diumenge, 4 de juny del 2023

Montagut (963 m)

Dissabte 3 de juny de 2023

Ubicació: Comarca de l’Alt Camp.

Temps aproximat: 4 h (10 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció al túnel de Bruc, abans d’entrar al túnel, ens aturarem a fer el tallat a l’àrea i estació de servei del Bruc.

Després seguirem per la A-2 fins a la sortida 559, on seguirem en direcció a Vilanova del Camí i Santa Margarida de Montbui. Seguirem la carretera, passant per Santa Maria de Miralles (on dinarem a la tornada) Esblada, Seguer i Querol. El poble de Querol està situat en el límit amb les comarques de l’Alt Camp, Conca de Barberà, l’Anoia i l’Alt Penedès, travessat pel riu Gaià i presidit per les ruïnes d’un castell.

Per arribar-hi des de Valls cal agafar la T-200 fins al Pont d’Armentera i després la desviació per la T-213.

Un cop a Querol s’ha de prendre una pista asfaltada estreta i amb revolts, que surt en direcció a Pontons i que coincideix amb part d’un sender PR (marques grogues i blanques). Pujada constant fins al coll de Montagut al km 3,7. Al coll de Montagut (no confondre amb un altre coll del mateix nom, situat més al sud del territori, prop de Miami Platja), aparcarem en un trencall que porta a Sant Jaume de Montagut. En aquest punt deixarem els cotxes i començarem la caminada.

Itinerari: Cal agafar la pista de l’esquerra en direcció a Sant Jaume que transcorre planera entre boscos esclarissats de pi i alzines.

15 min.: Arribarem a una cruïlla de camins amb un indicador que marca els itineraris del GR-172 (marques de color vermell i blanc). Cal anar cap a la dreta pel camí de Santes Creus que en pocs metres condueix a l’ermita de Sant Jaume de Montagut.

20 min.: Sant Jaume de Montagut, ermita força gran i ben conservada, ubicada al bell mig d’uns prats de conreu. L'església de Sant Jaume de Montagut és un dels exemples singulars de l'arquitectura religiosa del gòtic català del segle XIV per la tipologia de la seva planta i solucions estructurals. Arquitectònicament és de planta rectangular, d'una sola nau de dos trams coberta de teula a dos vessants. Té set capelles que conformen un absis poligonal de set costats i coberta amb voltes de creueria, amb grans contraforts a la façana nord. A la façana sud hi ha dos campanars d'espadanya i la porta d'accés està formada per tres arcs de mig punt. La declaració de BCIN de juliol de 2013 defineix un entorn de protecció de l'església de Sant Jaume de Montagut té com a finalitat garantir la visibilitat del monument i protegir el subsol donada la possible existència de restes arqueològiques.

Des de l’ermita es pot veure el turó arbrat de Montagut, a 100 metres. Per pujar-hi cal prendre la pista que surt del costat de l’ermita i se’n va en direcció al bosc, sota el turó. Un cop al bosc cal enfilar-se per un camí poc traçat.

30 min.: S’arriba a la carena on hi ha un bon punt de mira. El cim del turó és a 50 metres.

45 min.: Montagut (964 m) dalt del turó hi ha un vèrtex geodèsic, una petita antena i una magnífica vista sobre les serres del Montmell i de Juncosa.

Desfarem el camí fins a la ermita de Sant Jaume i enllaçarem de nou amb el GR-172, aquest cop seguint-lo en direcció contrària.

Passarem successivament pel Llac de Formigosa, el collet del Vent, les cases Noves de Formigosa, el Mas de l’Aranya, les roques del Mas de l’Aranya i el Pi de Quatre Soques.

El Pi de les Quatre Soques és una pinassa (Pinus nigra subsp. salzmannii) que té les mesures següents: alçària = 20 m, volt d canó = 3,64, capçada mitjana = 16,0 m. Les 4 besses surten a 1 m de terra. Es troba en un lloc molt emboscat i per tant les mesures d’alçària i capçada són aproximades. Més informació: https://plantipodes-am.cat/fitxes/piquatresoques.html

Seguirem en pujada per arribar finalment on tenim els cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/montagut-136700303

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/647b20828a6afe676882cc28

Observacions: Bonica excursió en cotxe i a peu que visita les restes arquitectòniques de Querol i Sant Jaume de Montagut, combinada amb la divertida ascensió pel bosc al turó de Montagut.

La pujada en sí al cim de Montagut d'Ancosa és molt curta des de l'ermita de Sant Jaume. Però la ruta completa proposada, té l'atractiu de caminar per una serra poc coneguda, gaudir d'una pau i d'un silenci impressionants, i descobrir una natura de relleus suaus amb camps cultivats i grans extensions de bosc. Aquest cim està a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Dinarem al restaurant Cal Ramonet, a Santa Maria de Miralles, Ctra Igualada a Valls, km 51, tel.: 679 926 178, web: https://calramonetdemiralles.cat/

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.