diumenge, 6 de juny del 2021

L'ermita de Sentfores i l'engorjat de la Fou (533 m)

Dissabte 5 de juny de 2021

Ubicació: Comarca de l’Anoia.

Temps aproximat: 4 h 30 min (14 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció a Lleida. Ens aturarem a fer el tallar a l’estació de servei de El Bruc (situada abans d’entrar al túnel del mateix nom).

Després seguirem fins a la sortida 550 (Jorba – Sant Genís) i seguirem en direcció a Sant Martí de Tous per la C-241c.

Aparcarem al carrer de la Fou (lloc on comença i acaba la traça adjunta) de Sant Martí de Tous.

Itinerari: Centre de Sant Martí de Tous - ermita de Sentfores - engorjat de la Fou - la Fou - mirador de Sant Martí de Tous - centre de Sant Martí de Tous.

La ruta a l’engorjat de la Fou té el seu punt de partida al centre mateix del poble. Des de la carretera principal, agafarem el carrer del Bisbe Morgades a mà esquerra tot seguint els cartells que indiquen la direcció cap a l’ermita de la Mare de Déu de Sentfores. Per arribar-hi, haurem de pujar un petit turó. L’ermita és del segle XIV i val la pena entrar-hi per veure l’altar, la cúpula i la imatge de la Mare de Déu. Per fer-ho, cal demanar la clau a la caseta que es troba al costat del temple. Gairebé sempre hi podem trobar algú que ens l’obri per poder donar-hi un cop d’ull. Els voltants de l’edifici són un bon indret per esmorzar, aprofitant les taules situades sota l’ombra dels arbres.

Abans d’arribar a l’engorjat de la Fou, passarem pel punt més enlairat de l’excursió, des d’on es veu molt bé el poble de Sant Martí de Tous, i ens endinsarem per boscos — no farem cas dels corriols i seguirem pel camí principal — fins a arribar a les gorges on es troba la font de Tous. Des d’aquí el camí ja no té pèrdua i ens porta directament a la cascada de la riera de Tous i als tolls i els gorgs que l’acompanyen. Després de quedar bocabadats amb la troballa i potser imaginar-nos la visita d’un follet o una fada d’aigua, tornarem de nou al camí per on hem vingut i seguirem fins a Sant Martí de Tous. En uns quaranta cinc minuts arribem de nou al poble.

Km 0,0: El punt de partida és el centre del poble de Sant Martí de Tous. Des de la carretera principal, agafarem el carrer del Bisbe Morgades en direcció a l’ermita de Sentfores. Creuarem la Riera de Tous pel pont de Cal Riba.

Km 2,3: Arribarem a l’ermita després de passar el pont sobre la riera i haver seguit una pista marcada amb senyals de color taronja i groc.

Km 5,8: Seguirem una bona estona la pista principal i, després de passar la masia de Can Vidal i endinsar-nos pel bosc, arribarem a l’engorjat de la Fou.

Km 10: Mirador del poble de Sant Martí de Tous. Ja Tornant cap al poble, hi ha un tram de camí amb molt bona vista del conjunt urbà. Tornarem a Sant Martí de Tous creuant de nou la riera pel pont de la Passada.

Alzina de Can Gol: És una alzina o carrasca (Quercus ilex subsp. ballota) del municipi de Sant Martí de Tous, prop de la casa de Can Gol (en ruïnes). Fou declarada monumental l’any 2000 amb les mides següents: alçària = 12 m; volt del canó = 4, 50 m; capçada mitjana 17,8 m. Actualment té un estat senil amb crosses que donen suport a les besses baixes. Més informació: https://plantipodes-am.cat/fitxes/alzinacangol.html

L'incendi forestal de finals de juliol d'aquest any, malauradament, ha calcinat la mil·lenària alzina de Can Gol. Aquesta alzina, segons la tradició oral, fa més de 450 anys que era en aquest indret. Era l'arbre amb el perímetre més gran de la comarca (4,65m) i un de les més alts (12 m.)

Km 14: Arribem de nou al centre del poble de Sant Martí de Tous.

Nosaltres vam fer l’itinerari del mapa següent (que passa per l’Alzina de Cal Gol)

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/lermita-de-sentfores-i-lengorjat-de-la-fou-75062812#

Observacions: A la comarca de l’Anoia s’amaguen grans sorpreses. Des del poble de Sant Martí de Tous, una ruta s’enfila fins a l’ermita de Sentfores per baixar després a l’engorjat de la Fou, un racó humit i ombrívol enmig del bosc.

El recorregut està senyalitzat en alguns trams però té risc de pèrdua, sobretot en el moment de trobar el camí que s’endinsa dins del bosc per localitzar l’engorjat i la Fou. Hi ha alguns trams del camí força pedregosos i el sender es torna estret quan arriba a la riera.

Per camins i pistes poc transitades, aquest recorregut ens descobreix la cara més amagada de la comarca de l’Anoia. Som a Sant Martí de Tous, un poble situat a deu minuts d’Igualada, poc conegut però amb força coses per visitar, com el castell o el carrer de les Voltes.

Vàrem fer una excursió al mateix lloc el 6 de febrer de 2010, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2010/02/la-fou-de-tous-590-m.html i en aquesta altra adreça, podeu veure la crònica que en va fer en Lluís Campano: http://molinsdeferro.blogspot.com/2010/02/la-fou-de-tous.html

Dinarem al restaurant Cal Maginet. Hi fan carns a la brasa, calçotades i rovellons quan n'és l'època, graellades de carn, verdures a la brasa, patates al caliu i altres plats tradicionals. Hi ha terrassa. Carretera de Bellprat a Sant Martí de Tous | 93 744 60 63 / 676 29 61 46 (Joan).

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.