dijous, 4 d’abril del 2024

Castell de Miralles, Grony de Miralles (869 m) i Agulla Grossa (846 m)

Dijous 4 d’abril de 2024

Matinal

Hora de sortida: ¾ de set del matí.

Ubicació: Comarca de l’Anoia.

Temps aproximat: 4 h (10,6 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció a Igualada. Ens aturarem a la estació de servei del Bruc a fer el tallat.

Després seguirem fins a la sortida 559, passarem per Santa Margarida de Montbui i seguirem fins al restaurant Ca l’Escolà, que està abans d’arribar a Santa Maria de Miralles. Deixarem els cotxes aparcats al costat de Ca l’Escolà (restaurant)

Itinerari: Començarem a caminar des Ca l’Escolà i pujarem a Santa Maria de Miralles on es troba l'antic castell dalt d’un turó a 662 m per damunt de ca l’Escolà. El castell està constituït per una edificació rectangular que conserva part de les parets en les que es pot apreciar l’opus spicatum. A sota d'aquesta s'hi troba una esplanada que queda limitada per una muralla enderrocada de la qual es conserva una torre quadrada i l’església de Santa Maria de Miralles, romànica d'una nau amb portal d'arc rodó coronat amb un fris.

Per continuar, agafarem un camí que surt a la dreta de l’església. Arribarem a uns camps i enllaçarem amb el sender GR-172 que puja amb alguns trams ben costeruts, part per corriol i part per camí, fins el Coll de Ca la Llebre.

Aquí tindrem les opcions de fer els dos cims: Un és el Grony, a la nostra dreta, que és el punt culminant de la serra de Miralles, de la serralada prelitoral catalana, que en direcció sud-est, sud-oest separa les rieres de Tous de la de Carme, totes dues afluents de l’Anoia. Hi ha un vèrtex geodèsic. És tradició iniciada el 1994 d’instal·lar-hi cada any un pessebre (tradició iniciada el 1964 i que fins el 1994 es col·locava als Mollons)

Tornarem a baixar al coll i a l’altra banda del Grony, separat per l’antic mas de Ca la Llebre (808 m), - on entre les runes de la casa encara es pot observar un forn de llenya -  hi ha la esmolada agulla anomenada Agulla Grossa, que és un pèl mes baixa que el Grony però que val la pena trepitjar, perquè és el cim més escarpat de la serra de Miralles. Des del cim tenim una gran panoràmica dels camps de cereals i de vinyes característics de Miralles i la visió de turons, valls i muntanyes que configuren la singular comarca de l’Anoia. La panoràmica aquí s’estén fins Montserrat, el Baix Llobregat, les serres litorals de Collserola i el massís de Garraf. A ponent, l’església i el castell de la Roqueta i a l’horitzó les muntanyes de Prades. A la punta de l’Agulla presideix un gros pàmpol metàl·lic amb forma de fulla d’arbre incrustada amb el rostre del Sant Crist d’Igualada que hi fou col·locat per la UEC el 1975.

Després de les fotos, farem un ràpid descens per la Serra del Bosc Cobert i el Torrent del Boscarró per anar a trobar el Balç de Fontanilles. És una balma o cavitat d’escassa profunditat en una paret de roca. Té una amplada d'uns 15 m d'alçada i una fondària màxima de 6 m. L'únic camí d'accés és pel costat oest, baixant un camí (amb una barana), que ens porta al centre de la balma, on trobarem basalt que recull l'aigua de la font. El torrent de Fontanilles passa pel centre de la balma formant, quan raja, una petita cascada o un rajolí.

Tornarem a la pista i seguirem baixant per anar a buscar el camí a Cal Puça, per acabar sortint a la carretera, que seguirem a l’esquerra fins a Ca l’Escolà on tenim els cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/castell-de-miralles-grony-de-miralles-agulla-grossa-166110951

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/660e837c34bfd37c711a4ef3

Observacions: Proposem una excursió que fa dos cims: l’Agulla Grossa (846 m) i el Grony de Miralles (869 m), des de temps enllà freqüentment trepitjats per l’excursionisme igualadí.

Sortida circular des de l'aparcament de Ca l'Escolà, on es puja directament cap al Castell de Miralles, i s'ascendeix al Grony de Miralles (869 m) i l'Agulla Grossa (846 m). La pujada es realitza alternant trams de corriol i de pistes. La tornada es realitza tota per pista.

Dinarem a casa.

Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.