dissabte, 15 de maig del 2021

Cim i santuari de Sant Sadurní de Gallifa (951 m)

Dissabte 15 de maig de 2021

Ubicació: Comarca del Vallès Occidental.

Temps aproximat: 4 h (9,3 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la AP-7 fins a la sortida número 17 a Santa Perpetua de la Mogoda,  on agafarem la C-59, passarem per Caldes de Montbui i anirem fins a Sant Feliu de Codines, on seguirem direcció a Gallifa.

Deixarem el cotxe en un voral de la carretera que va de Sant Feliu de Codines fins a Gallifa, a l'alçada de la Masia de la Roca.

Itinerari: Començarem la caminada seguim una pista força ampla que porta fins la masia en qüestió, però nosaltres en l'anada ens desviarem poc abans d'arribar-hi en un revolt on podrem contemplar les restes d'un antic forn, cap a un corriol més estret però de bon transitar que va guanyant alçada de forma moderada. Tot aquest corriol, conegut com el Camí dels Feliuans, està marcat com a sender PR (marques blanques i grogues) i es fa de molt bon seguir. El corriol va rodejant el cingle on es troba Sant Sadurní de Gallifa per darrera i sempre aproximant-nos cap al collet de Sant Sadurní, que és l'indret habitual des d'on s'inicia el darrer tram de pujada al cim. Abans d'arribar al collet però haurem de traspassar una mena de porta de ferro pintada de verd, lloc on deixarem el corriol. Som a l'alçada del Collet de la Roca a 820 m d'altitud, i entrarem en una pista forestal que abandonarem poc després per enfilar-nos per un altre corriol fins al mateix Coll de Sant Sadurní a 870 m d'altitud.

El Coll de Sant Sadurní és la junció de molts camins i corriols, nosaltres prendrem el que s'endinsa en el bosc decididament i comença a guanyar metres tímidament en un principi, per fer-ho més decididament de seguida. Creuarem la pista que permet arribar en vehicle fins a Sant Sadurní i seguirem corriol amunt fins arribar al capdamunt del cingle on ja podrem contemplar la magnífica estructura de l'ermita romànica de Sant Sadurní de Gallifa a 951 m d'altitud, amb una primera portalada lateral que té una inscripció que data del 1714 i que té un cartell actual que anuncia l'ús com a refugi de l'edifici.

Rodejarem l'ermita per contemplar-la des de darrera i accedir al mirador natural penjat sobre el cingle amb unes espectacular vistes cap als Cingles de Bertí i el Montseny al seu darrera, i que també ens permet veure tota la plana del Vallès fins al mar. És un lloc ideal, per gaudir del paisatge.

La baixada fins el Coll de Sant Sadurní el farem per el mateix corriol, i un cop allà sortirem per el lloc menys visible, un corriol que es troba en el mateix coll i que es despenja de forma abrupta cap avall en direcció sud, cap a Gallifa. De seguida travessarem una altra estructura de ferro verda que exerceix més o menys com una porta i seguirem baixant cingle avall. Aquest descens, en alguns moments es torna un pèl tècnic, doncs el desnivell és força gran. Cal anar amb compte en aquests punts per evitar relliscades.

Tot i creuar alguna petita pista seguirem avall fins arribar a una pista ja més ampla que prendrem a la dreta. Començarem a rodejar el cingle per sota en direcció altre cop al punt inicial de la caminada. El primer tram d'aquesta pista serà sempre un pel cap amunt, i ens oferirà a mesura que anem avançant magnífiques vistes del cingle i també de la vall que tenim a sota.

Seguirem aquesta pista ben bé durant un quilòmetre i mig, fins un revolt on agafarem un corriol que s'endinsa en el sotabosc a la nostra esquerra, de seguida començarem una baixada que ens portarà per dins de la boscada, per un paratge ben obac del qual en sortíem ja a tocar de la Masia de Can Roca, de la que passarem a tocar i la rodejarem per anar a cercar un pont que creua la riera del mateix nom que la masia. Serà en aquest punt on enllaçarem amb el camí que ja hem fet en l'anada, de forma que només hem de desfer el darrer quilòmetre abans de ser al punt on havíem deixat el cotxe.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sant-sadurni-de-gallifa-100-cims-pel-cami-dels-feliuans-des-de-la-masia-de-la-roca-12062812

Observacions: Aquest cop farem una ascensió al cim i al santuari romànic de Sant Sadurní de Gallifa, considerat com el balcó del Vallès Oriental i dins la llista dels 100 cims de la FEEC.

Al nord-est del Vallès Oriental, hi ha la localitat de Sant Feliu de Codines, des de la qual es poden emprendre diverses excursions a santuaris de muntanya, com l’ermita del Villar o Sant Sadurní de Gallifa. Aquest últim, la fita principal de la ruta proposada, és un indret on es troba una ermita romànica del mateix nom i un mirador privilegiat que permet contemplar tota la planura fins al mar.

A Sant Feliu de Codines es pot visitar el Museu de Can Xifreda, en una torre modernista inspirada en un castell mossàrab, que exposa objectes i peces des del paleolític fins a l’època romana.

Dinarem a casa.

Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.