diumenge, 22 de setembre del 2024

Guimerà - La Pobla de Ferran – Passanant - Guimerà (734 m)

Dissabte 21 de setembre de 2024

Ubicació: Comarques de l’Urgell i de la Conca de Barberà.

Temps aproximat: 4 h (14,5 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció al Túnel del Bruc. Abans d’entrar al túnel, ens aturarem a fer el tallat a la estació de servei del Bruc. Després seguirem en direcció a Igualada i la Panadella, fins a la sortida 510 que anirem en direcció a Tàrrega i d’aquí, per la C-14 i la L-241 fins a Guimerà. Aparcarem al pàrquing municipal situat al costat de la Carretera de Vallfogona.

Itinerari: Sortirem de l’aparcament i anirem a buscar el carrer de Vallfogona i el carrer de Sant Jordi. Més endavant passarem per la Font Cirera. Seguirem per la pista i arribarem a la Granja del Baner.

Seguirem pel camí dels Argelagars i després passarem el paratge de la Torre del Carlà.

Continuarem pel Camí de Guimerà a Passanant i arribarem a la Pobla de Ferran. Visitarem el seu castell del qual encara en queda una torre, de planta quadrada, que es va restaurar al final de la dècada del 1970. També es conserven la portalada de l'antiga església romànica, integrada en un edifici utilitzat actualment com a magatzem agrícola, i les restes del portal situat vora el camí que va a Guimerà que indicaren que el nucli urbà fou emmurallat en alguna època.

Sortirem de la Pobla de Ferran pel Camí de la Pobla. A  partir d’aquí, tot el recorregut és per asfalt. Passarem pel costat del cementiri de Passanant i entrarem al poble. Visitarem el seu castell. Seguirem per la Plaça Major i el carrer del Portal per sortir del poble i agafar el Camí dels Vilars.

Més endavant, enllaçarem amb el Camí Ral. Passarem pel Fondo de les Serreres, la Pallissa del Gasset i sortirem a la carretera T-241 que seguirem a l’esquerra fins a Guimerà, passant per l’Aguait del Cec. Entrarem a Guimerà per la zona esportiva municipal i el Portal de la Font.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/guimera-la-pobla-de-ferran-passanant-guimera-185724783

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/66eebae343c1437fc3b83a12

Observacions: Tot el poble de Guimerà és un conjunt declarat Bé Cultural d'Interès Nacional. Se situa a la vall del riu Corb. El nucli principal de cases, antigament emmurallat, reposa sobre el vessant nord de la vall. Els carrers i les cases s'enfilen, des del llit del riu, muntanya amunt. Els carrers, amb arcs que relliguen un costat i l'altre, tenen un traçat irregular, estrets i amb pendent, de regust encara medieval. Les cases, construïdes en part sobre porxos, conserven portes i finestres d'època renaixentista.

Visitarem el castell de Guimerà, resten murs de les diverses dependències i la torre de planta circular, mig enderrocada, que possiblement era la torre mestra. L'església, gòtica, és d'una nau de tres trams amb creuer i absis poligonal de cinc costats, amb cobertes de creueria. La façana és centrada per la portada amb quatre arquivoltes apuntades i una finestra ogival al cim. Al costat esquerre s'alça la torre campanar de planta quadrada, acabada a finals del segle XV o inicis del XVI.

Dinarem al restaurant Hostal Sant Jordi de Guimerà, Carretera de Vallfogona, 2, tel.: 973 30 33 78.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.