbe de Barcelona Berenguer de Palou, tot i que els orígens es remuntarien al segle XII. Passarem per la seva porta i ens dirigirem cap al Mas Pins i la Socarrada, sempre per la pista que no trigarem a abandonar per un nou corriol a la dreta, on retrobarem les marques del PR C-165.

Santa Margarida de Valldonzella

Un altra forta pujada dóna accés al coll de les Torres, confluència de pistes amb la carretera de Molins de Rei a Vallvidrera, però no hi sortirem, girarem a la dreta cap al turó de Ca n’Oliveres.

Poc després, en una cruïlla hi trobarem les indicacions pertinents. Aquí arriba el corriol de la capçalera de la vall de Sant Just Desvern. No trigarem a deixar el camí principal i girar a la dreta per un corriol més estret en direcció a la Penya del Moro (pal indicador)

El seu jaciment arqueològic ocupa una balconada sobre la vall del riu Llobregat, un mirador que permet contemplar fins a la desembocadura del riu i el parc agrari adjacent. Hi trobarem a més, una rosa dels vents i una taula d’orientació que ens ajudarà a identificar els principals elements del paisatge.

Un cop feta la foto de rigor i gaudit de les vistes, iniciarem una baixada per la carena, seguint les marques del PR C-165. Aquest tram de corriol estret ben fressat i obert, resulta estèticament impecable. Ens incorporarem a la pista durant uns metres. A l’esquerra, el corriol continua baixant. Anirem perdent alçada, ja per dins del bosc de pi i carrasca. El trànsit de persones ha obert molts ramals, fet que genera certa confusió.

Seguirem baixant cap a l’ermita de la Salut, a la qual arribarem per una pista estreta.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/de-sant-feliu-de-llobregat-a-la-penya-del-moro-i-valldonzela-7027243

Traça en sentit invers a la ressenya: Wikiloc | Ruta Ermita de la Salut - Penya del Moro

Observacions: El poblat ibèric, situat a la penya del Moro, constitueix un dels llegats històrics més interessants de la serra de Collserola. La seva visita és un pretext per explorar els viaranys de Sant Feliu de Llobregat i Sant Just Desvern. La Torre del Bisbe i el Fornot de les Torres completen alguns dels atractius del recorregut.

L’ermita de la Salut ha vist desplegar-se al seu voltant, com la de Santa Creu d’Olorda, una extensa àrea recreativa molt concorreguda els dies festius.

No confondre aquest cim amb un altre del mateix nom, situat dins del terme de Vallirana, al que vàrem pujar el 29 d’octubre de 2005. Aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2005/10/la-penya-del-moro-vallirana.html

No confondre l’ermita de la Salut de Sant Feliu de Llobregat, amb la romànica de El Papiol, a la que hi vàrem anar amb una sortida el 16 de febrer de 2019. Aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2019/02/ermita-de-la-salut-i-el-puig-madrona.html

Farem una cervesa a la zona d’esbarjo i tornarem a dinar a casa.

Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.