divendres, 1 de març del 2024

Sanaüja – Rocabandera – Ribelles – Mare de Déu dels Esclopets - Sanaüja (563 m)

Dijous 29 de febrer de 2024

Hora de sortida: ¾ de set del matí.

Ubicació: Comarca de la Segarra.

Temps aproximat: 3 h 30 min (8,8 km)

Programa: Anirem per la A-2 en direcció a Igualada. Ens aturarem a la estació de servei del Bruc a fer el tallat. Després seguirem i passarem pel túnel, i seguirem per la A-2 fins a Jorba on sortirem i anirem per la C-1412a, passant per Copons, Els Prats de Rei, Calaf, Torà i Sanaüja. Aparcarem al carrer de l’Aigua.

Itinerari: Del carrer de l’Aigua de Sanaüja i anirem a la plaça Major (porxada), la travessarem cap els porxos de dalt, passarem pel passatge del Calvari i a l’esquerra sortirem a la part alta del poble.

Seguirem el camí del Castell a l’esquerra fins el trencall que ens portarà directament al castell. Entrarem al recinte antic per sota del singular campanar de cadireta de cinc ulls del segle XVI, per la dreta. Apareix documentat l’any 1001 en una butlla del papa Silvestre II en què s’atorga la fortalesa al bisbe d’Urgell.

Bastit damunt dels diferents estrats de roca, presenta diverses fases constructives, en part identificables. Es tracta d’un castell termenat d’època alt medieval, amb finalitat defensiva, ampliat posteriorment en etapes successives per convertir-lo en castell-palau o residència episcopal.

El llinatge Sanaüja es va configurant a partir del segle XII. L’any 1147, apareix documentat Rodolf de Sanaüja com a encarregat de l’orde del Temple de Cervera i dos anys més tard acudí com a cavaller al setge de Lleida.

L’any 1538 Josep de Calassanç, fundador de les Escoles Pies, va ser ordenat sacerdot a l’església del castell de Sanaüja.

Un cop visitat baixarem a la pista. La seguirem a la dreta fins trobar una banderola. Girarem a l’esquerra seguint l’indicador de Rocabandera, caminarem uns cent metres i tornarem a girar a l’esquerra pel camí empedrat de Les Escots. Baixarem cent quaranta metres per aquest camí i agafarem un corriol a la dreta, en pujada.

Seguirem aquest corriol uns tres-cents metres i començarem a veure a la nostra esquerra els murs obrats. A uns tres-cents metres més pujant per un corriol arribarem al mirador de Rocabandera (541 m). A partir d’aquí el recorregut és més o menys planer.

Fins arribar a Ribelles ens mantindrem per damunt la cota dels cinc-cents metres.

Passarem per una torre de guaita que és l’alçada màxima de la excursió (562 metres). Tot seguit anirem baixant lleugerament, i a les dues properes bifurcacions anirem cap a l’esquerra. El primer que veurem a l’arribar a Ribelles és el local social, a l’esquerra. Al seu davant agafarem el vial de la dreta i vorejarem el recinte que conté una singular capella i el mausoleu dels Barons de Ribelles. Aquest recinte està tancat.

Acabarem de fer la volta al recinte i començarem la baixada de Ribelles. Anirem a trobar el camí de Ribelles (carretera). En el primer giravolt la deixarem i agafarem una pista a ma esquerra. Aquesta va vorejant els camps. Girarem a la dreta i agafarem el camí cap a l’ermita de la Mare de Déu dels Esclopets. Antigament era l’hostal de Ribelles, ja que per aquí hi passava el camí de Barcelona a la Seu d’Urgell. Ara és en una casa de turisme rural. El camí continua en direcció ponent però es perd entre els camps. L’ermita queda rere la casa.

Tornarem enrere fins el punt per on hem entrat a l’era i seguirem el camí ral que marxa cap a Sanaüja. Aviat recuperarem la pista que havíem deixat i ja no la deixarem fins arribar a la vila.

A la vila hi entrarem pel portal dels Escots. Pel carrer dels Escots arribarem a la plaça Major, anirem pel carrer de sobre per passar pel pintoresc portal de La Portelleta – al darrera de l’església de Santa Maria - i baixarem al carrer de l’Aigua per retrobar els cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/castell-de-sanauja-rocabandera-ribelles-mare-de-deu-dels-esclopets-162657966

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/65e083459b3d7f0b504345b6

Observacions: Una excursió per la comarca de la Segarra, carregada d’elements patrimonials interessantíssims, i paisatge típic de la comarca.

Val la pena passejar pel nucli de Sanaüja; deixar-se impregnar de l’antigor dels carrerons i els portals, dels porxos, de la plaça i de l’església de Santa Maria.

L’entorn de Sanaüja és privilegiat pel seu valor geològic. La ruta cultural molt interessant i fàcil de seguir que no presenta dificultats tècniques.

Dinarem a casa. Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.