dissabte, 12 de juny del 2021

Sant Miquel de Montclar (948 m)

Dissabte 12 de juny de 2021

Sostre comarcal – 100 cims

Ubicació: Comarca de la Conca de Barberà.

Temps aproximat: 3 h (7,8 km)

Desnivell: 316 m

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció a Lleida. Ens pararem a fer el tallat al bar de l’estació de servei del Bruc.

Després seguirem fins a la sortida 532 i anirem en direcció a Santa Coloma de Queralt per la C-241d. Més endavant, al km 19,6 (entre Santa Coloma de Queralt i Montblanc) girarem a l’esquerra per agafar la TV-2014 fins a Biure de Gaià.

Itinerari: Començarem a caminar al costat d’una creu de terme. Pujarem pel carrer formigonat que passa pel davant de l’església i d’una font.

Pujarem i deixarem el castell a l’esquerra. Una mica més endavant deixarem un dipòsit d’aigua a la dreta. Ja més planerament, avançarem per una pista entre pins; al fons veurem el Montclar. Anirem per una petita carena amb vistes als camps que ens envolten.

Deixarem un trencall a l’esquerra i cinc minuts més enllà en deixarem un altre al mateix costat. Al damunt d’un gran camp trobarem un trencall; seguirem amunt per la dreta.

Passarem sota una línia d’alta tensió i, quan la pista planeja, l’abandonarem i pujarem per un camí, carena amunt. Les clapes de conglomerat començaran a aparèixer.

Assolirem la carena (1 h) i veurem l’ermita, així com Montserrat, la serra de Rubió i Prades. La pineda ha desaparegut i ara hi ha coscoll (garric) i romaní amb algunes mates de boix i de savina. Seguirem carena enllà. Trobarem un camí que puja per la dreta. Farem un parell de giravolts abans de passar un petit coll més enclotat. Deixarem un camí a la dreta i pujarem per la roca fins a la torre del castell i l’ermita.

Seguirem la carena i arribarem al cim del Montclar (948 m. – 1 h 30 m), amb vèrtex geodèsic i una magnífica panoràmica.

Després de les fotos de rigor, tornarem enrere i vorejarem el turó on hi ha l’ermita; arribarem a l’altra carena i una mica més enllà agafarem el camí que baixa a l’esquerra.

Baixarem per una carena que es fa evident més avall. Després d’una forta baixada, el camí es fa més ample i passa per un collet (2 h)

Agafarem la pista de la dreta, que planeja fins al camí de pujada al cim. Desfarem el camí fins a Biure (3 h)

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/montclar-sostre-comarcal-de-la-conca-de-barbera-i-100-cims-75657712

Observacions: Fàcil excursió al cim del Montclar que domina un extens paisatge de camps, en contacte entre la Segarra, l’Anoia i la Conca de Barberà. Podrem veure la serra de Rubió, Montserrat, les muntanyes de Prades, la serra de Queralt.... La curiositat d’aquesta petita serra és el conglomerat que la forma i l’ermita romànica del seu cim. A més de ser sostre comarcal, està a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Vàrem fer aquesta excursió el 27 de desembre de 2003. Aquí podeu veure la ressenya i alguna foto històrica: http://maifemcim.blogspot.com.es/2003/12/montclar-947-m.html

Dinarem al restaurant For Events de l’Espluga de Francolí, https://restaurantforevents.com/ Carretera N-240 km 39,5, tel.: 635 60 85 39 (Albert Roig) 616 97 90 38 - 977 61 31 80. Menú: 30.- Euros.

Després de dinar podem visitar el Museu de la Vida Rural a l’Espluga, Ctra. de Montblanc, 35, tel.: 977 87 05 76, www.museuvidarural.cat Entrada. 6.- Euros. Obert de dimarts a dissabtes de 10,30 a 14 i de 16 a 18,30. Festius de 10,30 a 14 h. conté un variat fons de peces relacionades amb la vida tradicional, la cultura, la pagesia, les arts i els oficis artesanals. La museografia ens sorprendrà, és imaginativa, actual i didàctica, res d’una acumulació d’objectes en vitrines....

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.